Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door harveys
#1281502
Ik vraag echt iedereen heel erg om hulp. Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een Engelse Springer Spaniel van nu ruim 6 maanden van 18,5 kg. Hij is in zijn puppy tijd altijd goed gegroeid met goede regelmaat. Ik heb hem met 8 weken opgehaald bij de fokker en kreeg daar purina brokken met duck,rodi of yoghurt. Om eerlijk te zijn heeft hij nooit met veel intresse gegeten, liet vaak iets staan of sloeg een maaltijd over. Ik ben toen overgegaan op royal canin met zelfde mengsel en ook dat wilde er niet goed in.

Hij  heeft vanaf een maand of 4 energique gegeten en dat ging een hele periode goed, met wat brokjes erdoorheen. Hij heeft in die periode ook kennelhoest gehad en is behoorlijk ziek van geworden. Sinds een week of vijf is hij enorm lastig geworden met eten. Hij kreeg energique met een paar brokjes en begon dit te laten staan. Soms één maaltijd soms een dag, soms twee dagen. En dan ineens een hele bak weer leeg. of een paar happen.

Ik heb vervolgens de brokken weggelaten en alleen de energ. gevoerd dit ging ook paar dagen goed. Maar dna weer stoppen en zichzelf uithongeren. Afgelopen weekend vanaf zondag avond niet gegeten tot woensdag. Toen op advies van vriendin wat carnibest door de energique gedaan en dat heeft hij gister goed gegeten bijna een kilo op een dag. Helaas vanmorgen was het feest weer over en vandaag de hele dag weer voer geweigerd.

Hij eet wel gras, vreet haren op van zijn eigen oren, kattenontlasting, stokjes en bijt soms in je broek of handen (speels) omdat hij honger heeft. Geef je hem een koekje eet hij het op, of gooit ermee en gaat dan stresserig krabben.

Vandaag naar de Da geweest omdat hij toch ook begon te braken vanmorgen, beetje gras met veel slijm, en zijn bloed word nagekeken. Ik weet onderhand niet meer of dit een gedragsprobleem is of iets medisch en iedereen zegt wel weer wat anders. Zijn ontlasting is prima, stevig en goed. Hij heeft als pup wel problemen gehad met zijn gedrag, draaide rondjes achter zijn staart, beet in zijn eigen oren en was heel laat zindelijk dus ik vraag me af of hij dit doet om aandacht of dat er iets aan de hand is.

Vooral in de ochtend eet hij heel slecht, inmiddels is hij vrij mager en niet goed meer op gewicht en wordt het een beetje een muizig hondje. Ik zit hier heel erg mee en maak me zorgen. Ik weet niet goed meer wat ik moet doen?? is er iemand die dit herkend of goede tips heeft?

groetjes Marloes
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1281513
je hondje heeft geen honger, dat ie gras ed eet wil niet zeggen dat ie dat doet omdat ie honger heeft!
hij heeft de leeftijd om vreselijk te gaan lopen klieren met eten, wat ie dus ook doet!
zal eerst de hoeveelheid een beetje minderen, hier ook een pup van ruim 6 maanden die nu ook minder gaat eten. Dus zeker geen kilo per dag geven, dan eet ie de dag ernaar zeker niet!
en waarom geef je hem niet een paar dagen cb en een paar dagen energique, een beetje afwisseling kan geen kwaad.
dat hij dit ook doet voor aandacht is wel duidelijk, want dat krijgt ie ook.
eten neerzetten, na 10 min weghalen en s'avonds weer aanbieden, jij moet de langste adem hebben, en geloof me, ze hongeren zich echt niet zomaar uit hoor!
wel verstandig om id even bloed na te laten kijken om een med oorzaak uit te sluiten.
hij weegt 18.5 kilo en dat ie volgens mij keurig hoor!
ik weet het, ze kunnen je behoorlijk wanhopig maken( heb er hier ook eentje van 2 die dat regelmatig flikt) maar het komt goed!
Door Happy Tail
#1281615
Ik denk dat je hond gewoon echt geen honden had hoor als hij de dag ervoor een kilo op had.....

Ze kunnen gewoon een periode hebben dat ze wat minder eetlust hebben. Dus dan zul je moeten kijken of je dat af wil wachten.
wil hij smorgens niet eten..jamer dan na 10 minuten bak weghalen en ook voor de rest natuurlijk neits meer aanbieden.
Dan zou je savonds weer opnieuw aan kunnen bieden.

