Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door boris2009
#1396551
Ik moet even bijkomen, wat was het smerig  :P maar onze 4 heren hebben hun eerste ( herby) konijn op, met kop en tanden en al.
Ik blijf erbij staan  :P omdat de pup rustig bij de herder gaat eten ( die kreeg 2 konijnen ) en zo veel te veel naar binnen krijgt, maar wat was het smerig om aan te zien, vooral het geknaag op het kopje, ik hoef voorlopig zelf even niets meer te eten....
Een van de mannen had toch weinig trek in zijn konijn, heeft hem uiteindelijk wel opgegeten maar kotste daarna toch de helft er weer uit, ik denk dat er iets niet goed viel, de pup heeft zijn braaksel heerlijk opgegeten, hij was me te snel af....

Mijn kinderen vinden met een walgelijke moeder  ;), ik moet toch wel heel veel van mijn hondjes houden dat ik dit toch zo goed doorzet, ze doen het er super op.

Dus nu hebben we gehad, kipkarkas, kwartel en konijn, de volgende toevoeging wordt lamsribben, daarna haasbout en daarna de zalmkoppen ( ik stik van de zalmkoppen ondertussen  ;), lieve visboer die wekelijks voor me spaart)

en natuurlijk heeft er nog een wat uitgekost op de plavuizen en staat het nu te bewaken....lekker..... :-\

Ik moest het even kwijt..... het zal wel wennen zijn....
Door ulla
#1396823
hoelang barf jij al?
Als dat kort is, dan zou ik even wachten met lamsribben,haas en zalm, maar het rustig opbouwen met beginners botten.

En alles went hoor. :biggrin2:
Door Anne in Zweden
#1396904
TWEE hele konijnen voor één herder? Is dat niet vreselijk veel? De konijnen die ik hier koop zijn althans zo'n 600 gram per stuk, dus dan zou jouw herder zo'n 1200 gram naar binnen werken in een keer. Of krijgt hij morgen de hele dag niets?

En inderdaad, alles went. Ikzelf ben vissetariër (eet dus geen vlees), maar ik sta inmiddels fluitend zo'n zelfde konijnenkop in tweeën te knippen met mijn gevogelteschaar van Brabantia... "Laat ik de tong in de linkerhelft van de schedel of in de rechter", dat soort dingen!  ;D :D
Door Too
#1396916
Anne in Spanje schreef:
En inderdaad, alles went. Ikzelf ben vissetariër (eet dus geen vlees), maar ik sta inmiddels fluitend zo'n zelfde konijnenkop in tweeën te knippen met mijn gevogelteschaar van Brabantia... "Laat ik de tong in de linkerhelft van de schedel of in de rechter", dat soort dingen!  ;D :D

hahaha, ik heb dat dilemma op kleiner schaal, wegens katten.... knijn, wie kreeg vorige week de tong,
in t begin stond ik al te zuchten bij een kwartel [wat goed beschouwd gewoon een bloot mini-kipje is]
nu ben ik dolblij met de poelier die kwartelkoppies opspaart... t kan verkeren ;)
Door sandrra
#1397174
De eerste keer dat Mazoe haar kaken op een konijnen kopje zette moest ik ook ff slikken hoor.
Onze kids vonden het ook zielig, maar ze vinden het nog zieliger als onze hondjes niets te eten zouden hebben. :D
En nu stond laatst onze 9 jarige dochter met een konijn in haar handen om Khami te laten eten. Die uiteindelijk alleen de bont sokjes op at  ??? ::)
Door boris2009
#1399281
ulla schreef: hoelang barf jij al?
Als dat kort is, dan zou ik even wachten met lamsribben,haas en zalm, maar het rustig opbouwen met beginners botten.

En alles went hoor. :biggrin2:
ik denk dat we nu 3 maanden bezig zijn, het gaat harstikke goed hier, de herder is een hele grote, hij legt zijn kop zo op tafel en de volgende dag hadden we een vastdag hier ( op de pup na dan, mazzelkont  ;))
knippen in schedels zal ik wel nooit gaan doen denk, knap dat je dat kan evenals dat met die tong.... :-\ jakkie
Door boris2009
#1399284
wat ik nog wel even wil aanvullen is dat ik bijna geen hondenpoep meer heb, ik sta er van te kijken, wat een genot, vroeger kon ik altijd van die hele hopen opruimen en nu is dat zo minimaal.
Ik doe trouwens barf en kvv ( 50 /50 %)
Door Miske
#1405872
Heerlijk hé dat je hondje zo kan genieten van eten!

