Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vitess
#1465461
Een hond uit mijn uitlaatgroep is vorige week woensdagavond vrij onverwachts ingeslapen. Hij was een paar weken niet goed in orde, naar Paul Mandigers geweest en vorige week ging het helemaal niet meer. Er waren biopten genomen uit zijn maag/darmkanaal en de patholoog was hier nogal van geschrokken. Het bleek ernstige lymfocytaire enteropathie te zijn. Ik heb alleen begrepen dat het een zeer agressieve kankervorm is van/in het darmkanaal. Is er iemand die hier misschien iets meer over kan vertellen?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1465991
Het is geen kanker maar een ontsteking van de darmen. Een verstoring van het immuunsysteem.
Ze kijken dan welke imuuncellen er te veel voorkomen in de darmen en zo noemen ze het. Bij deze hond waren er te veel lymfocyten aanwezig maar het kunnen ook eosinofielen, plasmacellen of histiocyten zijn. Dan heet het een eosinofiele enteritis of een plasmacellulaire enteritis. Vaak zijn het ook combinaties van cellen dan kun je bijvoorbeeld een lymfocytaire plasmacellulaire enteritis hebben.
Het komt tegenwoordig best vaak voor en is lastig te behandelen. Regulier worden ze op de prednison gezet. Ik heb het vermoeden dat ook hier entingen een rol kunnen spelen. Ik heb in elk geval al eens meegemaakt dat een hondje geent werd en dezelfde dag nog diarree ontwikkelde die niet meer overging en later bleek het een enteritis te zijn.

De symptomen kunnen een beetje varieren van chronische diarree en/of braken tot regelmatig terugkerende buikkrampen/pijn al dan niet met diarree.
Door vitess
#1466040
Dank je Tannetje, ik kan er op internet niets over vinden. Joep had de laatste twee weken voortdurend krampaanvallen. Er werd een relatie gezocht met zijn epilepsie. Hij rende door de kamer en was vreselijk aan het piepen. Onvoorstelbaar hoe snel het verlopen is. Joep is nooit ernstig ziek geweest, enige was dat hij de laatste paar weken dus vooral na het eten continu rondrende en piepte. Hij sliep wel heel erg veel en vast. Dr Mandigers vertelde dat de patholoog geschrokken was van het beeld van de biopten. Joep was vorige week woensdag zo slecht in orde, hij kon niet meer op zijn poten staan en zijn ogen waren troebel. Toen is besloten hem in te laten slapen. De uitslag van de biopten kwam gisteren binnen. Het was nogal moeilijk te begrijpen, hebben lymfocyten met de witte bloedcellen te maken?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1466368
Ja, lymfocyten zijn een soort witte bloedcellen.
Het kan zijn dat hij het al een poosje onder leden had en het ineens op komt zetten. Als het zo heftig is dan helpt er vaak helemaal niets meer. Arme Joep :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door