Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1323194
Of heeft Mika gewoon teveel gegeten vandaag.....

Mika heeft vandaag/ meer avond een hele dikke harde buik. Het lijkt wel of hij een tennisbal heeft ingeslikt.
Het voeren ging vandaag anders dan anders. Normaal krijgen ze over 's ochtends, 's middags en 's avond 400gr (ochtend 200gr, rest 100gr) eten met zijn drieën. En dan voor het slapen gaan een kuiken en wat melk. Vandaag hebben ze in de ochtend 200gr gehad en rond 4 uur weer 200gr. Rond half 8 heb ik de ander dieren eten gegeven. Omdat er nog wat rundernier, kippenmaagjes en smuldier kip over was heb ik dat bij de kittens gezet. Mika at de maagjes en Smuldier. Hoeveelheid durf ik niet precies te zeggen maar ongeveer rond de 100gr is er gegeten onder de 3 kittens waarvan Gijs het meeste heeft gegeten, Amira weinig en Mika zat er tussen in.

Vorige week heb ik ze ontwormd. Voor de zekerheid heb ik ze vanavond weer ontwormd. Ik dacht dikke buik is mogelijk wormen.
Ze zijn nu 11 weken oud. Mika weegt rond de 2kg. De kittens zijn nog niet ingeënt.

Heeft hij teveel gegeten, zijn het wormen (zie niks in de bak) of heeft hij mogelijk iets anders

De foto's zijn niet echt goed gelukt en vreselijk overbelicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1323410
Het is minder maar ik weet het niet.
Hij doet alles. Hij rent, haalt streken uit, speelt, slaapt, eet, poept en plast.
Hij is altijd de dikste geweest. Gijs heeft ook wel, maar minder en toch eet Gijs meer dan Mika

Ik heb jaren (15) geen kittens gehad dus twijfel of het niet gewoon normaal is.
Door Anthraciet
#1323416
Hij heeft wel gewoon ontlasting? Of heeft hij nog niets gedaan in de tussentijd?

Als het dikke minder wordt en hij heeft gewoon ontlasting, lijkt het me meer een kwestie van teveel gegeten. Maar als je beide niet ziet, zou ik zeker even langs de da gaan!
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1323419
[quote="yuki13"]
Maar had ie eergisteren dan nog niet zo'n buik???
[/quote]

Hij heeft altijd al een dikke pens gehad. Maar gisteren viel het echt op en dan ga je meer kijken en voelen en denken.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1323422
[quote="Anthraciet"]
Hij heeft wel gewoon ontlasting? Of heeft hij nog niets gedaan in de tussentijd?

Als het dikke minder wordt en hij heeft gewoon ontlasting, lijkt het me meer een kwestie van teveel gegeten. Maar als je beide niet ziet, zou ik zeker even langs de da gaan!
[/quote]

Hij heeft gewoon ontlasting en doet alles wat een kitten hoort te doen.

Ik denk dat ik gewoon even dit weekend aan kijk en ze gewoon per 3 kittens 100gr per keer geef. Toen ik dit gisteren vermeerderde naar 200gr per 3 kittens begon ons die buik op te vallen. Misschien teveel in 1x voor hem
Door Borke
#1323559
2 kg voor een kitten van 11 weken is wel een enorm gewicht hoor, tenzij het een groot ras is zoals een Maine Coon, maar dan is het nog steeds ook een flink gewicht.
Ik zou dus kritisch even naar de hoeveelheid kijken die je voert!
Door Mevroi Kruim
#1323583
[quote="*Nikki*"]
Moeder is een ragdoll. Groot maar niet echt zwaar.

Als het grut zo wakker is zal ik even gaan proberen te wegen op mijn mini digitale weegschaal
[/quote]

Volgens mij is dat net het verkeerde moment  ::) probeer het als ze in diepe slaap/coma zijn  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1323632
[quote="Mevroi Kruim"]
Volgens mij is dat net het verkeerde moment  ::) probeer het als ze in diepe slaap/coma zijn  :biggrin2:
[/quote]

Had ik denk ik ook beter kunnen doen :biggrin2:
Maar ging toch wel goed met 2 van de 3, Gijs deed wat moeilijker. Gewoon in een hondenvoerbak gezet en gewogen  ;D ;D

Mika weegt 2008gr
Gijs weegt 1977gr en
Amira weegt 1489gr

Als ik de gewichten optel, mogen ze samen 545gr per dag met een percentage van 10%. Ze krijgen nu samen 400gr oa vlees en blik en erbij een kuiken of muis per dag. Dus denk dat ik niet teveel aan voer zit, eerder te laag ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1323695
ik denk dat het gewoon best grote kittens zijn, muv amira (die is wat normaler van gewicht).
opletten of ze zich niet overeten. maar mss eten ze de ene dag veel en de andere dag weinig, dat doet ot ook.
van blik hebben ze meer nodig dan gewoon vers/rauw. als sien blik zou eten, heeft ze ongeveer 200-300 gram per dag nodig. dat gewicht aal rauw per dag zal ze ook leuk vinden, maar groeit ze helemaal dicht.

liever niet iedere week ontwormen, das teveel en kan je ze vergiftigen.
Door flin
#1323969
[quote="*Nikki*"]
Had ik denk ik ook beter kunnen doen :biggrin2:
Maar ging toch wel goed met 2 van de 3, Gijs deed wat moeilijker. Gewoon in een hondenvoerbak gezet en gewogen  ;D ;D

Mika weegt 2008gr
Gijs weegt 1977gr en
Amira weegt 1489gr

Als ik de gewichten optel, mogen ze samen 545gr per dag met een percentage van 10%. Ze krijgen nu samen 400gr oa vlees en blik en erbij een kuiken of muis per dag. Dus denk dat ik niet teveel aan voer zit, eerder te laag ;)
[/quote]

waarom die 10 % dan? is er iets of iemand die dat voorschrijft?
bedenk dat een kitty niet dik hoeft te zijn: 't speelt en groeit, en verteerd, tè ergens voor 's nooit goed?

persoonlijk zou 'k 't blik er helemaal uitlaten, en een muis of kuiken niet onderschatten kwa calorische waarde....

en dan kijken, hoe ze't doen op zo'n 6 % per katzel, of zo'n 70 gr p kg gewicht, dan zit je rond de 120 - 140 gr vers per dag....per kat
dus bijna 400 gram rauw per dag voor 3....
Door ibbi
#1324005
ik vind 't eruit zien of hij veels te veel gegeten had.
die 10 % zou je kunnen verlagen ja,  een kitten mag best 10 % - als 't in verhouding is tot zijn energie verbruik, als 't goed in z'n vel zit, stevig maar niet dik ... geen dikke pens heeft  ;)
dan doe 't toch het beste vooral op 't oog te voeren.
niet te veel in 1 x voeren, verdelen over de dag in bv 4 x

en met die verschillende gewichten zou ik de twee zwaarste zeker apart voeren van Amira!
niet alles op 1 bord geven bv maar aparte bakjes, dan kun je goed in de gaten houden hoeveel ze eten,
en hoeveel ze groeien - kittens gingen hier iedere week op de weegschaal.

een muis of kuiken is toch weer een 30 gram per dag extra - dat telt wel mee in 't geheel.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door