Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Aradia
#1471797
Bandhu is een tibetaanse terrier van 9 maanden. Hij is ongeveer 45/46 cm. hoog en weegt  13,5 kg.


Ik zag het eindelijk zitten om e.e.a. te berekenen en een menu samen te stellen. Zo weet ik ook gelijk hoeveel ik bestellen moet om aan 60 euro bij Herbyvers te komen en hoe groot de nieuwe vriezer hiervoor moet gaan worden.

Uitgaande van het volgende percentage: 50% bot(mix)
20% spiervlees
20% orgaanvlees
10% rest

Hij weegt ongeveer 13,5 kg en is 9 maanden. Ik ben van 13 kg uitgegaan.
2% van 13 kg = 260 gram per dag, x7 = 1820 gram per week.  Dit is per maand ongeveer 8 kg.

8 kg. Per maand bestaat uit 4,0 kg. Bot(mix)
1,6 kg. Spiervlees
1,6 kg.  Orgaanvlees
0,8 kg.  Rest

Dit zou de volgende samenstelling kunnen zijn:

Bot(mix): kippenekken, botmix  2 (weet niet precies wat daar in zit…), eendevleugels en botmix zalm. 
Orgaanvlees: orgaan fazant/duif, runderhart, schapenpens, runderlever, schapenlong.
Spiervlees:  Eend, haas, hert, paard.
Rest: yoghurt, groente, fruit, ei.

Ik wilde dan 7 dagdelen botmix geven (50%), 3 dagdelen orgaan, 3 dagdelen spier en 1 dagdeel rest.
Dan ben ik een week verder (hij krijgt 2x per dag eten) en zit ik op de goede percentages.

Hij is tot nu toe alleen kippenvleugels gewend.
Kan dit zo of is het te weinig bot en teveel botmix?
Verder weet ik ook niet hoeveel gram de organen zijn en hoe ik die kleiner krijg als ze diepgevroren zijn.


Groetjes,
Aradia
Door **Jolanda**
#1471823
Euh jaaah, ik keek eigenlijk alleen door de naam van je hond  :-[ Zo had Duster geheten als mijn vriend zich er niet mee bemoeid had en niet perse de hond Duster wilde noemen >:(

Maar euh je menu.

qua afwisseling zit je mooi, lamslongen zou ik vervangen voor iets anders (in long zit niet zoveel voedingswaarde) Je zou bijv lamsnier kunnen nemen aangezien nieren ook gevoerd moeten worden en niet in je menu staat.
En misschien dat je de kippennekken kunt vervangen voor kalkoennekken. Ik denk namelijk dat de botmixen al voldoende kip bevatten. Dan heb je met de kalkoennekken een extra diersoort wat het menu alleen maar mooier maakt ;)

Persoonlijk zou ik iets meer spiervlees voeren en iets minder orgaan, maar dat is mijn mening. Soms moet je gewoon voeren waarvan je denkt dat het goed is, een dag later kom je er vanzelf achter of het goed is of niet (slappe of harde/witte ontlasting)
Het kan heel goed zijn dat jouw hond op deze verhoudingen het super doet, dus gewoon aan de slag! Merk je dat je wat te veel bot voerd (witte ontlasting) dan doe je wat bot vervangen voor spiervlees.

Heel veel succes!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1471824
Hoi Aradia,

Qua percentages klinkt het goed! ook qua afwisseling!
Zou alleen wel kijken hoe hij het doet op enkel vleesbot op 1 dag, kan zijn dat de ontlasting dan te hard wordt.
Dan kun je beter wat orgaan of spiervlees toevoegen.
Of op de orgaandagen, ontlasting niet te zacht wordt.

De verhouding in de botmixen van herby is ongeveer 70%bot, 30% vlees.
Zou ook dat even in de gaten houden dat het niet teveel bot is.
Vindt je mix zelf makkelijker? of ben je bang dat je hond nog niet goed botten wegkrijgt?
Anders zou ik wel gaan voor ongemalen vleesbot omdat ie dan ook moet kluiven.

