Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1290114
Alba is nu 15 weken en sinds gisteren steken er bij de buitenste snijtandjes (dus die voor de hoektanden) in haar bovenkaak twee witte puntjes door het tandvlees dus het echte wisselen komt eraan... ze was van de week al wat kauweriger (niet sloperig gelukkig, het is geen sloper) dus ik heb haar wat vaker een gevulde Kong gegeven om zich op uit te leven.

Maar nou vroeg ik me af, houden jullie rekening met het wisselen van je jonge hond? Als in, geven jullie dan weer zachtere botjes? Ze zal natuurlijk niet ineens zonder kiezen zitten :) maar ik kan me voorstellen dat wat pijnlijk tandvlees toch wat moeilijker kauwt.

Op zich krijgt Alba natuurlijk nog redelijk zachte botten maar inmiddels kom ik erachter dat ik toch ook wat hardere botjes in de diepvries heb liggen: de kalkoenvleugels geven we dus niet omdat die érg hard zijn maar ook de haasbout krijgt ze nog niet echt goed weg dus die geef ik voorlopig ook even niet meer. Verder heb ik konijnenboutjes, konijnenvoorpootjes (gebruik ik nu als snackje), fazantkarkas, konijnkarkas, nog iets hazerigs/konijnerigs wat we niet echt konden ontcijferen maar wat ook mooi zacht is, zalmkop, zalmgraat, makreel en ik heb nog 2 kwarteltjes liggen. Niet erg veel variatie dus... Geen ramp want Alba krijgt grotendeels KVV maar ik wil ook tijdens het wisselen door blijven gaan met BARF dingetjes.
Ik heb ook schapenpens-lapjes, dat lijkt me ook wel lekker voor haar tandvlees toch?

Voorlopig doe ik mijn best niet om de haverklap in haar bek te zitten loeren, geduld geduld dan regelt de natuur het zelf wel (maar ik wil zo graag dat alles doorkomt en graag ook nog in een fatsoenlijke stand ::))!
Door Lizzy
#1290122
Ik heb er geen rekening mee gehouden. Nou ja, niet helemaal waar... Ik gaf haar in die periode kalfswervelbotten en lamsnekken en zalmkoppen.  Daar kon ze zich lekker op uitleven en dat vond ze heerlijk. Mijn ervaring met twee Dalmatiers is (het verschilt gewoon per ras - sommige rassen krijgen in die periode nog geen zacht karkasje weg) dat ze het heerlijk vinden om te kluiven. Langdurig te kluiven. En het tandvlees goed te masseren. Het helpt tegen de pijn, zeker als je een vleesbot uit de koelkast geeft. Linga at gewoon alles trouwens, tijdens het wisselen. Ze had nergens moeite mee. En ze heeft echt probleemloos gewisseld, zonder ook maar 1 seconde uit haar bekkie te stinken (vooral brok en KVV etende honden willen nog wel eens goed uit hun muiltje stinken tijdens het wisselen. Dat komt omdat ze de tandjes en kiesjes niet gebruiken).
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1290250
Ik heb er wel rekening mee gehouden met Tika. Dwz, haar af en toe wat geholpen.
Op een gegeven moment kreeg ze zelf een konijnenbotje niet kapot meer.
Als ze naar mijn mening wel erg lang bezig was om een botje op te eten, nam ik hem even terug,  met het vleesbijltje de botten een beetje kapot slaan, en dan was het zo verdwenen.
Door Alba
#1294609
Nou, alles zit nog vast in maar gisteravond is wel gebleken dat ze serieus bezig is met wisselen: een konijnenboutje die eerst nog met gemak naar binnen ging is Alba nu duidelijk teveel! Ik heb 'm uiteindelijk maar even geruild (tegen een pensstaaf, dat vond ze duidelijk géén goede ruil). Ze kreeg het ook nadat ik het 'voorbewerkt' had niet goed weg dus uiteindelijk heb ik als maagvulling maar een halve plak Energique gegeven en het botje weggegooid.
Aankomende week maar eens zien wat ze nog wel weg krijgt, konijnenvoorpoot gaat nog net wel tot nu toe maar daar doet ze ook al een eeuwigheid over!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door