Olly eet ook graag konijn ;):



"Gelukkig" kan ik zelf niet zien wat ze opsmult, want mijn vader zei wel eens dat het grellig is die ogen er zo uit te zien floepen en dan Olly de tandjes zo te zien opeten.

Ik moet ook altijd creatief zijn, want soms slaap ik niet thuis, of kom ik pas na middernacht thuis, en dan moet ik Olly onderweg eten geven, en jawel, Olly is een geleidehond, dus kan je je al voorstellen wat het is om je hondje onderweg een konijnenkop te geven, hihihihihi.  Moet altijd de zotste dingen bedenken om haar dat zonder bekijks te geven :).

Smakelijk :)!
Door **Jolanda**
#1405967
Het went wel hoor, echt. Straks vind je het de normaalste zaak van de wereld en ga je genieten dat je honden de botten zo heerlijk kraken. En konijnenkoppen, zijn dan ook maar 'vleeswaar' ipv een kaal kopje van een lief pluizig knaagdier.  ;)

Ik vind het ook hoogt interessant om te bekijken waar welk vleesje vanaf komt. Laatst had ik dat met lamsvlees, geen idee waar het vandaan kwam, dus maar kijken en nog eens kijken welke delen het nu zijn en welk botje gegeten kan worden en welk niet.

En je kids...die wennen er straks ook echt wel aan hoor  ;) Als ze dan bij vriendjes of vriendinnetjes gaan spelen waar een hond brokken krijgt gaan zij trots vertellen dat hun honden echt vlees te eten krijgen en geen droge brokken die zo vreemd ruiken ;) :D
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1406931
Ik heb nog geen konijnen- of hazenkoppen gegeven, maar ik denk er wel over om dit te gaan doen. We hebben namelijk geregeld wild in de schuur nu het jachttijd is. Maar manlief wil hem nog niet aan de hond geven. Hij is bang dat de tanden veel te hard zijn. Dat vraag ik mezelf eigenlijk ook af. Hoe zit dat met de tanden van een konijn of haas? Die zijn toch wel kneiter hard, breken de tanden van mijn hond daar niet op?

Hoeveel voedingswaarde zit er eigenlijk aan een kop?
Door Mevroi Kruim
#1406977
Die tanden slikken ze door en poepen ze weer uit, daar hebben ze geen last van, ze kauwen er echt niet op. Vaak laten ze ze trouwens ook liggen.
De voedingswaarde is best hoog omdat er hersentjes in zitten en ogen.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1447895
Nou, de hazenkop was een groot succes. Wat heeft hij gesmuld. Nou ja, het was weg voor ik er erg in had. Ondertussen gaan alle koppen de vriezer in en hebben we van de hazen, die hier geslacht worden voor eigen consumptie, heel wat ´afval´vlees voor de hond. Met kop, orgaan, karkas, buikvlies heeft hij bijna een compleet maal. Ik hoef alleen nog wat spiervlees toe te voegen.

Ik ben nu niet meer bang voor de koppen, vind het alleen niet smakelijk, maar dat deert Baiko niet :biggrin2:
Door Hertog
#1456541
Hoewel ik niet zo viezig ben uitgevallen moest ik toch ook even slikken bij de 1e keer zalmkop, heel konijn enz. Nu nog maar een half jaar verder ben ik al zover dat ik wel zou willen leren hoe je een konijn moet villen. Het kan verkeren. Slachten nog maar even niet, maar wie weet..........
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1462019
Hertog schreef: Hoewel ik niet zo viezig ben uitgevallen moest ik toch ook even slikken bij de 1e keer zalmkop, heel konijn enz. Nu nog maar een half jaar verder ben ik al zover dat ik wel zou willen leren hoe je een konijn moet villen. Het kan verkeren. Slachten nog maar even niet, maar wie weet..........
Inderdaad je wendt  eraan. Wij hebben hier heel vaak wild. Vriend slacht het en ik maak het de laatste tijd na het slachten klaar om in vriezen. Kop en al.
Het brengt je wel terug naar de basis. Bij brokken denk je toch niet aan vlees en al helemaal niet aan koppen en dieren. Ik denk dat de meeste mensen dat echt vergeten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door