Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tommy_wood
#1272369
Mijn schatjes krijgen een afwisselende maaltijd van: kipkarkas, eendkarkas, kippennekken, kalkoenvlees, kalfvlees hertvlees en diverse organen ongeveer in de verhoudingen van billinghurst. En ze eten er goed van! ;D Voor zover ze enthousiast worden van voer. Echt volgens mij zijn ze nergens echt gek op, niet op brokken, niet op snoepjes, niet op vlees uit blik of rauw vlees. Niet echt bourgondische katten haha! Ik ben dus al blij als ze eten  ::)
Ik lees hier en daar ook wel eens wat negatieve dingen over barf. Tekorten kunnen erg gevaarlijk zijn enzo. Maar het logische verhaal is naar mijn mening het barfverhaal, maartoch... Raden jullie aan om supplementen bij te voeren om tekorten te voorkomen?
Door Mevroi Kruim
#1272397
Als je de goede percentages aanhoudt qua vleesbot, spiervlees en orgaan, en ze eten iig lever en wekelijks vette vis, dan zie ik zelf het nut van supplementen niet. Sommige mensen vinden dat van invriezen het vit B-gehalte te veel omlaag gaat en voeren dat bij, als je dat met tabletten doet en niet iets van biergist of gistocal oid kan dat niet zoveel kwaad. Het werkt ook om altijd het lekvocht te geven als je iets ontdooid hebt, daar zitten de pitamientjes in  :D
Af en toe een eitje is natuurlijk ook prima maar dat valt onder 'overig' en niet onder 'supplement.
Door Too
#1272434
Nee..  geen haar op mijn hoofd.... voor zover mijn kennis reikt,
krijgen ze alles binnen 'bot,vlees,orgaan,vis,ei' in verhouding en gevarieerd
Zolang er geen 'echte' gezondheidsklachten zijn lijkt me dit een prima dieet.
Door ibbi
#1272493
ik geef geen supplementen, al twijfelde ik daar soms over bij 1 kat, Tom, die lust n.l. alleen kip, kip kip kip en verder niks. daarnaast geef ik hem blikvoer en bibi of cb ( gemengt anders eet hij dat ook niet ) zodat hij toch wel alles binnenkrijgt.

degenen die volledig menu's eten krijgen wel voldoende binnen!
genoeg verschillende diersoorten en goede verhoudingen ( kattenbak-check  ;D ) plus vis, moet voldoende zijn  :)
het lekvocht roer ik erdoor.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1272500
ik voer ook geen supplementen. in het begin heb ik vaak genoeg mn menu gepost en de opbouw van dat uiteindelijke menu hou ik altijd aan. ik zorg er ook voor dat ik veel verschillende diersoorten voer.
en ik kan het zien aan de katten zelf. mooie vachten, mooie tanden en gelukkige poezies.
Door tommy_wood
#1272678
Kattenbak-check is wat moeilijk omdat ik biologische kattenbakvulling gebruik, dit heeft een beetje een houtkleur. Er ligt af en toe wel een drol voorin. deze is dan wel voor het grootste deel donkerbruin maar ook voor een deel wat lichter (niet echt wit maar wel lichtbruin). Een beetje raar dus. Ze krijgen al wat aan de hoge kant percentage orgaanvlees (22%). Weet niet zo goed wat ik hiermee moet doen, het schijnt niet zo veel effect te hebben want ik heb ook wel eens een orgaandag gehouden. Alleen orgaan op 1 dag geven en ze hadden toen ook geen diaree of dunne ontlasting...
Ze gedragen zich wel gezond, willen extreem veel spelen ;D en ze kauwen graag op tenen ???
Laatst gewijzigd door tommy_wood op wo 03 jun 2009, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1272689
22% orgaan... ik vind dat erg veel, zelf houd ik max. 15% aan [lever, hart,maag en nier]

De lichte kleur van de keutels kán ook door orgaan komen, te hoog botpercentage geeft echt harde krijtachtige poep
Als t echt tehard is kan je beter je botpercentage iets verlagen en wat meer spiervlees geven dan extra orgaan toevoegen.
Twee-kleuren keutels zie ik hier trouwens ook wel s voorbij komen hoor, maak me daar geen zorgen over
Door tommy_wood
#1272703
ok dan zit het waarschijnlijk op deze manier wel goed, de reden voor het hoge orgaan percentage is omdat helios altijd al harde poep had, ook toen hij nog brokken kreeg (er hangt soms wat in z'n vacht bij z'n achterste)
Door Henkje
#1272711
Sommige keutels zijn inderdaad erg creatief :P

