Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door deja
#1293519
Hallo barfers,
Wil iemand hier even naar kijken want ik stop met het vlees uit Abcoude.
Ik ga niet schrijven wat ze precies krijgen dagelijks want dat pakt vaak toch heel anders uit.
Ik heb konijn eend kip haas struisvogelvlees rund ree hert vis en kalkoen.
De groente bestaat uit minimaal 6 soorten, ze krijgen ook 1 á 2 maal per week een ei rauw en yogurt.


Zondagmorgen 350 gram vuile pens rund of schaap  en s'avonds              400 gram bot/vlees.

Maandagmorgen 175 gram spiervlees en 100 gr. groente                          400 gram bot/vlees

Dinsdagdagmorgen 175 gr. spiervlees en 100 gr. groente                          400 gram bot/vlees

Woensdagdagmorgen 350 gram orgaanvlees 3 soorten                            450 gram spiervlees

Dondermorgen 175 gram spiervlees 100 gram groente                              400 gram bot/vlees

Vrijdagmorgen 175 gram spiervlees 100 gram groente                           ong. 550 gram zalmkop of rauwe makreel

Zaterdagmorgen 175 gram spiervlees 100 gram groente                             400 gram bot/vlees.

Deja is wat lichter en gesteriliseerd dus krijg wat minder van alles maar is net zo berekend.

Ik wil het niet zo moeilijk maken dus haal bv. 1 kg. struisvogelvlees eruit en maak dat dan op en dan weer een anders soort.
Wil graag jullie oordeel en of het een beetje goed in elkaar zit.
Laatst gewijzigd door deja op wo 01 jul 2009, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1293675
Ik kom op 61% vleesbot, 13% orgaanvlees, 17% spiervlees, 9,5% groenten.

Als jij daar ook op komt: ik zou zelf 10% minder vleesbot gaan voeren, wat meer orgaanvlees gaan voeren en wat meer spiervlees.
Door deja
#1293785
Hoi Lizzy,
Ik weet nou niet of ik een fout maak, maar ik kom totaal uit op 5 kilo en 240 gram.
Als ik het bereken zit ik aan 1340 enkel spiervlees 500 gram groente 700 gram orgaan en 2700 gram bot/vlees.
Ik denk  dat jij de donderdag over het hoofd ziet dan geef ik s'avonds 465 gram spier in plaat van bot\vlees.
Ik heb het allemaal nog eens nagerekend maar ik kom toch wel in de buurt van 50 % bot\vlees en 25 spier en krap 10 groente en inderdaad iets minder orgaan, maar daar heb ik een reden voor.
Ik ben namelijk zo aan het drogen en kan goed aan long komen en ook lever en geef nogal veel tussendoortjes als ik buiten met ze loop en dat is ook dus allemaal orgaan.
Vandaar dat ik dacht dat houd ik een beetje krap.
Ik hoop dat je het nog een keer wil na rekenen dat ik een bevestiging krijg, daar zou ik heel blij mee zijn.
Heb expres niet erbij gezet wat ik welke dag geef want mijn ervaring in die korte tijd 4 maanden geef ik vers, is toch wel dat dat vaak afwijkt, ik wijk niet af van mijn percentages maar wel van het soort bot of vlees.
Alvast bedankt als je er nog even een blik op wil werpen, dan ga ik het uitprinten en komt het op de koelkast te hangen.
Groeten Marjan.
Ik ben trouwens de parelhoenkarkas vergeten erbij te zetten, dus ik geloof dat ik wel 11 soorten heb, maar las gisteren weer in een topic dat je een hond met artrose geen rood vlees moet geven, is dat zo en wat valt er dan precies onder rood vlees is dat alle wildsoorten en ook rund want dan mag Deja niet zoveel hebben als dat klopt.
Zou jij de soorten die slecht zijn voor Deja even willen doorgeven.
Dan kan ik daar in het vervolg rekening mee houden.
Groeten Marjan en b.v.d.
Laatst gewijzigd door deja op za 27 jun 2009, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1293878
deja schreef: Hoi Lizzy,
Ik weet nou niet of ik een fout maak, maar ik kom totaal uit op 5 kilo en 240 gram.
Als ik het bereken zit ik aan 1340 enkel spiervlees 500 gram groente 700 gram orgaan en 2700 gram bot/vlees.
Ik denk  dat jij de donderdag over het hoofd ziet dan geef ik s'avonds 465 gram spier in plaat van bot\vlees.
Ik heb het allemaal nog eens nagerekend maar ik kom toch wel in de buurt van 50 % bot\vlees en 25 spier en krap 10 groente en inderdaad iets minder orgaan, maar daar heb ik een reden voor.
Oh oeps! Ja klopt inderdaad, ik dacht dat dit je vleesbotrijtje was en zag niet dat er ook spier tussen zat! Je hebt helemaal gelijk!
Ik ben namelijk zo aan het drogen en kan goed aan long komen en ook lever en geef nogal veel tussendoortjes als ik buiten met ze loop en dat is ook dus allemaal orgaan.
Vandaar dat ik dacht dat houd ik een beetje krap.
Daar is dus over nagedacht :biggrin2:. Hartstikke goed joh, prima zo!
Ik hoop dat je het nog een keer wil na rekenen dat ik een bevestiging krijg, daar zou ik heel blij mee zijn.
Heb expres niet erbij gezet wat ik welke dag geef want mijn ervaring in die korte tijd 4 maanden geef ik vers, is toch wel dat dat vaak afwijkt, ik wijk niet af van mijn percentages maar wel van het soort bot of vlees.
Alvast bedankt als je er nog even een blik op wil werpen, dan ga ik het uitprinten en komt het op de koelkast te hangen.
Groeten Marjan.
Ik kom op 52% vleesbot. Dat is prima, tenzij je hond te harde ontlasting zou hebben, dan zou je iets kunnen minderen. En ik kom op 26% spiervlees. Dit is prima zo!
Ik ben trouwens de parelhoenkarkas vergeten erbij te zetten, dus ik geloof dat ik wel 11 soorten heb, maar las gisteren weer in een topic dat je een hond met artrose geen rood vlees moet geven, is dat zo en wat valt er dan precies onder rood vlees is dat alle wildsoorten en ook rund want dan mag Deja niet zoveel hebben als dat klopt.
Je aantal diersoorten is inderdaad subliem te noemen. Tja, ik trek me daar dus zelf niks van aan, van rood vlees en artrose. Ik heb het als "test" een tijdje gedaan hoor, vrijwel geen rood vlees gevoerd maar terwijl ik geen verschil zag qua artrose, merkte ik dat mijn hond het beter deed wanneer ie ook rund + lam en geit kreeg. Ik denk zelf dat bijv. lamsvlees ruimere mate zink bevat en dat dit toch ook weer belangrijk is voor je hond.... Ik vind dat je dus best af en toe rund of lam of geit moet kunnen geven.....
Zou jij de soorten die slecht zijn voor Deja even willen doorgeven.
Dan kan ik daar in het vervolg rekening mee houden.
Groeten Marjan en b.v.d.
Zie boven. Ik zou dus zelf af en toe wel rood vlees blijven voeren. Je kunt zoveel mogelijk kip, kalkoen, vis, konijn, parelhoen voeren maar ik zou toch zelf eens per week rund of lam of geit geven. Maar, wie ben ik?!
Door deja
#1293915
Het is misschien wel goed dat het vlees uit Abcoude verdwijnt uit hun menu (vandaag voor het laatst).
Dat bestond voornamelijk uit rund denk ik.
Ga nu bv, 1 x per week rund geven aan Deja en hoe zit het met wild ree hert haas paard.
Mag ze dat gewoon hebben, ik wil toch wel wat proberen als het niet helpt dan krijgt ze gewoon alles weer, maar het is het proberen waard vind ik.
Hoe zit het met pens en orgaanvlees van rund geit en lam dat mag ze denk ik gewoon hebben?
Ik vergeet bij de vleessoorten te zetten dat ik ook paardevlees in huis heb dus kom ik aan 12 soorten.
Hoe kom je eigenlijk aan geitenvlees dat heb ik nog nooit gehad.
Groeten Marjan.
Laatst gewijzigd door deja op za 27 jun 2009, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1294006
deja schreef: Het is misschien wel goed dat het vlees uit Abcoude verdwijnt uit hun menu (vandaag voor het laatst).
Dat bestond voornamelijk uit rund denk ik.
Ga nu bv, 1 x per week rund geven aan Deja en hoe zit het met wild ree hert haas paard.
Ja, dat is ook rood vlees. Dit is trouwens de definitie van rood vlees:

