Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Benjy en Misty
#1383239
Ik las hier in een ander toppic over het ontdooien van KVV in de magnetron. Zelf wist ik niet of dit wel goed was en heb het daarom au baire marie ontdooit. Ik ben op zoek gegaan naar info en kwam het volgende tegen.

Citaat:

Volgens mij is het niet goed voor het product om het in de magnetron te doen, want dan gaan de vitaminen eruit ofzoiets.
Wij ontdooien het altijd in warm water. (Smuldier in het bakje en dan met bakje en al in/op het water)
Ga even kijken of ik het ergens kan vinden, heb het ooit gelezen.

Laat het vlees niet ontdooien in de magnetron. Je doodt dan de goede bacteriën die erin zitten!! Rauw geven dus.

http://www.dogsforum.nl/kvv.html

Nu lees ik hier dat meerdere mensen ontdooien in de magnetron. Wanneer ik mijn brood in de magnetron ontdooi is het altijd best warm dus volgens mij komt er toch enige vorm van verhitting vrij bij een magnetron.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1383246
Ben niet zo gek op de magnetron.
Vindt eten eruit ook echt vies van smaak.
Tieneke had laatst een link over hoe dat werkt met die straling ervan en hoe gezond dat is  :-X
Vanaf die tijd staat hij hier stof te vangen.
Als ik wat vergeten ben eruit te halen, krijgen ze of later eten, of idd ook au bair marie.
Door bloemetje
#1383252
Ja je kookt het toch hoor onbedoelt! En dat is zonde natuurlijk  ;). Soms speel ik weleens vals en doe het toch als ik echt haast heb  ::). Maar anders eigenlijk nooit hoor. Voor mezelf gebruik ik hem ook weinig eigenlijk  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1383270
[quote="Eddy en Benjy"]
Ik las hier in een ander toppic over het ontdooien van KVV in de magnetron. Zelf wist ik niet of dit wel goed was en heb het daarom au baire marie ontdooit. Ik ben op zoek gegaan naar info en kwam het volgende tegen.

Citaat:

Volgens mij is het niet goed voor het product om het in de magnetron te doen, want dan gaan de vitaminen eruit ofzoiets.
Wij ontdooien het altijd in warm water. (Smuldier in het bakje en dan met bakje en al in/op het water)
Ga even kijken of ik het ergens kan vinden, heb het ooit gelezen.

Laat het vlees niet ontdooien in de magnetron. Je doodt dan de goede bacteriën die erin zitten!! Rauw geven dus.

http://www.dogsforum.nl/kvv.html

Nu lees ik hier dat meerdere mensen ontdooien in de magnetron. Wanneer ik mijn brood in de magnetron ontdooi is het altijd best warm dus volgens mij komt er toch enige vorm van verhitting vrij bij een magnetron.[/quote]

Oorspronkelijk werden die dingen enkel gebruikt om op te warmen, dus ja, je verwarmt er je spullen mee. Dus ook het kvv, want de zogenaamde niet-opwarmende ontdooistandjes werken ook maar voor de helft. Maar afgezien daarvan gebruikt niemand de ontdoistand als iets snel ontdooid moet worden. Laat je het kvv iets te lang staan dan krijg je al een soort gekookte kvv en daarmee wordt dus inderdaad een deel van de vitamine/mineralen vernietigt.

Veiligste manieren van ontdooien blijven toch  het op tijd eruit halen en in de koelkast uit zichzelf laten ontdooien, of in een bak water leggen. Duurt weer iets langer, maar ach, woef zal er niet van omvallen dat het een kwartiertje langer duurt.
Door Benjy en Misty
#1383278
Zelf haal ik het altijd de avond van tevoren uit de vriezer en laat het inderdaad in de koelkast ontdooien maar helaas vergeet ik het wel eens  :shy: :wall:en dan kies ik inderdaad voor au baire marie.
Door tieneke
#1383361
Hier vergeet ik het een enkele keer en gooi het vlees in een stevige plastic zak en dan in een bak heet water.
Magnetron is niet echt gezond.
Door moniqueo
#1383376
Ik heb hier voor de vergeetmomenten,rodi,ff die plakjes uit elkaar afgedekt met folie op het aanrecht zijn meestal 2 uurtjes later
al ontdooit,dan wachten ze maar ff kan geen kwaad.
Door Alba
#1383453
Soms vergissen wij ons ook wel eens en is het vlees nog niet zo ontdooit als gedacht. Dan vul ik een pan met een laagje heet water waar ik de bak inzet, deksel erop en even wachten. Au bain marie dus. Die deksel erop helpt trouwens echt, zonder duurt het langer.
Door **Jolanda**
#1383460
Als ik het vergeten ben/was krijgen ze de dag erna pas hun eten. Als het deels ontdooit is dat ik het wel kan portioneren maar dat er nog stukken bevroren zijn giet ik er warm water overheen als het in de voerbak zit en dan maar roeren en de harde stukken ondertussen kleiner maken.
Door bloemetje
#1383510
[quote="Jol"]
Als ik het vergeten ben/was krijgen ze de dag erna pas hun eten. Als het deels ontdooit is dat ik het wel kan portioneren maar dat er nog stukken bevroren zijn giet ik er warm water overheen als het in de voerbak zit en dan maar roeren en de harde stukken ondertussen kleiner maken.
[/quote]

Dat doe ik ook vaak! Ik heb zo'n kraan waar kokend water uitkomt (ik weet hoe je het uitspreekt maar niet hoe je het schrijft  :-[). Die is bijzonder handig dan.
Door Tyndareus
#1383708
Tip: ontdooien gaat sneller wanneer je het bevroren vlees (verpakt) in koud water legt.
Door Truus
#1383709
[quote="Tyndareus"]
Tip: ontdooien gaat sneller wanneer je het bevroren vlees (verpakt) in koud water legt.
[/quote]Precies ;) dat wil niet iedereen geloven maar het is écht zo.
Door claudiaB
#1383739
[quote="Tyndareus"]
Tip: ontdooien gaat sneller wanneer je het bevroren vlees (verpakt) in koud water legt.
[/quote]

Helemaal waar! een kilo vlees heeft 1,5 uur nodig om helemaal te ontdooien in koud water.
Door moniqueo
#1384160
[quote="claudiaB"]
Helemaal waar! een kilo vlees heeft 1,5 uur nodig om helemaal te ontdooien in koud water.
[/quote]
Goede tip,als het nodig is zal ik het uitproberen,warm water deed ik toch al niet.
Door Benjy en Misty
#1384172
[quote="claudiaB"]
Helemaal waar! een kilo vlees heeft 1,5 uur nodig om helemaal te ontdooien in koud water.
[/quote]

Dit is echt een hele goede tip! Wanneer ik het de volgende keer vergeet zal ik het zeker gaan proberen!!!  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door