Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Elise
#1346386
Ik ben opzoek naar meer informatie over de helicobacter pylorici bij honden. Eén van Phoebe haar pups heeft dit opgelopen en kuur gehad ruim een jaar geleden, maar de hond blijft last houden van zijn maag, us wellicht is de bacterie weer terug. Hij staat op carnibest. Kunnen er naast een stevige AB kuur andere dingen worden gegeven ter ondersteuning of heeft iemand ervaring met een bepaalde behandelwijze?
Laatst gewijzigd door Elise op di 25 aug 2009, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1346433
Helicobacter komt bij veel honden voor zonder dat ze er ziek van zijn. Het is dan ook heel moeilijk om een verband aan te tonen tussen helicobacter en klachten.
Is het pylori? Hoe is dat aangetoond? H. pylori is nl degene die bij mensen voorkomt. Pylori wordt wel eens gevonden bij katten, maar honden en katten hebben in de regel andere types van helicobacter. Je kunt het vaststellen dmv een maagbiopt.
Naast twee soorten antibiotica (metronidazol, amoxyciline), moeten er maagzuurremmers gegeven worden.
Maar nogmaals er is weinig wetenschappelijk bewijs dat helicobacter problemen geeft aan de maag, daarom moet er altijd weer opnieuw onderzoek worden gedaan naar andere oorzaken van maagproblemen wanneer de therapie niet aanslaat.
Door Elise
#1346468
*Dorothea* schreef: Helicobacter komt bij veel honden voor zonder dat ze er ziek van zijn. Het is dan ook heel moeilijk om een verband aan te tonen tussen helicobacter en klachten.
Is het pylori? Hoe is dat aangetoond? H. pylori is nl degene die bij mensen voorkomt. Pylori wordt wel eens gevonden bij katten, maar honden en katten hebben in de regel andere types van helicobacter. Je kunt het vaststellen dmv een maagbiopt.
Naast twee soorten antibiotica (metronidazol, amoxyciline), moeten er maagzuurremmers gegeven worden.
Maar nogmaals er is weinig wetenschappelijk bewijs dat helicobacter problemen geeft aan de maag, daarom moet er altijd weer opnieuw onderzoek worden gedaan naar andere oorzaken van maagproblemen wanneer de therapie niet aanslaat.
Er is in Wageningen een scopie gedaan, H. pylori is hetgeen op de uitslag staat van het nemen van het biopt. Maar goed dat is dus van ruim een jaar geleden.
Hun vorige dalmaat is op 2-jarige leeftijd overleden aan maagkanker (deze droeg ook de helicobacter), je begrijpt dat het daarom enorm stress geeft en ik opzoek ben naar het verloop van een helicobacter besmetting bij andere honden. Twee gezinsleden dragen de H. pylori (de ene is te jong om te behandelen volgens de HA) en er is dus dikke kans dat hij steeds weer herbesmet raakt.
Nu zijn er genoeg mensen die de helicobacter dragen zonder last te hebben. Ik vroeg me dus af of er naast de AB supplementen kunnen worden gegeven om de maag wat sterker te maken, zoals maagcompositum.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1346482
Elise schreef: Er is in Wageningen een scopie gedaan, H. pylori is hetgeen op de uitslag staat van het nemen van het biopt. Maar goed dat is dus van ruim een jaar geleden.
Hun vorige dalmaat is op 2-jarige leeftijd overleden aan maagkanker (deze droeg ook de helicobacter), je begrijpt dat het daarom enorm stress geeft en ik opzoek ben naar het verloop van een helicobacter besmetting bij andere honden. Twee gezinsleden dragen de H. pylori (de ene is te jong om te behandelen volgens de HA) en er is dus dikke kans dat hij steeds weer herbesmet raakt.
Nu zijn er genoeg mensen die de helicobacter dragen zonder last te hebben. Ik vroeg me dus af of er naast de AB supplementen kunnen worden gegeven om de maag wat sterker te maken, zoals maagcompositum.
Ok, duidelijk, het is officieel vastgesteld in Wageningen en niet door een dierenarts die iets roept zonder diagnose.
Wat een drama zeg allemaal voor die mensen :( :( . Hopelijk komt hij er helemaal van af.
Nooit geweten dat Helicobacter zo besmettelijk is. Ik heb geen ervaring met maagcompositum, lijkt me allicht het proberen waard.
Door Lizzy
#1347307
Maar herbesmetten ze nu niets steeds elkaar? Als niet iedereen tegelijk behandeld wordt, dan ontstaat er een vicieuze cirkel, denk ik? Ik heb overigens ook altijd geleerd dat de bacterie niet zo besmettelijk is... Kennelijk ligt dat anders..?