En "uithongeren"wordt ie dan echt zo graatmager in die paar dagen dat zijn bekken te voelen is en rugwervel? kan echt zijn dat ie nu even wat minder groeit en dus minder behoefte heeft aan eten. Dan gewoon wat minder aanbieden op een dag.
Hoe vaak voer je als je nog 3 keer voert zou ik eens naar 2 porties gaan per dag en dan minder

lastig om van hieruit te bekijken hoe de situatie is, maar als je toch steeds zijn eten weer "lekkerder" denkt te moeten maken creeer je wel steeds moeilijkere eters.
Door Lizzy
#1281868
harveys schreef: Ik vraag echt iedereen heel erg om hulp. Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een Engelse Springer Spaniel van nu ruim 6 maanden van 18,5 kg. Hij is in zijn puppy tijd altijd goed gegroeid met goede regelmaat. Ik heb hem met 8 weken opgehaald bij de fokker en kreeg daar purina brokken met duck,rodi of yoghurt. Om eerlijk te zijn heeft hij nooit met veel intresse gegeten, liet vaak iets staan of sloeg een maaltijd over. Ik ben toen overgegaan op royal canin met zelfde mengsel en ook dat wilde er niet goed in.

Hij  heeft vanaf een maand of 4 energique gegeten en dat ging een hele periode goed, met wat brokjes erdoorheen. Hij heeft in die periode ook kennelhoest gehad en is behoorlijk ziek van geworden. Sinds een week of vijf is hij enorm lastig geworden met eten. Hij kreeg energique met een paar brokjes en begon dit te laten staan. Soms één maaltijd soms een dag, soms twee dagen. En dan ineens een hele bak weer leeg. of een paar happen.

Ik heb vervolgens de brokken weggelaten en alleen de energ. gevoerd dit ging ook paar dagen goed. Maar dna weer stoppen en zichzelf uithongeren. Afgelopen weekend vanaf zondag avond niet gegeten tot woensdag. Toen op advies van vriendin wat carnibest door de energique gedaan en dat heeft hij gister goed gegeten bijna een kilo op een dag. Helaas vanmorgen was het feest weer over en vandaag de hele dag weer voer geweigerd.

Hij eet wel gras, vreet haren op van zijn eigen oren, kattenontlasting, stokjes en bijt soms in je broek of handen (speels) omdat hij honger heeft. Geef je hem een koekje eet hij het op, of gooit ermee en gaat dan stresserig krabben.

Vandaag naar de Da geweest omdat hij toch ook begon te braken vanmorgen, beetje gras met veel slijm, en zijn bloed word nagekeken. Ik weet onderhand niet meer of dit een gedragsprobleem is of iets medisch en iedereen zegt wel weer wat anders. Zijn ontlasting is prima, stevig en goed. Hij heeft als pup wel problemen gehad met zijn gedrag, draaide rondjes achter zijn staart, beet in zijn eigen oren en was heel laat zindelijk dus ik vraag me af of hij dit doet om aandacht of dat er iets aan de hand is.

Vooral in de ochtend eet hij heel slecht, inmiddels is hij vrij mager en niet goed meer op gewicht en wordt het een beetje een muizig hondje. Ik zit hier heel erg mee en maak me zorgen. Ik weet niet goed meer wat ik moet doen?? is er iemand die dit herkend of goede tips heeft?

groetjes Marloes
Wat vind jij uithongeren? Kun je omschrijven hoe je dat doet, hem uithongeren? Maak je er onderhand een heel drama van, wanneer hij niet wil eten? Of doe je net of je neus bloed?

Ik vind het slim om hem na te laten kijken door de DA.

Ik weet niet wat een volwassen Springer Spaniel weegt? Is hij keurig op gewicht? Is hij te dun? Te dik? Normaal?

Heeft die kleine man van jou inmiddels geleerd dat gut, als hij iets niet eet, hij de dag erop weer lekker wat anders in zijn bak krijgt?

Heb je al eens geprobeerd om zelf samen te stellen met hem?

Hoeveel maaltijden per dag geef je hem? En hoeveel?

Een hoop vragen maar ik wil een wat duidelijker beeld proberen te krijgen van wat er aan de hand is.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1281930
Dit lijkt meer op een geconditioneerde manipulator dan een hond met ernstige medische klachten maar goed, een uitgebreid onderzoek bij de DA is nooit weg. Maar verder lijkt het mij een gedragkwestie. Trouwens, een hond bijt niet in mensenhanden omdat hij honger heeft hoor ;D Dat doet hij om te spelen of om jouw grenzen te testen. Jouw hond is namelijk in die fase van zijn leven aangekomen. Mensen noemen dat pupertijd. ;)
Door harveys
#1281933
Dit patroon is nu bijna twee maanden aan de gang. Hij eet soms goed en vaak eet hij gewoon niks. Ik moet zeggen dat ik het heel moeilijk vind om te weten waar je precies goed aan doet. Aangezien veel mensen veel verschillende meningen hebben. De dierenarts zegt, geef hem wat hij wil als hij maar gaat eten, en een ander zegt geef hem 2 keer per dag.  Ik moet toegeven dat ik ook verschillende dingen heb aangeboden om uit te testen wat zijn eetlust bevorderd. Ik moet zeggen dat hij het beste op de energique doet en dat het meeste heeft gegeten. Uithongeren heb ik zelf niet gedaan, maar meneer presteerd het wel om 6 dagen rustig zijn bak te laten staan. Zijn ruggengraat is wel voelbaar maar zijn ribben en heup botten zijn niet zichtbaar. Sorry als ik overkom als een overbezorgde moeder maar zoals iedereen wil je een gezonde en goed etende hond. 

