Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Furious_Olive
#1272548
Onze boxerpup van nu 12 weken geeft zeer regelmatig over. Met zeer bedoel ik zeker zo'n 4 a 5 keer per week. Hij geeft voornamelijk 's nachts over. Laatst was zijn braaksel bruin gekleurd  :-\

Het is ons wel opgevallen dat hij voornamelijk overgeeft op dagen dat hij zijn eten te schrokkerig op eet. Bijvoorbeeld pens, kippen- en eendennekken en spiervlees slikt hij zo door, zonder echt te kauwen! Hij hoeft er geen moeite voor te doen, en dan doet hij dat ook niet. Voorheen was hij erg lang bezig met dat soort eten, hij scheurde het echt in stukjes. Nu dus niet meer.

Zou het misschien daardoor komen? Zou de oplossing dan zijn om dat toch in wat kleinere stukjes te snijden zodat het niet zo zwaar op zijn maag ligt? We houden hem tot een uurtje na het eten al zo rustig mogelijk. Dus niet rennen, spelen, enz..
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1272646
of juist grotere stukken zodat ie wel kauwen moet..
alhoewel ik 5x in de week spugen wel veel vindt...
mijn hond heeft ook veel gespuugt, ook vooral s'nachts en hij is heel gevoelig op zijn maag, heb toen een echo en foto's laten maken en bleek een ontstoken maagsijmvlies te zijn....
of grotere stukken geven of id in wat kleinere stukken als ie met grotere nog blijft schrokken..
ik vindt een uurtje rustig houden weinig hoor, hier ging puppemans de bench in na zijn eten en knorde die wel een goeie 2 uur.
Door Furious_Olive
#1272671
Zou het ook een ontsteking kunnen zijn zonder verdere klachten? Hij heeft verder namelijk nergens last van.. Ook na het overgeven is hij even vrolijk en slaapt / speelt verder. Hij is niet rustiger of stiller oid.. Verder poept en plast hij goed, geen rare dingen.

Misschien is grotere stukken inderdaad wel een goed idee.. Maar ik moet natuurlijk ook rekening houden met hoeveel gram BARF hij op een dag mag krijgen. Hij krijgt 's ochtends 200 gram, 's middags 200 gram en 's avonds 100 gram. Het stuk pens bijvoorbeeld, van 200 gram is voor Rocky blijkbaar van 'doorslikformaat' (alhoewel ik het een flinke lap vind). Als ik dan een groter stuk geef, is het ook zwaarder.. Of ik zou kunnen overwegen om hem 2x daags eten te geven, maar ik weet niet of dat al zo goed is. Hij is pas 12 weken..

Zal hem in ieder geval na het eten in de bench doen voor een dutje, kijken of dat al wat verlichting voor hem geeft..
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1272673
probeer hem wat langer rustig te houden ja....
pens is natuurlijk id wel makkelijk om naar achteren te klokken..
misschien dat gemalen geven?
en kijk eens wat je hem heb gegeven als ie spuugt..
zimba was stilletjes hoor en echt niet lekker dus maak je geen zorgen om je kleine!
Door Lizzy
#1272675
Ik vermoed wel dat het doorslikken er iets mee te maken heeft. Ik zou de pens in kleinere stukken snijden/kippen en de vleesbotten even bewerken met een (vlees)hamer. Of inderdaad grotere vleesbotten nemen die hij niet in 1 keer weg kan slikken. Ik zou ook wat probiotica geven, om de spijsvertering te bevorderen.
Door Furious_Olive
#1272699
Oke, ik zal het spier- en orgaanvlees wel wat kleiner gaan maken.. Hopelijk werkt dat :)

Ik heb vorige week Kefir'yoghurt' gehaald, dat krijgt hij nu zo'n 2x per week. Heb ook Kefirbloemetjes gekocht van Marga, die krijg ik als het goed is vandaag of morgen binnen. Probiotica is dus iets waar ik mee begonnen ben en graag vol wil houden..
Door *Evie*
#1272708
Spuugt ie ook stukjes bot uit?
Onze reu die spuugt heel vaak stukjes bot uit snachts dat kan die blijkbaar niet verteren
in het begin was het heel erg, nu nog heel zelden van een runderstrot.
Die spuugde ook alleen gal uit met stukjes bot.
Door Furious_Olive
#1272733
Ja, zitten inderdaad ook stukjes bot bij! Dus het is misschien wel normaal? Of zijn we dan te vroeg met bepaald botvlees geven (zoals konijnenkop en ribbetjes)? Dat hij daar gewoon nog te klein voor is..
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1272757
dat is wel erg vlot ja, om al konijnenkoppen en ribben te geven..
hij heeft moeite met verteren vandaar de botjes die er weer uitkomen!
rustig aan opbouwen!
daarnaast las ik net dat je biergist en kiezelaarde? geef, daar zou ik mee stoppen...
Door Furious_Olive
#1272767
Biergist en Kiezelaarde geven we niet, hebben we meegekregen van de fokker. Heb ik dus staan, maar vroeg de meerwaarde daarvan af. Is niks, dus was ik ook niet van plan te gaan gebruiken.. :)

Oke, dan gaan we de koppen en ribben nog even weglaten.. Vanaf hoeveel weken / maanden zal hij zoiets goed aankunnen?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1272788
als ie de beginners botten keurig verteerd, dwz niet meer spuugt en ook geen stukjes bot meer ziet...
dan kan je langzaam wat anders toevoegen, ik vindt trouwens eendenek ook niet bij de beginners horen zeker niet als ie zo schrokt...
de kippenekken platslaan, verders grote karkassen geven, kip/parelhoen waarbij die wel kauwen moet.
Door Eef+Stippels
#1273829
Ik zou het nog een tijdje op beginnersbotten houden. Daarnaast kun je evt maagcompositum geven:
Is geschikt bij: Maagslijmvliesirritaties, Krampen, Braken bij kleine huisdieren, Gasvorming in maag en darmen, Eetlustgebrek, Reguleert het maagzuur, Gebrekkige spijsvertering, Slechte opname van voedingsstoffen, Zwakke maag
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door