Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door suzanne 1
#1318990
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, max zit te klieren met zijn vleesbot. Ik ben nu ruim een maand over op barf en vanaf het begin eet hij eerst het orgaan en spiervlees op. Daarna, met wat tegenzin de vleesbotten. Eerst waren het alleen de kwartelkarkassen. (zal hij wel niet lekker vinden dacht ik) maar nu doet hij het met alle vleesbotten. En zo krijgt hij toch echt te weinig vleesbot binnen. Die van gister heeft hij niet opgegeten, en die van vandaag ook niet. Ook vond ik een vleesbot van vorige week?? in de tuin begraven.
Ik geef hem 2 % en alleen beginnersbotten.

Eigenlijk ken ik dit gedrag helemaal niet van hem. Op de br*k vrat hij werkelijk alles. Ook alles buiten in de bosjes. Dit doet hij veel minder, maar af en toe nog steeds.

Nu dacht ik, misschien is die 2% nog gewoon teveel voor hem. Hij is nu 10 (hij is vandaag jarig), gecastreerd, en hij loopt niet zo ver meer. Kan ik hem bijvoorbeeld op 1,5 % zetten of is dit te weinig. Hij is trouwens iets te zwaar, was hij al, hij is op de barf al iets afgevallen, maar dat schijnt normaal te zijn in het begin.
Door Too
#1319029
Hoe vaak per dag voer je t 'monster...
want
wat gebeurt er als je m eerst z'n vleesbot geeft en als ie dat op heeft de rest?

Het kan zijn dat die 2% nog een beetje veel is, als z'n tandjes nog ok zijn zou je nog iets kunnen minderen wellicht maakt dat m wat gretiger
[ik ben van de katten,  mijn jonge dames zijn wat dat betreft t slechtst af van alle bp-poezen... ze moeten t doen met 80'/90gr per dag.. :-\]
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1319081
Ik zou de maaltijden verdelen in botmaaltijden en orgaan maaltijden en vleesmaaltijden. Dan kan hij niet kiezen.
En het zou ook best kunnen dat het wat veel is voor hem. Doorgaans kun je na verloop van tijd een stuk minder geven.
Door suzanne 1
#1319467
Max zijn gebit is nog ok. Kreeg zelfs de complimenten van de da. Ziet er niet uit als een gebitje van een 10 jarige hond (in positieve zin dan :D)
Ik zal eens proberen om het apart te geven. Ik geef hem nu 1 keer per dag, maar ik zal vanaf morgen hem eerst het vleesbot geven en daarna het spiervlees en orgaan. hopen dat dat werkt.  Ik was net een tomatenplant in de tuin aan het zetten toen ik weer een slachtoffer vond die hij niet opgegeten had, helemaal onder de maden, bahh :(
Hij verstopt het echt dus het was me nog niet opgevallen.
En als ik mijn nieuwe bestelling binnen krijg ga ik minderen in hoeveelheid. Ik heb nu nog voor 2 weken.
Door spickenstef
#1319826
Dit gedrag vertoonde spickel ook toen ik haar blijkbaar te veel gaf nu geef ik haar minder en eet ze alles onmiddellijk op ze likt haar bak helemaal leeg terwijl ze er vroeger niet aan dacht om hem leeg te likken . Spickel krijgt nu 2.5 % , ze loopt wel elke dag minstens 5 km ze heeft dus veel beweging en is 3 jaar ze weegt 20 kg
Door Borke
#1320177
Luie hondjes (zoals onze Borke) eten liever iets wat ze zo naar binnen kunnen likken, zonder er al te veel voor te werken.
Nou vindt Borke alles lekker, heeft altijd honger, dus eet ook alles op.
Zou dat niet zo zijn, dan kreeg hij eerst het botwerk en daarna spiervlees of orgaan, zodat hij het meest hongerig/gretig zou zijn als hij het botwerk ging eten.
Door suzanne 1
#1320219
Ik heb Max dus vanochtend alleen het vlees bot gegeven. Stond hij echt raar van te kijken :) maar hij heeft hem dus niet opgegeten. Nee, meneer heeft hem gelijk begraven. Maar hij krijgt vanavond nog een kans en zolang hij het niet opeet krijgt hij geen spiervlees en orgaan.
Ik heb bij Max ook het idee dat hij liever lui dan moe is. Orgaan kan hij zo naar binnen slurpen dus dat gaat eerst, daarna het spiervlees want dat kun je ook nog in 1 keer inslikken, maar ja, dat vleesbot. Daar moet je op kauwen. Nou heb ik expres karkassen gekocht zodat hij moet kauwen, maar dat wil meneer dus niet. Heeft hij lekker pech. Iets anders krijgt hij dus niet. Eerst moet het vleesbot op.
Door Borke
#1320291
Je schreef in je eerste bericht ook dat hij iets te zwaar is, wat weegt hij eigenlijk en wat zou hij voor jou gevoel ongeveer moeten wegen?
Door suzanne 1
#1320992
Max weegt nu tegen de 40 kg aan, en heeft altijd 36 kg gewogen. Nu is hij gewoon grover geworden doordat hij ouder is, maar ik wil hem zowieso wel naar de 38 kg toe. Ik moet nu moeite doen om zijn ribben te voelen en dat is toch niet de bedoeling. Hij is vooral het afgelopen half jaar zo zwaar geworden omdat hij last heeft van zijn rug en daardoor niet zo ver meer kan lopen. En ja, zijn leeftijd en vooral de castratie helpen ook niet mee.
Toen hij nog 'jong' was (dus 3 jr ongeveer en voor zijn castratie) woog hij altijd 34 kg en was niet dik te krijgen. Dit gaan we zowieso niet meer halen en dat hoeft ook niet meer, maar wat slanker is ook vooral voor zijn rug wat prettiger.

Het helpt trouwens wel, eerst het vleesbot geven. Zoals ik al schreef heeft hij gister ochtend het bot begraven, maar toen hij niks kreeg daarna, heeft hij s'avonds netjes het bot opgegeten waarna hij dus zijn spiervlees en orgaan kreeg. Vanochtend heeft hij alles netjes gelijk opgegeten :biggrin2: Heb nog wel het vleesbot apart gegeven en blijf dat nog even doen, maar het is erg leuk dat ik nu al resultaat zie. Eigenlijk heel simpel maar wel erg effectief.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door