Ik zet zijn voerbak neer en loop meestal weg, hij gaat dan vaak in mijn buurt staan en in mijn broek zachtjes bijten of krabben met zijn poot. Ik negeer dat en inderdaad als hij niet eet haal ik zijn bak weg.  Wat zijn jullie adviezen qua hoeveelheid voer wat een hond van zijn leeftijd mag hebben? ik vind dat ook lastig. Ik bied het vier keer per dag aan en haal het weg als hij het niet wil.

Een volwassen springer weegt ongeveer 26 kg (reu) en hij is tot nu toe redelijk gegroeid. Het voeren van rauw vlees is voor mij nieuw maar ik ben wel erg enthousiast.

Vanacht had ik 150 gram voer in zijn bak gedaan carnibest en energ. en dat was vanmorgen weg.

Ontzettend bedankt voor jullie tips en berichtjes, het is toch fijn als mensen meedenken zelfs als het betekend dat ik dit misschien zelf in de hand heb gewerkt.


Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1281939
Nou het lijkt allemaal wel mee te vallen dan toch?

Voeren doe je op het oog en als jouw hond goed van gewicht is moet je niets meer geven. Ik zou overigens twee keer per dag aanbieden. En kort. Maximaal vijf minuten dus bak neerzetten, weglopen en je eigen ding gaan doen. Na 5 minuten haal je het weg en krijgt hij het de volgende maaltijd weer, dus bijvoorbeeld 's avonds. Eet ie dan weer niet, haal je het weer weg en geeft het pas 's morgens vroeg. Zet ook altijd een lege bak terug! Dit geeft de hond het signaal dat als hij het niet opeet, een ander het opeet en dat kan soms de trigger zijn voor honden om wel meteen hun bak leeg te gaan eten.

Ben je hierin niet streng en consequent dan kun je straks de hele dag de bak laten staan en dat is met verse voeding natuurlijk niet gewenst. Hij eet wanneer hij het aangeboden krijgt door jou en anders niet. Ook dat moet ie leren. Met de voorbeelden die jij geeft is het een kleine dwingeland en daar ga jij natuurlijk niet op in.

Succes!
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1282224
Noa en loeka zijn de laatste week ook aan t mutsen  :-[
ik geef ze nu een kleinere (maar wel t merk wat ze normaal krijgen ) maaltijd.
bij Noa ben ik nu zo ver dat als ze klaar is met eten ik haar heel fanatiek beloon met gebaar en stem , waardoor ze nu beter dr bakje leeg eet.
ik heb wel gemerkt dat ik erbij moet blijven want als ik wegloop willen ze ook mee.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1282266
4x per dag is teveel, gewoon naar 2x per dag gaan..
en dat bijten in je broekspijp ed is echt aandacht vragen, en die moet je dan zeer zeker niet geven, eten moet ie op dat moment en niet met wat anders bezig zijn..
minder vaak eten geven, na 5 min weghalen, s'avonds weer aanbieden en de volgende dag net zo....
hij is mooi op gewicht en weet precies wat ie wilt, en trek het je allemaal niet aan----veel honden hebben dat hoor!!
en veel bazen maken zich zorgen(ik ook!)
Door harveys
#1282273
oke bedankt voor je reactie. Ik heb het vanmorgen zo gedaan en hij wilde nagenoeg niks eten een klein beetje. Net aangeboden hij heeft ongeveer 150 gram gegeten. Ik ben gewoon weggelopen en hij gaat dan heen en weer lopen tussen mij en de keuken. En inderdaad kijkt even of ik niet echt een biefstukje voor hem ga klaarmaken ;), pff wat bewerkelijk zijn die honden in deze leeftijd. Ik vind het wel moeilijk hoor omdat hij rustig 3 dagen niks eet of 50 gram per dag op eet! Maar bedankt voor jullie hulp het steunt me enorm. Ik heb hem onverwachts zelf moeten opvoeden in mijn eentje en dan word je nog wel eens onzeker over dingen waar je nou eenmaal weinig ervaring mee hebt.  :-[ maar ik hoop dat hij eroverheen groeit en een goede eter word.
Door harveys
#1315999
Even een update van een aantal weken verder! Harvey is inmiddels 20,6 kg en eet nog steeds ontzettend matig! Is er iemand die mij kan vertellen hoeveel een hond ongeveer moet eten van zijn leeftijd en gewicht? Ik heb carnibest gegeven , maar ook pens of rodi. Meneer eet nog steeds heel matig en laat veel staan! Het gedrag blijft heel lastig. Ik haal na 10 minuten de bak weg. ik kiep het eten in een andere bak en zet een lege terug. Deze wordt helemaal uitgelikt totdat hij schoon is. Hij is een hond die een soort motivatie nodig heeft om te eten. geef je hem een koekje tuft ie het uit, zelfs rodi worst laat hij liggen. Tijdens training ook, hij neemt 3 koekjes aan en kauwt er een half uur op of tuft het uit. Hij kan heel lamlendig overkomen vindt ik heel down. Ik weet natuurlijk dat dit de puberteitsfase is maar soms vind ik het bizar gedrag. Hij is natuurlijk altijd een slechte eter maar het lijkt nog steeds niet te doorbroken te zijn. ik geef hem in de ochtend 100 gram wat 9-10 keer blijft staan en savonds 200 gram wat ook 2-4 keer blijft staan en s'nachts in zn bench 300 gram wat meestal opgaat! De energique gaat er nog steeds het beste in. Al had ik hem graag ook op brokken gehad zoals eerst omdat ik vaak met hem reis en barf alleen lastig is. Ik stond in in een dierengroothandel mijn verhaal te vertellen en promt gaat meneer aan een zak biofood staan kluiven, die ik meekreeg van de vertegenwoordiger. Hij heeft 20 brokken gegeten met behoorlijke snelheid. Dus hij lust het en daarna opnieuw weigeren.