Diepgevroren spul, kun je eerst (gedeeltelijk) laten ontdooien en in porties verpakken en weer terug de diepvries in.
Door Too
#1472132
Hai welkom!

[quote="May Linn"]

De verhouding in de botmixen van herby is ongeveer 70%bot, 30% vlees.
Zou ook dat even in de gaten houden dat het niet teveel bot is.

Vindt je mix zelf makkelijker? of ben je bang dat je hond nog niet goed botten wegkrijgt?
Anders zou ik wel gaan voor ongemalen vleesbot omdat ie dan ook moet kluiven.

Diepgevroren spul, kun je eerst (gedeeltelijk) laten ontdooien en in porties verpakken en weer terug de diepvries in.
[/quote]

De botmixen daar moet je echt extra spiervlees aan toevoegen om aan 50/50 bot/spiervlees te komen
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1472777
Leuk om te horen dat je op de naam reageert!!  :)

Bandhu krijgt 2x per dag eten, dus zou hij zeg maar 's ochtends bot of botmix krijgen en 's avonds spier en/of orgaan. Ik moet even zien wat ik handig vind, qua hoeveelheden.
Ik weet van een heleboel organen bv. geen gewicht.

Hij is qua bot alleen maar kipvleugels gewend tot nu toe.
Dus liever bot als botmix, maar ik weet niet welk bot niet zo knoerhard is.

Groetjes
Door **Jolanda**
#1473031
[quote="Aradia"]
Leuk om te horen dat je op de naam reageert!!  :)

Bandhu krijgt 2x per dag eten, dus zou hij zeg maar 's ochtends bot of botmix krijgen en 's avonds spier en/of orgaan. Ik moet even zien wat ik handig vind, qua hoeveelheden.
Ik weet van een heleboel organen bv. geen gewicht.

Hij is qua bot alleen maar kipvleugels gewend tot nu toe.
Dus liever bot als botmix, maar ik weet niet welk bot niet zo knoerhard is.

Groetjes
[/quote]
Haha ja het is een mooie naam met een leuke betekenis ;)

Je leerd vanzelf hoeveel iets ongeveer weegt, maar dat heeft even tijd nodig.  ;)
In het begin weeg je gewoon af wat je moet hebben, maar het maakt niet uit of je 5gr meer of minder geeft.
Je kunt ook zeggen; wat ik vandaag te veel geef van bijv orgaan, dat krijgt hij de volgende keer met orgaan minder, dan is het uiteindelijke gewicht/percentage op die week toch goed ;).

Zachte botten/beginnersbotten zijn kippennekken, kalkoennekken, kipkarkassen, kwartels, konijnenschouders/voorbenen, ect. Dus eigenlijk botten van kleine jonge dieren. Haas is bijv weer wat harder en zou ik niet nu al geven.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1473037
Okee, dank je wel!!

Kwartels zijn compleet geloof ik, die heeft herbyvers niet als karkas. Dan heb ik dus eigenlijk bot, spier en orgaan in een keer bij elkaar???  :-\
Door **Jolanda**
#1473078
Ik weet zelf niets over de producten van herby, maar er zullen genoeg mensen zijn die je precies kunnen vertellen hoe en wat.

Persoonlijk vind ik kwartels nog al duur (vooral als je ruim 2kilo per dag voerd) dus je moet afwegen of dit is wat je wilt.

Eendennekken kun je overigens ook prima voeren.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1473207
Kwartel zijn idd compleet. Spiervlees, bot en orgaan, maar wegen niet veel zo'n 200gr ongeveer.
Gewichten van organen, bedoel je dan hele?
hele runderlever zo'n 6kg
hele schapenpens zo'n 800gr
hele runderhart zo'n 3-4kg

Als je hond al wel goed kippenvleugels eet, zou ik gewoon beginnen met eendennekken, kippennekken, konijn en kwartel, dan heb je al zat botvariatie en moet hij toch kauwen.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1473585
Kwartel is er niet als karkas volgens mij, maar met 200 gram zou hij al teveel hebben voor alleen de ochtend  :biggrin2: hoef ik hem 's avonds nog maar een klein hapje te geven.  ;D Hij krijgt 260 gram per dag....