Ik voer ook geen supplementen bij. Maar ik doe voor mezelf ook niet aan extra vitaminen enzo, misschien denk ik daarom wat makkelijker
Door Huskymeisje
#1272943
Nee ik voer geen supplementen. Ze krijgen van mij dagelijks een deel bot en spiervlees en een keer of 2 in de week organen, alles volgens de percentages. Ze doen het goed, zien er goed uit voor bejaarde katten (je zou echt niet zeggen dat ze al 13 en 14 zijn) en ze zijn nog fit, speels en natuurlijk superlief.  ;D
Door flin
#1273458
tommy_wood schreef:

Ik lees hier en daar ook wel eens wat negatieve dingen over barf. Tekorten kunnen erg gevaarlijk zijn enzo. Maar het logische verhaal is naar mijn mening het barfverhaal, maartoch... Raden jullie aan om supplementen bij te voeren om tekorten te voorkomen?
welke tekorten had je/ze specifiek in gedachten?
Door Nouchka
#1275871
Ik heb het geluk van echte barfmonsters te hebben.  Ik ben begonnen in januari en het begon wat langzaam, maar nu lusten ze , buiten vis, echt alles.  En dan bedoel ik ook alles  :D.  Ik had gisteren voor de honden pens ontdooit, maar was vergeten om voor de katten iets anders uit te leggen.  Ik had al gelezen dat katten meestal geen pens lusten.  Die van mij wel dus.  Vanaf ik maar in de keuken ben, zijn ze er ook.  Ze zijn levendig, gek op het eten en zien er goed uit.  De langharige kat staat net wat minder mooi in vacht, maar komt waarschijnlijk door het seizoen. 
Oh ja, ik voer net als jij vanalles en nog wat. ( kippenekken, kippekarkas, kwartel, eendenek, , duif, kwartel, lever, nier, hart, paardevlees, kalfskopvlees,.... noem het maar  :D) Geen hele prooidieren.  En de vis moet ik nog uitzoeken wat ze lekker vinden  Enkel die in blik tot hiertoe.
Hier ook geen supplementen.  Ik twijfel ook soms hoor, of dit niet hoeft.  Vooral als ik tegen andere mensen vertel wat ik aan mijn dieren voer.  Is dit wel zo volledig als brok, is dan de vraag die komt?  Tja, ik ben nog maar pas bezig, maar tot hiertoe doen ze het erg goed.... :-X
Door tommy_wood
#1279585
flin schreef: welke tekorten had je/ze specifiek in gedachten?

uh geen idee maar had ergens gelezen dat een slecht samengesteld dieet gevaarlijke tekorten kan opleveren, zal wel in vitamines zitten enzo?

Orgaan is nu wat minder in trek, vooral bij helena :-\ terwijl zij eerst degene was die het liefst barf at en de eerst die een kuiken naar binnen werkte... Ik roer voor haar hier nog wat brokjes doorheen.
Door Mevroi Kruim
#1279664
tommy_wood schreef: uh geen idee maar had ergens gelezen dat een slecht samengesteld dieet gevaarlijke tekorten kan opleveren, zal wel in vitamines zitten enzo?

Orgaan is nu wat minder in trek, vooral bij helena :-\ terwijl zij eerst degene was die het liefst barf at en de eerst die een kuiken naar binnen werkte... Ik roer voor haar hier nog wat brokjes doorheen.
Ja, dat lijkt me triviaal waar, dat een slecht samengesteld dieet tekorten kan geven. Dat geldt voor mensen en dieren, alleen op pizza of patatje oorlog leven gaat je op den duur ook opbreken.
Maar hoe kom jij op het idee dat je een slecht samengesteld dieet voert? Doe je dat dan? Zo ja, dan lijkt het me een stuk zinvoller om je dieet fatsoenlijk samen te stellen dan te gaan rommelen met supplementen.
Door flin
#1279912
tommy_wood schreef: uh geen idee maar had ergens gelezen dat een slecht samengesteld dieet gevaarlijke tekorten kan opleveren, zal wel in vitamines zitten enzo?

Orgaan is nu wat minder in trek, vooral bij helena :-\ terwijl zij eerst degene was die het liefst barf at en de eerst die een kuiken naar binnen werkte... Ik roer voor haar hier nog wat brokjes doorheen.
och, sja, wat noem je slecht?

zou je alleen vlees voeren; dan weet je zeker dat je tekorten opbouwt (met zelfs een populaire naam: all meat syndrome)
zou je alleen karkas voeren, dan kunnen ze (misschien) krijtjes poepen
zou je alleen orgaan voeren, dan word 't dweilen met de kraan open....

en 'n beetje bedenken hoe een prooi eruit zou zien, en zoiets je katten voeren, kan niet heel moeilijk zijn ;
een prooitje is altijd goed samengesteld!

mocht je twijfels hebben over je menu, schrijf 't op, en laat 't zien!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door