Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1260357
Mijn labje Senna tobt zijn hele leven ( vier jaar) al met zijn velletje. Hij krabt en hij bijt zichzelf tot bloedens aan toe. Bij de dierenarts hebben we al de nodige prodnoral kuren, AB kuren, afschraapsels, bloedtesten gehad en dan nu weer  een eiwit vrij dieet van Hill's. Dure brok en nu twee weken later...krabt en bijt Sen zich nog harder!! :'( :'(

Hij jankt erover als ie daarmee bezig is en ik kan de dierenarts nu wel schieten >:( Ben echt klaar met haar!

Ik heb me ingelezen in Barf, haaksbarf en kvv. En via kvv wil ik nu langzaamaan over naar barf. In de hoop dat dit voor Sen aanslaat.
Ik kan heel makkelijk aan de smuldier varianten komen alleen wil je dan wel afwisseling geven.
Mijn vraag is dus eigenlijk.....hoe geef je de bijv. kip of hart variant dan toch als volledige maaltijd. Moet ik er dan groente bij doen?
#1260438
Hoi, welkom hier

Helaas kan ik je niet echt helpen, al denk ik dat Senna veel kan winnen bij vers voer!
T lastige is dat je zo moet rekenen om aan een compleet menu te komen, smul kip bestaat uit gemalen karkassen, hart is alleen hart, pens alleen pens, vlees alleen [rund]vlees, de compleet zit vanalles in.. ook een calciumsupplement.
Voor mij was dat precies de reden om zelf samen te stellen.. nu heb ik meer grip op de samenstelling van t geheel en áls ik een keer een enkelvoudige smuldier geef kan ik t compenseren met iets anders.

Ik hoop dat er echte kenners langs komen om jullie verder te helpen!
#1260929
Ik zou ook de completen geven Belin en dan kun je zo af en toe een enkelvoudige variant geven voor de afwisseling! Dat doen wij ook en dat gaat prima.

Je kunt de kip en hart eigenlijk niet echt compleet maken. Dan zou je zowat volledig moeten gaan barfen en dat heeft weinig nut. Met alleen groenten ben je er nog lang niet.
#1263409
Ik geef de enkelvoudige maaltijden aan mijn honden.
Deze kun je vrij makkelijke aanvullen.
ik maak 1 keer in de zoveel weken een groenten puree van broccoli, wortel en een beetje knoflook. Dit verdeel ik over een paar ijsblokjes vormen en doe dat in de vriezer. Elke maaltijd neem je dan 1 blokje.
Verder vul ik aan met smuldier pens,  schapen of zalm olie voor de huid en vacht, eventueel wat brood of zilvervliesrijst maar is niet echt noodzakelijk en dan gistocal poeder.
Ipv gepureerde groenten kun je ook heel goed de kruidenmix van carnibest gebruiken.
Alle ingredienten natuurlijk afgemeten op het gewicht van je hond.
#1386459
Hallo,

Ik ben al weken op dit forum aan het "in"lezen, maar er staat zoveel op, dat ik nog steeds de weg niet heb gevonden.

Nadat mijn honden overleden waren van ouderdom, hebben we toch weer een hond, hij is nu 6 maanden. Hij heeft een slechte start gehad
en na gehannes met wormen vanaf het begin (waar hij nog niet helemaal vanaf is) ben ik nu overgegaan naar KVV Smuldier.

Hier is aan de complete versies van Smuldier slecht te komen, al hoewel ik wel tevreden ben over de produkten op zich.

Ik wist niet dat Gistocal nog steeds verkrijgbaar was, kun je dat gewoon bij een dierenspeciaalzaak kopen?

Of kan ik de kip variant, waar heel veel calcium in zit, in delen toevoegen aan een andere niet compleet versie om het toch compleet te maken met eventueel pens en schapenvet? Of kan ik dan beter iedere dag een andere versie geven en .... keer een compleet met pens?

Ik vrees dat ik geen ruimte heb voor barf, hoe graag ik het ook zou willen. Ik heb geen grote vriezer en geen ruimte voor 1 erbij?


Groetjes
Aradia
#1386466
Welkom alsnog Aradia!

Gistocal is niet iets wat wij hier aanraden  :-X.

Ik zou het zo niet doen met de smuldier. Veel te veel  natte vinger-werk! We hebben geen idee wat de verhouding is in smul kip dus wat moet je bijvoegen??