Het is niet alleen rundvlees. Ook varkensvlees, kalfsvlees, geitenvlees, paardenvlees, hertenvlees en lamsvlees vallen eronder. Het is een Engelse term waarmee alle vlees wordt bedoeld behalve kip, kalkoen en ander gevogelte, dat wordt aangeduid als wit vlees. Met rood vlees wordt dus geen vlees aangeduid dat kort is gebraden en daardoor vanbinnen roder is dan goed doorbakken vlees.
Mag ze dat gewoon hebben, ik wil toch wel wat proberen als het niet helpt dan krijgt ze gewoon alles weer, maar het is het proberen waard vind ik.
Hoe zit het met pens en orgaanvlees van rund geit en lam dat mag ze denk ik gewoon hebben?
Dat is ook allemaal rood vlees. Ja, ik ging dat niet van het menu halen, maar ja, dat heb ik al eerder geschreven.
Ik vergeet bij de vleessoorten te zetten dat ik ook paardevlees in huis heb dus kom ik aan 12 soorten.
Hoe kom je eigenlijk aan geitenvlees dat heb ik nog nooit gehad.
Groeten Marjan.
Ik haal ons geitenvlees bij het Islam Centrum in R'dam.
Door deja
#1294050
Dank je wel voor de uitleg, maar dan blijft er niet veel over dus dan zou het alleen kip kalkoen en struis worden dat vind ik wel een beetje weinig dus dan toch maar op de oude voet verder.
Groeten Marjan.
Door Lizzy
#1294066
[quote="deja"]
Dank je wel voor de uitleg, maar dan blijft er niet veel over dus dan zou het alleen kip kalkoen en struis worden dat vind ik wel een beetje weinig dus dan toch maar op de oude voet verder.
Groeten Marjan.
[/quote]

En parelhoen, kwartel, fazant, duif, patrijs, eend, gans.
Door Lizzy
#1294166
[quote="deja"]
Heb ik nog een vraag haaskarkas haasspier en konijnkarkas valt zeker ook allemaal onder rood vlees.
[/quote]

Yep. Ik vond net een site, die omschrijft het zo: gevogelte legt een ei en rood vlees komt van zoogdieren.
Door deja
#1294411
Okay, hardstikke bedankt voor de uitzoekerij nou zijn we er wel helemaal uit.
Ik moet erbij zeggen de start is slecht als ze eenmaal ong. 5 min. loopt dan gaat het weer een stuk beter, het lijkt net of alles op zijn plaats moet vallen.
Laatst gewijzigd door deja op za 27 jun 2009, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door