Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1263581
Hoi,
Zoals gezegd, Guinnie (herplaatscollie van 12, sinds 1 week bij ons) gaat dinsdag naar de DA.
Naast een normaal lichamelijk onderzoek, zou het nuttig zijn om bijv. bloedwaarden te weten? Is het zinvol om bloed te laten onderzoeken? Let wel: ik denk niet dat er een probleem is, al kan ik dat niet uitsluiten, maar mocht ze bijv. toch wat aan haar nieren blijken te hebben weet k dat liever "nu" zodat we er wat aan kunnen doen evt.
Ik wil wat ontlasting meenemen, dat hij daar zeg maar "ook ff naar kijkt" ;-) en dat hij evt onderzoekt of daar bijv. wormpjes inzitten (wij zien niets en ja we hebben wel gekeken ;-)

Nuttige vragen die ik de DA kan stellen?

Uiteraard schrijven wij alles op wat ons aan haar gedrag / lichaam is opgevallen....

Suzanne
#1263590
balou&crystal schreef: ze komt toch uit een asiel en daar checkt een Da de honden toch die binnenkomen,voor ze worden herplaatst.
Oh, zeker! Maar ik vind het wel een geruststellend idee dat mij eigen DA dat ook nog een keer doet; van het ondezoek uit dat Asiel (was in Belgie....) staat nl niets op papier, ook niet in haar boekje....

Vandaar dus..

Suzanne
#1264037
Toen we onze oude kat uit het asiel haalden, hebben we een uitgebreid bloed onderzoek laten doen. Dit was een controle die geloof ik ook echt aangeraden wordt aan eigenaren van oude katten om toch (eens per jaar of zo) na te gaan of alle organen nog functioneren zoals ze dat horen te doen. Ook werd er even een algemene checkup gedaan, vergelijkbaar met wat ze bij honden doen als ze ingeent worden. Ik kan me voorstellen dat er voor honden ook een dergelijke uitgebreide controle bestaat . Ik zou er zeker niet van uit gaan dat dieren in het asiel zeer uitgebreid nagekeken worden, helaas is daar volgens mij geen geld voor bij de meeste asielen. Bij onze kater mochten we zelfs de dierenarts nog bellen die het onderzoek uitgevoerd had (wij zijn blij met dit asiel  :) ), misschien dat je kunt navragen of je die mogelijkheid ook hebt?
#1264191
Ulrike schreef: Toen we onze oude kat uit het asiel haalden, hebben we een uitgebreid bloed onderzoek laten doen. Dit was een controle die geloof ik ook echt aangeraden wordt aan eigenaren van oude katten om toch (eens per jaar of zo) na te gaan of alle organen nog functioneren zoals ze dat horen te doen. Ook werd er even een algemene checkup gedaan, vergelijkbaar met wat ze bij honden doen als ze ingeent worden. Ik kan me voorstellen dat er voor honden ook een dergelijke uitgebreide controle bestaat . Ik zou er zeker niet van uit gaan dat dieren in het asiel zeer uitgebreid nagekeken worden, helaas is daar volgens mij geen geld voor bij de meeste asielen. Bij onze kater mochten we zelfs de dierenarts nog bellen die het onderzoek uitgevoerd had (wij zijn blij met dit asiel  :) ), misschien dat je kunt navragen of je die mogelijkheid ook hebt?

Dat zou ik kunnen doen, maar gezien de staat van haar vacht verwacht ik dat de DA een summer onderzoek gedaan heeft en de entingen gejast en vriendelijk bedankt ;-)
Om eerlijk te zijn verwacht ik daar "niets" van... van dat onderzoek. Zal wel geldgebrek zijn hoor, dat neem ik zondermeer aan, maar eh.. nou ja... safety first en naar mijn eigen DA ;-)

Suzanne
#1265595
Inmiddels zijn een paar zaken al wel duidelijk:

- ze drinkt (in mijn ogen dan) zeer veel water op een dag; geschat zo'n  2 liter water (haar gewicht zal denk ik tussen de 18 en 20 kg zijn, maar ze is nog niet gewogen)
- ze heeft vaginale afscheiding die ze druppelsgewijs (paar per dag) verliest
- ze heeft beslist moeite met haar achterhand (slechte bespiering)
- ze plaatst af en toe haar voorpoten "niet zoals het hoort"
- ze plast en poept "normaal" maar soms, als ze net wat meer moet persen bij het poepen komt er ook urine mee
- naar verhouding van wat ze drinkt, plast ze in mijn ogen "te weinig" ... er zou meer uit moeten komen voor mijn gevoel ;-)
- haar ontlasting is goed, stevig, soms nog wat minder stevig, maar niet slap


Ben echt blij dat we niet meteen naar de DA gehold zijn ;-)  nu hebben we de kans gehad dit allemaal waar te nemen.....  en dan mag de DA conclusies trekken ;-)

Ze is ook te mager; kan ribben, ruggegraat en heupbotten goed voelen. Toch wilde ik haar niet meteen bij thuiskomst heel veel voer geven; dat leek me niet goed, juist ook omdat ik niet weet wat ze eerder wel of niet gekregen heeft. We gaan nu langzaam de maaltijden uitbreiden. Kreeg ze de eerste paar dagen 200 gram per maaltijd, toen 200 - 225, en nu rond de 250 gram per maaltijd (carnibest of smuldier) en over een dag of wat krijgt ze dan 300 gram per maaltijd. Dat hou ik dan weekje vol; kijken hoe ze het erop doet; of ze wat aan wil komen, of ze dan niet wat laat staan, hoe haar ontlasting dan is en al dat soort dingen. Blijkt ze nog meer nodig te hebben, krijgt ze dat, laat dat duidelijk zijn! ;-)
We hebben haar eerst 3 x per dag eten gegeven, waarbij dan de 3-e maaltijd veel kleiner was en die hoeveelheid afging van het totaal. Lijkt niet veel uit te maken, dus we zitten weer op 2 maaltijden per dag.