Je kunt het best af en toe zo doen als je de hoofdmoot maar wel compleet houdt.
#1386473
[quote="Aradia"]
Hallo,

Ik ben al weken op dit forum aan het "in"lezen, maar er staat zoveel op, dat ik nog steeds de weg niet heb gevonden.

Nadat mijn honden overleden waren van ouderdom, hebben we toch weer een hond, hij is nu 6 maanden. Hij heeft een slechte start gehad
en na gehannes met wormen vanaf het begin (waar hij nog niet helemaal vanaf is) ben ik nu overgegaan naar KVV Smuldier.

Hier is aan de complete versies van Smuldier slecht te komen, al hoewel ik wel tevreden ben over de produkten op zich.

Ik wist niet dat Gistocal nog steeds verkrijgbaar was, kun je dat gewoon bij een dierenspeciaalzaak kopen?

Of kan ik de kip variant, waar heel veel calcium in zit, in delen toevoegen aan een andere niet compleet versie om het toch compleet te maken met eventueel pens en schapenvet? Of kan ik dan beter iedere dag een andere versie geven en .... keer een compleet met pens?

Ik vrees dat ik geen ruimte heb voor barf, hoe graag ik het ook zou willen. Ik heb geen grote vriezer en geen ruimte voor 1 erbij?


Groetjes
Aradia
[/quote]

Gistocal is nog wel verkrijgbaar, maar het wordt zowieso afgeraden voor een pup. Wij maken hier complete maaltijden met degelijke gezonde bestanddelen en daar hoort Gistocal niet bij. Voor de caclium heeft een hond veel meer aan een lekker rauw bot.

Wil je zelf gaan knutselen dan zal dat toch een beetje in proportie moeten zijn en gemalen kip met pens en schapevet is daar verre van.

Barf voeren heeft niet enkel te maken met je vriesruimte, je zult je toch ook een beetje in moeten lezen, anders kun je beter alleen komplete versies voeren.
#1386514
Ik heb me ook geprobeerd in te lezen hier, maar ik blijf achter mijn oor krabben.
Gistocal ken ik van heel vroeger, ik was ook verbaasd te lezen hier dat het nog verkrijgbaar is.

Maar als je barf voert, zul je toch ook dingen moeten combineren, dan koop je toch ook niet 1 produkt die compleet is?
#1386534
Dat complete is te bezien over een aantal weken als je barf of KVV voert.
Je eet zelf ook niet iedere dag compleet toch?

Dus je kunt bijvoorbeeld Smuldier enkelvoudig rund of kip geven en dan zorgen dat je er wat ander botwerk bij geeft: want in smuldier zit een calcium preparaat voor de calcium: liever geef je natuurlijk echte calcium, zoals kipkarkassen, kippen nekken ed. Of je kiest een KVV waar wel gemalen bot in zit.
Zo maar wat toevoegen aan iets waarvan je niet exact weet wat de verhoudingen zijn lijken mij niet zo;n goed plan. want met het toevoegen van pens en schapenvet voeg je niets daadwerkelijk toe: er zit al genoeg orgaanvlees en schapenvet in de Smuldier.
Dus beter zou zijn als je dan bijvoorbeeld smuldier compleet geeft: om eens rundervlees, geitenvlees, geitenribben, geitenpens ed te voeren. Dan weet je precies wat je voert en voer je iets dat niet in de smuldier zit..
Maar om dan te berekenen of je 'compleet' voert is gewoonweg niet te doen. de term 'compleet' is ook maar een kreet: want die is ooit bepaald: een hond zou zoveel van dit en zoveel van dat aan vitaminen ed moeten hebben. zoek maar eens op AAFCO norm.

Net als voor ons mensen hebben we de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van van alles: en ik zit ook niet iedere avond uit te rekenen of ik nu wel genoeg koolhydraten, vetten, en eiwitten op heb en hoeveel vitamines, ook hier: genoeg afwisseling en een beetje de basis in de gaten houden dan zit je goed!

ook met beperkte vriesruimte kun je wel aardig uit de voeten met barf: als je voor een week of 2 een overzicht hebt wat je dan zou moeten voeren hoef je dat maar in huis te halen. En je zou zelfs dan om de week kunnen berekenen hoeveel bot, spiervlees en orgaanvlees je dan moet hebben.

En is de basis voor het verse vlees voeren: de juiste percentages aan bot/spier en orgaanvlees en daar dan voldoende afwisseling in: simpel toch ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door