Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cigales
#1308578
Bij mijn kaninchenteckel van 3,5 kilo is er enkele weken geleden haar galblaas eruit gehaald vanwege een tumor. Voor haar operatie kreeg ze altijd Rodi hart en pens. Na haar operatie moest zij aansterken met biefstuktartaar. Ik ben toen maar helemaal overgegaan op vers vlees. Ze vindt het heerlijk en glanst optimaal. Maar vorige week zakte ze door haar voorpoot en mogelijk door problemen met haar spijsvertering. Ze heeft toen laxeer gekregen van de dierenarts en het ging daarna weer prima. Gisteren heeft ze een kippendijbeen met bot op maar vandaag heeft ze weer last van haar spijsvertering en zakt weer door de voorpoot. Weet iemand of een hond na het weghalen van de galblaas wel gewoon ook bot kan blijven eten?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1308602
Ja, gal is om vettten te verteren en botten verteren in de maag door het zuur. Dus ze kan gewoon botten blijven eten.
Bovendien is een galblaas om gal op te slaan. Ze produceert wel gewoon gal en dus verwacht ik eigenlijk helemaal geen problemen. Mogelijk kan ze te veel vet in een keer niet zo goed verteren en het ergste wat er dan kan gebeuren is dat ze gelige diarree krijgt door te veel vet.
Door cigales
#1308704
Ik vind het met deze kleine honden toch moeilijk om de juiste verhoudingen te vinden. Zij mogen ongeveer 100 gram per dag en geeft dus weinig mogelijkheden tot variatie. Zo ook met het kopen van een lamspens. Daar kan ik zowat een jaar mee doen. Eén lamskoteteletje en ze heeft het gehad voor die dag. Omdat ze nog niet veel op, verdeel ik haar portie in 2 keer.  Zij vindt het echter heerlijk om te kluiven. Morgen krijgt ze weer een kwarteltje en dan is ze daar een poosje mee bezig. De andere teckel, een ruwhaar, schrokt het naar binnen. En dan komt het retour. Moet ik het bij haar dan fijn slaan?
Door Mevroi Kruim
#1308741
Mijn katten eten ook zo'n 100 tot 150 g per dag. En die kunnen prima kippenbotten eten bv. En eend, en konijn, vooral de voorpoten, haaskarkas ...
Pens doe je idd wel lang mee, 1 kilo is heel wat voor die ukken.
Voor de schrokkert zou ik grotere stukken geven die hij moet kauwen.
Door Too
#1309071
Wat de hoeveelheden betreft is de kattenhoek misschien nog een inspiratiebron,
mijn dames eten ca 90 gr/dag [in 2 maaltijden]
en ze eten toch heel gevarieerd  kip, eend, konijn, kwartel. parelhoen, duif en natuurlijk een visje, spiervlees van kip, kalkoen, koe, schaap, wild [varia] etc
Misschien is een bakje pens van een of ander merk voor jou interessanter?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door