Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Suzanne
#1360575
Hoi,

Kan iemand iets zinnigs zeggen over de hardheid van de volgende karkassen, ofwel "zet in volgorde van zacht naar hard" en wat zou nog goed te doen zijn voor Guinnie die met kipvleugels, eendenek, kipkarkas en konijnkarkas geen moeite heeft? Het mag nog wel wat harder, ze krijgt een minikipdrumstikje, zo'n "drum-metje" ook nog weg....

kwartelkarkas
wilde duivenkarkas
fazantkarkas
kalkoenkarkas
eendkarkas

(ik gok zelf op deze volgorde ....?)

Suzanne
#1360581
Veel hangt af van de leeftijd van het beessie. Er zijn ook kippen die knoerhard zijn :-X  Maar zowieso zou ik in dit rijtje de kalkoen met stip bovenaan zetten qua hardheid. Verder blijft het een kwestie van alert zijn.
Door Lizzy
#1360615
Suzanne schreef: Hoi,

Kan iemand iets zinnigs zeggen over de hardheid van de volgende karkassen, ofwel "zet in volgorde van zacht naar hard" en wat zou nog goed te doen zijn voor Guinnie die met kipvleugels, eendenek, kipkarkas en konijnkarkas geen moeite heeft? Het mag nog wel wat harder, ze krijgt een minikipdrumstikje, zo'n "drum-metje" ook nog weg....

kwartelkarkas
wilde duivenkarkas
fazantkarkas
kalkoenkarkas
eendkarkas

(ik gok zelf op deze volgorde ....?)

Suzanne
Van zacht naar hard:

Kwartel
Eend/duif
Fazant/duif
Kalkoen

Dit is zo moeilijk te zeggen. Het hangt af van de leeftijd en van hoe het dier gehouden is. Tamme eend is standaard zachter dan wilde eend. En dat geldt eigenlijk voor alle karkas (en andere botsoorten). Biologisch is vaak ook harder dan niet biologisch. Kalkoenkarkas vind ik sowieso te hard (en te scherp) en ik denk dat voor Guinnie vooral kwartel leuk is. Van duif en fazant en eend is het nog maar de vraag trouwens of ze het uberhaubt eet.
#1360632
Je rijtje heb je al.
Wat ze nog meer zou kunnen eten: parelhoen, patrijs, deze zijn niet zo hard. ong. vergelijkbaar met kip.
Haas zou ook nog kunnen, maar is wel wat harder. Wel zachter dan kalkoen.
ik had laatst ganskarkas en dat vondt ik ook wel doen, alleen vonden de honden dat niet super lekker.
Door Lizzy
#1360633
May Linn schreef: Je rijtje heb je al.
Wat ze nog meer zou kunnen eten: parelhoen, patrijs, deze zijn niet zo hard. ong. vergelijkbaar met kip.
Haas zou ook nog kunnen, maar is wel wat harder. Wel zachter dan kalkoen.
ik had laatst ganskarkas en dat vondt ik ook wel doen, alleen vonden de honden dat niet super lekker.
Ik had laatst wilde gans en ik vond dat echt knettertje maar dan ook knettertje hard.... :-\. Denk dat ik misschien een oudere gans te pakken had want het was een groot en zwaar exemplaar maar ik was er dus niet kapot van. Denk dus ook dat hier de leeftijd meetelt.
Door Lizzy
#1360635
May Linn schreef: Ik dacht al gans is ongeveer de grote van kalkoen, maar hier was een kilo een heel karkas inclusief ingewanden zonder kop en poten. Was niet zo'n grote gans deze.
Maar wel oppassen hierbij dus.
Ja nee, de gans hier was ook zonder kop en poten maar woog dus veel zwaarder dus ja, ik denk dat leeftijd hier een rol speelt. Die van jou was dus ook wilde gans? Hier vonden ze het ook maar zo-zo. Pinkel stond echt van "gatver, wat heb ik nu aan mijn fiets hangen :-X".
#1360641
Herby verkocht ze als wilde ganskarkas, was wel donker vlees.
Herkende het niet als ander diersoort, maar is dan maar de vraag of het een wildexemplaar was dan....
Hier vonden ze het ook niet erg geweldig, ze aten het wel (alleen de organen niet), maar niet echt van joeppie das lekker.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door