Blokjes schapenvet krijgt ze, probiotica (op 1 maaltijd) en vachtkruiden en zalmolie (over de andere maaltijd).
Ik had zelf ook aan Doils gedacht, de senior-variant misschien?
Iets met glucosamine/chondroitine ofzo? Of bijv. Primeval Granealaat (eh.. zoiets dus)
Maar dat overleg ik wel met de DA


Groetjes,
  Suzanne
#1265611
Hitam schreef: Als ze zoveel drinkt is een bloedonderzoek geen overbodige luxe, denk ik.
Weet je of ze gesteriliseerd is?
Nee ;-( en tot nu toe konden de "oude da's" dat ook niet zeggen. Is althans daar niet gebeurd; ze is alleen bij de DA geweest voor entingen (en een keer vlooienallergie). Kan natuurlijk zomaar elders gebeurd zijn en nooit vastgelegd bij die DA.
Volgens ingewijden heeft ze een "castratenvacht" maar aangezien ik dat niet goed genoeg kan herkennen kan ik dan noch bevestigen noch ontkennen.
En, ik heb nog niet alle DA's waar ze ooit was benaderd. Ik weet wel een deel va haar historie; vanuit haar fokker is ze naar haar 1-e eigenaar gegaan (dat gebeurd vaker  8)  ) en dat was ook een fokker. Die heeft haar echter slechts 1 jaar gehad en daarna is ze, samen met of door (weet ik dus nog niet) haar fokker herplaatst. Over dat feit moet ik nog meer te weten komen, maar mensen die dat kunnen weten zijn nu met vakantie.
Bij haar laatste eigenaar is ze waarschijnlijk alleen voor de entingen naar de DA gegaan; meer info over haar (medische) achtergrond is daar niet opgeslagen, jammergenoeg.
Ik hoop dat ik contact kan leggen met diegene die haar toen "herplaatst" heeft van 1-e naar 2-e eigenaar en dat ik daar wat verder kom. Ik hoef die eigenaar niet te achterhalen, ik bedoel, ik hoef niet te weten wie het is, maar ik wil wel graag weten of ze wel of niet geholpen is; lijkt me nuttige info met 2 intacte jongens ;-)
Let wel; als ze niet geholpen is, wordt de kans klein dat ik dat alsnog laat doen; dan maar een paar weken maatregelen treffen denk ik.. al zal ook DAT een geheel nieuwe ervaring voor me worden ;-)

Groetjes,
Suzanne
#1266404
  Veel drinken zou ik zeker vermelden bij de Da (mogelijk suikerziekte ,maar kan ook een symptoom zijn van zoveel anders :s )
Bloed zou ik ook zeker laten afnemen ivm haar leeftijd .
  Kan de Da door middel van een Echo niet zien of ze gecastreerd is ?
  (ik bedenk me nu  :idea: castratie ,weghalen baarmoeder ,waarschijnlijk wel , sterilisatie , afbinden (of weghalen ? ) eierstokken is waarschijnlijk moeilijk op een echo ?
Tja ik zou het toch ook willen weten , op een 12 jarige zwangere teef zit je niet te wachten  :-X
succes morgen !  :-*
#1266412
karin2 schreef:   Veel drinken zou ik zeker vermelden bij de Da (mogelijk suikerziekte ,maar kan ook een symptoom zijn van zoveel anders :s )
Bloed zou ik ook zeker laten afnemen ivm haar leeftijd .
  Kan de Da door middel van een Echo niet zien of ze gecastreerd is ?
  (ik bedenk me nu  :idea: castratie ,weghalen baarmoeder ,waarschijnlijk wel , sterilisatie , afbinden (of weghalen ? ) eierstokken is waarschijnlijk moeilijk op een echo ?
Tja ik zou het toch ook willen weten , op een 12 jarige zwangere teef zit je niet te wachten  :-X
succes morgen !  :-*
nee, pups lijkt me voor haar niet echt dat je zegt jofel ;-)
Maar, kijk, mocht ze niet geholpen zijn, laat ik dat waarschijnlijk niet doen alsnog... rsico van operatie is me te groot lijkt me.
Dan wordt het dus mega opletten .. als ze loops wordt de boel scheiden. Zal heel erg "vervelend" worden en "lastig" en "bizar" ook nog ;-) maar alsnog lijkt me het risico van operatie te groot. Zelfs "open leggen om te kijken" gaat me te ver ;-)

Misschien ziet de DA wel sporen van een lidteken; ik heb niet met mijn neus op haar buik gezeten toen ik zocht ;-)

Ik ga het zeker proberen te achterhalen; mogelijk kan ik nog in contact komen met haar tweede eigenaar via via, maar dit lijntje loopt op het moment (ivm langdurige vakantie van "het lijntje") dood. Komt dus nog.

Ik ben idd heel benieuwd wat de DA gaat zeggen...

Groetjes,
Suzanne
#1266478
je kunt idd vaak nog, als je haar buikie een klein beetje scheert.. een overblijfsel zien van een litteken..
(lidteken lijkt me bij een teefje wat vreemd) :P  ;D
maar als ze vroeg in haar leven gesteriliseerd is.. is de kans groot dat dat litteken vervaagd is..
wanneer ga je met haar naar de d.a.?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door