Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ulrike
#1357570
Onze Daya is een windhondkruising van 1,5 jaar. Ze is al op zeer jonge leeftijd gecastreerd, heeft een schouderhoogte van ongeveer 45 cm en weegt bijna 13 kg. En ze is geobsedeerd door eten  :P. Oh en erg actief gelukkig  :). Ze is niet ontzettend dik hoor, maar je moet toch aardig drukken om de ribben te kunnen voelen.

Toen ze nog op kvv stond had ze de hele dag honger, we zaten dan echt soms de halve dag met een piepende hond in huis. Op barf gaat dit gelukkig beter. Ze krijgt twee keer per dag zo'n 150 a 175 gram, aangevuld met wat groente. We gaan elke dag met haar naar een losloopgebied waar ze minstens een uur loopt en de vaak de pootjes onder haar lijfje vandaan rent  ;D. Helaas blijft ze honger houden.. Buiten werkt ze alles wat ze maar te pakken kan krijgen naar binnen en helaas kunnen we dit niet altijd verhinderen.. Ze eet dan ook eikels (giftig heb ik gelezen) en helaas ook nog wel eens hondenpoep  :P. Buiten de normale bezwaren tegen dit laatste is ze ook nog eens allergisch voor alle gevogelte en ligt ze dan 's avonds kreunend op haar pootjes te kauwen en aan haar oren te krabben  :'(.

Nu hoop ik dat jullie tips hebben hoe ik haar een wat meer verzadigd gevoel kan geven. Gedragsmatig probeer ik het gepiep om eten al wat te verminderen door het zeker niet te belonen, iets wat ik eerder wel soms deed door het geven van een kauwstaafje. Niet goed ik weet het, maar soms wordt het me iets te veel na drie uur piepen  :'(. Afleiding door met haar te spelen helpt dan ook meestal niet, ze lijkt dan echt honger te hebben.. Ik geef haar nu al wat meer groente erbij en denk erover om haar maar 1 keer per dag te gaan voeren. Ik ben dan alleen bang dat dat verderop de dag misschien nog meer gepiep veroorzaakt, maar mocht het helpen dan sta ik hier zeker voor open.

Ze krijgt al alleen vrij mager vlees. Nu heb ik wel eens gehoord dat vet juist een verzadigd gevoel geeft en ergens ben ik bang dat ik dat lijfje alleen maar aan het trainen ben om nog zuiniger met de beschikbare energie om te gaan. Maar aan de andere kant wil ik natuurlijk niet dat nog meer calorien worden opgeslagen..

Heel eerlijk moet ik zeggen dat we nog wat meer met haar zouden moeten wandelen, daar is nog wel wat winst op te behalen. Wat afvallen betreft met de huidige hoeveelheid voer dan.. Ze zal er alleen maar meer honger van krijgen  :-\

Nu vroeg ik me af of ik nog iets kan toevoegen met wat minder voedingswaarde zoals strot of long ofzo, maar ik wil ook de balans niet uit haar voeding halen..

Heeft iemand misschien nog een tip wat haar voeding betreft? Ik zou haar zo graag een voldaan gevoel geven.
Door evelyn02
#1357665
Ik zou toch naar (maximaal) 1 keer voeren per dag gaan. En dan ook op onregelmatige tijden gaan voeren zodat ze nooit weet dat het etenstijd is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door