Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door KiBoMa
#1363208
Hallo,

Al onze vorige alaskan malamutes hebben altijd brok voeding gehad. Enige tijd geleden las ik over rauwe voeding geven en moet eerlijk zeggen dat ik me er wel in kan vinden wat betreft mijn gedachtegang over voeding. Nu komt over een week of 4 onze nieuwe pup en wil hem graag op rauw voer hebben. Ik weet dat de fokker de pups hier nog geen kennis mee heeft laten maken en verwacht ook niet dat dit zal gebeuren in de komende 4 weken. Waarmee kan ik het beste beginnen? En hoe? Ik stel de vraag nu maar alvast ondanks dat het nog een week of 4 duurt maar dan ben ik er tenminste helemaal klaar voor. Het is de bedoeling dat we met de pup gaan trainen. Niet direct maar wel als hij naar de 6 maanden gaat zal hier een start mee gemaakt worden. Voeding is dan een van de belangrijkste punten. Dus extra informatie en ervaringen van houders die het raw meaty bones concept volgen is zeer welkom.

Met vriendelijke groet,
Ruud
#1363222
Hoi Ruud,

Welkom hier!

Een pup kun je net zo voeren als een volwassen hond, alleen geef je in het begin de zachtere vleesbotten.
Eigenlijk net zoals je met een volwassen hond zou beginnen.
1 zodat het spijsverteringkanaal kan wennen aan rauwe botten verteren en 2 de pup moet het ook goed weg kunnen kauwen.
Ook pas je de percentages wat aan, omdat een pup meer nodig heeft in verhouding tot een volwassen hond.
Je kunt ook kiezen eerste dagen bijvoorbeeld wat kvv te geven zodat de pup langzaam kan wennen aan rauw en dan over naar barf.
Lees de beginnersdocumentatie hier maar eens en de barf bieb.
W.b.t. training en voeding, ik train niet met alaskan malamutes, weet wel dat er hier op een forum wel een aantal mensen zijn die deze honden ook houden.
Maar rauwe voeding kan prima in combinatie daarmee gegeven worden, ze halen er genoeg energie uit. Alleen zijn er waarschijnlijk wel dingen die erin kan aanpassen zodra de training intensiver wordt, meer vette diersoorten bijvoorbeeld.
#1363262
Ah, nog meer Malletjes op 't forum! Leuk! 8)
Ik heb mijn malamutes van pup af aan op barf gezet (aten bij de fokker ook brokken) en ik zou niet meer anders willen!

Als eerste zou ik beginnen met inlezen, er is hier enorm veel info te vinden over barf (kijk vooral bij de beginnersdocumentatie!) en over wat je juist wel en niet moet voeren en hoeveelheden e.d. Dan wat menu's gaan samenstellen en op zoek naar vleesadresjes....(zijn ook hier op 't forum te vinden).

Bij pups zou ik beginnen met de zachtere botten (beginnersbotten) zoals kippennekken (die kun je in 't begin platslaan, maar dat heb ik bij mijn malletjes niet gedaan), kippenvleugels (even inknippen in 't hoekje in het begin) en kipkarkasjes. Als dat goed gaat, kun je overstappen naar bijv. eend, parelhoen, kwartels, etc. Daarna kun je 't steeds een stapje moelijker maken (konijn, haas, zalmkop en uiteindelijk kun je voor de lamsribben en geitenribben gaan). Vooral tijdens de wisselperiode is dat geknaag echt een uitkomst. :biggrin2:

Bij je pup zou ik beginnen met een percentage van 7 a 7.5% van zijn lichaamsgewicht en de maaltijden verdelen over 3 per dag.

Je gaat trainen schrijf je... Ik neem aan dat je dan de sledehondensport bedoeld? En wat is daarin je ambitie? Ik bedoel blijf je in NL, of ga je ook naar buitenland? Heb je plaats, ruimte en faciliteiten om vlees mee te nemen (of ter plaatse te regelen)? Want dat is vooral waar 't bij de sledehonden op stuk loopt... Mensen willen wel, maar twijfelen over de haalbaarheid. ;) Maar er zijn ook zat mensen in de sport die wel gewoon rauw voeren hoor! ;)

Nou ja, mocht je nog iets willen weten, bp staat altijd open voor vragen en anders stuur je maar een pb. ;) Ik wil je eventueel wel mijn tel. nr. geven om je wat op weg te helpen. ;)

En dan nog een heel belangrijke vraag van mijn kant: Heb je al foto's van je pup? En hoe gaat hij (of wordt 't een zij?) heten en bij welke fokker komt je pup vandaan?

Nou, veel voorpret alvast en succes!
#1363640
Nou, daar valt weinig meer aan toe te voegen  :biggrin2:

Goed advies allemaal. Vooral beginnen met inlezen, menuutje samenstellen en ff laten checken in de desbereffende hoek, pupsel halen en voeren maar!
De meeste mensen (ik ook) zetten een pup gewoon cold turkey over op vers, Kátur is gelijk op barf gegaan en dat was geene nkel probleem. Sommige mensen kiezen ervoor om eerst kvv te geven maar nodig is dat absoluut niet.

Enne, hartstikke goed dat jouw mallert lekker mag gaan barfen!
Door KiBoMa
#1363843
Hallo,

Bedankt voor de reacties ... Uiteraard was ik al druk bezig alles 'in te lezen' maar dacht: ervaringen van houders zijn eens zo belangrijk. Misschien dat we onze andere dieren ook overzetten op barf mits dat te doen is natuurlijk. Want naast honden hebben wij ook nog katten en fretten. Maar daarvoor zal ik eens een berichtje in een van de andere tpoics moeten schrijven. Alhoewel er geen tpoic voor fretten bij is dacht ik.

Groetjes...
#1364193
Met de zoekfunctie kun je vast nog wel wat vinden over fretten  ;)

Ik heb zelf nog geen ervaring met het voeren van barf aan een pup, maar er staan hier op het forum inmiddels vele vragen en menuutjes van mensen die daar wel mee gestart zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door