Een runderlever 6 kg......  :o menn........ dan ben ik heel wat weken verder.

Kun je dat gewoon met een elektr. zaag of zo in porties doen? Ik neem aan dat de organen gewoon kompleet ingevroren zijn en dat niets "nette" vierkante pakketjes zijn??!!  Dat denkt mijn ega nl......  :biggrin2:
Door tt-tjes
#1473949
[quote="Aradia"]
Kwartel is er niet als karkas volgens mij, maar met 200 gram zou hij al teveel hebben voor alleen de ochtend  :biggrin2: hoef ik hem 's avonds nog maar een klein hapje te geven.  ;D Hij krijgt 260 gram per dag....

Een runderlever 6 kg......  :o menn........ dan ben ik heel wat weken verder.

Kun je dat gewoon met een elektr. zaag of zo in porties doen? Ik neem aan dat de organen gewoon kompleet ingevroren zijn en dat niets "nette" vierkante pakketjes zijn??!!   Dat denkt mijn ega nl......  :biggrin2:


[/quote]

Je kunt het gewoon per kg bestellen hoor, je hoeft niet meteen een hele lever te pakken ;D
Door Paula1976
#1474009
[quote="Aradia"]
Kwartel is er niet als karkas volgens mij, maar met 200 gram zou hij al teveel hebben voor alleen de ochtend  :biggrin2: hoef ik hem 's avonds nog maar een klein hapje te geven.  ;D Hij krijgt 260 gram per dag....

Een runderlever 6 kg......  :o menn........ dan ben ik heel wat weken verder.

Kun je dat gewoon met een elektr. zaag of zo in porties doen? Ik neem aan dat de organen gewoon kompleet ingevroren zijn en dat niets "nette" vierkante pakketjes zijn??!!   Dat denkt mijn ega nl......  :biggrin2:


[/quote]

Hoi Aradia,

Bij Gelukkig Dier punt NL kun je kwartelkarkassen bestellen. Zij zitten in Schoonebeek, zo'n 15 km onder Emmen. Ze bezorgen ook en vast ook in Assen.
Maar misschien heb je familie in Zuid-Oost Drenthe en kun je iets combineren.

Ik geef mijn Powderpuff van 13 weken en 3 kg nu steeds meer barf naast de kvv en o.a. botvlees van de eend, fazant, duif en kip. Dus jouw Tibetaan kan dit zeker ook al eten en het genot ervan om te zien hoe ze daar van smullen!  :D Dat zou ik zeker liever doen dan botmix. Botmix maakt je hele menu alleen maar weer ingewikkelder omdat de verhoudingen dan toch nog niet helemaal goed zijn.

Tico hoeft maar 20 gram lever per week, dus ik bestel binnenkort bij Gelukkig Dier 500 gram biologische runderlever ("gewone" lever geeft nog wel eens diarree bij honden en de bio variant niet) en ik laat het gedeeltelijk ontdooien en knip dan met een goeie keukenschaar (die van Tupperware is helemaal top!) de lever in porties van 20 gram! En zo doe ik dat ook met nier, hart, pens e.d. Bijna ontdooid is het eigenlijk nog makkelijker te verwerken dan helemaal ontdooid. En volledig bevroren is geen doen.

En met 90 gram botvlees per dag voor Tico, ben ik dus ook voortdurend zijn karkassen in kleinere stukken aan het knippen. Vanavond bij de visboer een zalmkop en zalmgraat opgehaald en inmiddels in porties geknipt met de wildschaar. Hij krijgt straks 1x per week een visdag en ik heb nu voor 7 weken in de diepvries liggen!

Succes ermee!

Groetjes Paula
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1474022
Ja, de kipvleugels uit de supermarkt smaken hem ook voortreffelijk. Ik zal eens kijken bij Gelukkig Dier.

Het liefst heb ik wel alles bij 1 adres vandaan...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door