Als ik hen was, zou ik zeker met probiotica aan de slag gaan. Voor de hele familie, inclusief de hond. En extra virgin kokos-olie schijnt heel goed te werken tegen deze bacterie. De laurinezuur in kokos-olie schijnt deze bacterie te doden. Verder schijnt rauwe honing goed te zijn maar misschien dat propolis nog beter werkt, dat weet ik niet.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1347762
Ik stuitte op deze wetenschappelijke publicatie:
A novel compound from 'celery seed with a bactericidal effect against Helicobacter pylori.Zhou Y, Taylor B, Smith TJ, Liu ZP, Clench M, Davies NW, Rainsford KD.
Biomedical Research Centre, Sheffield Hallam University, Sheffield, UK.

OBJECTIVES: The aim was to purify and characterise an antimicrobial component from celery (Apium graveolens) seeds, which have been used for centuries as a herbal medicine with reported antibacterial effects. METHODS: A crude alcoholic extract of celery seeds was fractionated by organic solvent extractions, column chromatography and HPLC. Fractions were assayed for antimicrobial activity against the gastric pathogen Helicobacter pylori and other bacteria. The purified antibacterial component was characterised via MS and NMR. Preliminary investigation of its mechanism of action included morphological studies, incorporation of macromolecular precursors, membrane integrity and two-dimensional protein electrophoresis. KEY FINDINGS: The purified component, termed 'compound with anti-Helicobacter activity' (CAH), had potent bactericidal effects against H. pylori; the minimum inhibitory concentration and minimum bactericidal concentration were 3.15 mug/ml and 6.25-12.5 mug/ml, respectively. CAH (M(r) = 384.23; empirical formula C(24)H(32)O(4)) had specific inhibitory effects on H. pylori and was not active against Campylobacter jejuni or Escherichia coli. MS and NMR data were consistent with a dimeric phthalide structure. The results appeared to rule out mechanisms that operated solely by loss of membrane integrity or inhibition of protein or nucleic acid synthesis. CONCLUSIONS: CAH may be suitable for further investigation as a potent agent for treating H. pylori infections.
In selderijzaad zit een stofje wat Helicobacter doodt. Ik weet niet of er extracten van selderijzaad te verkrijgen zijn of dat selderijzaad gewoon zo gegeven kan worden. Maar ik vond het toch wel even interessant om te melden.
edit: er bestaan tabletten met selderijzaadextract
http://www.umm.edu/altmed/articles/cele ... 000231.htm

Er is ook een chinees kruid wat tegen helicobacter werkt:
Highly selective antibacterial activity of novel alkyl quinolone alkaloids from a Chinese herbal medicine, Gosyuyu (Wu-Chu-Yu), against Helicobacter pylori in vitro.Hamasaki N, Ishii E, Tominaga K, Tezuka Y, Nagaoka T, Kadota S, Kuroki T, Yano I.
Department of Bacteriology, Osaka City University Medical School, Osaka, Japan.

To elucidate the antibacterial activity of Gosyuyu, the crude extract from the fruit of Evodia rutaecarpa, a Chinese herbal medicine, has been fractionated chromatographically, and each fraction was assayed for antibacterial activity against Helicobacterpylori (H. pylori) in vitro. As the result, a single spot having marked antibacterial activity against H. pylori was obtained and the chemical structure was analyzed. The isolated compound was revealed to be a novel alkyl quinolone alkaloid based on the solubility, IR spectra, NMR analysis and mass spectrometric data after purification by TLC of silica. We compared the antimicrobial activity of this compound with that of other antimicrobial agents and examined susceptibility of various intestinal pathogens. As the result, the new quinolone compounds obtained from Gosyuyu extracts were found to be a mixture of two quinolone alkaloids, 1-methyl-2-[(Z)-8-tridecenyl]-4-(1H)-quinolone and 1-methyl-2-[(Z)-7-tridecenyl]-4-(1H)-quinolone (MW: 339), reported previously. The minimum inhibitory concentration (MIC) of these compounds against reference strains and clinically isolated H. pylori strains were less than 0.05 microg/ml, which was similar to the MIC of amoxicillin and clarithromycin that are used worldwide for the eradication of H. pylori, clinically. Furthermore, it was noted that the antimicrobial activity of these compounds was highly selective against H. pylori and almost non-active against other intestinal pathogens. The above results showed that these alkyl methyl quinolone (AM quinolones) alkaloids were useful for the eradication of H. pylori without affecting other intestinal flora.
Misschien kan Tannetje hier iets zinnings over zeggen?
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op wo 26 aug 2009, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door