Nog steeds slaat hij met gemak 2 dagen niet eten over! wat is dit toch een hartnekkig probleem!

Ook is hij de laatste maand onwijs bang geworden voor harde geluiden en rent vaak angstig weg, vind ik heel opvallend. Ook loopt hij de hele dag als een lammetje achter mij aan, ik kan bijna nergens heen zonder hem achter mij aan te hebben. Ik weet niet hoe ik hem wat meer dat zelfvertrouwen kan geven.

Bovendien steelt hij de hele dag spullen, gaat ermee voor mijn gezicht staan waardoor ik ze moet afpakken en meneer heeft weer aandacht. Ook even bijten in mijn broek en constant met zijn neus tegen mijn been duwen als ik loop met name als zijn etensbak er staat.

Ook heeft hij achterop bij zijn staart enorm veel schilfers gekregen waarin hij bijt. Zodra hij geen aandacht krijgt en ik hem negeer gaat hij schudden of aan zijn buik krabben, neurotisch trekje dus.

Ik vind het echt moeilijk hoor om dit goed te begeleiden en te weten waar ik goed aan doe.


groetjes Marloes
Door Borke
#1316008
Als ik je berichten goed lees dan is hij sinds half juni, dus in 1 maand tijd, 2 kg aangekomen, dat is op zich toch prima?

Als hij zo laat in zijn bench met plezier die 300 gram op eet, waarom probeer je hem dan niet eens 400 gram te geven?
Hoe voelt je hond aan, graatmager of gewoon mooi strak en slank?

Blijkbaar is je hond niet echt te motiveren met koekjes, dus zal je een andere motivator moeten vinden.
Als ik de rest van je verhaal lees - het aandacht vragen e.d. - dan vraag ik me af of je al eens een consult hebt gehad van een goede gedragstherapeut?
Gewoon iemand die erop doorgeleerd heeft en objectief jullie samenspel en het gedrag van je hond observeert en je een objectief advies geeft, puur maatwerk voor jou en je hond.
Als i kje vragen doorlees dan gaat het voor mijn gevoel namelijk veel meer over gedrag dan over voeding  ;)
Door pieterendiaan
#1316011
misschien een beetje gek antwoord met heb je al eens gekookt water over de kvv gedaan? misschien dat zoiets helpt?
en voor gedrag misschien toch eens raad vragen aan een gedragstherapeut, je kan zoiets denk ik beter zo vroeg mogelijk aanpakken.
In ieder geval veel sterkte!
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1316023
Boomer heeft ook een hele tijd moeilijk gedaan met eten. Tot ik echt heel strikt werd. Of nu eten, zo niet dan verdwijnt het en dan heb je vanavond weer een kans. Ook ben ik de porties kleiner gaan maken. Eerst bijvoorbeeld 400 gram op een dag verdeeld over 2 keer en dan dus 200 gram verdeeld over 2 keer. Nadat ze dit elke keer zonder moeilijk doen opat ben ik het heel langzaam weer gaan terug schroeven naar de 400 gram. Toen ze maanden later weer moeilijk ging doen ben ik naar 1 keer per dag voeren over gegaan en sindsdien geen gedoe meer gehad. Ik vind 2 kilo in 2 maanden op die leeftijd trouwens gewoon netjes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door