Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cindy_sacha
#1254215
Ik heb deze week onze hond voor de eerste keer aan de barf gezet.
Mijn menu heb ik hier reeds voorgesteld en die leek in orde te zijn. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 384.0.html
Dus ben ik aan de slag gegaan, benieuwd naar hoe ze het zou stellen met haar nieuwe voeding.
En mijn conclusie is: ze vind het zeeeeer lekker, maar de ontlasting baart mij zorgen.
Vroeger stond ze op brok en dan moest ze ongeveer 3 keer per dag poepen.
Deze week was dat absoluut niet meer het geval.
Ma. en di. was het éénmaal, zeer zeer weinig, en ze leek er veel moeite voor te moeten doen. De kleur leek ok en de hardheid ook.
Woensdag pas laat op de avond na een heel grote wandeling en toen was het eerder een vochtige grasdrol dan een deftige hondendrol.
Donderdag helemaal niets en vrijdag weer pas na een grote wandeling en weer was het heel wat gras dat eruit kwam en bijna geen mest.
Zaterdag dan weer niets en die dag heb ik haar dan maar weer brok gegeven.
Vandaag terug een deftige drol zoals ik haar ken op brokken.
Vandaag was het als maaltijd een pensdag. Dat heeft ze als eens eerder gehad en de dag nadien had ze een redelijke ontlasting, dus voor morgen verwacht ik niet echt problemen.

Ik weet dat een hond op vers minder ontlasting heeft, maar zo weinig?
Vooral die grasdrollen baart mij eigenlijk zorgen.
Wat kan hier de oorzaak van zijn.
Moet ik iets veranderen aan mijn menu?
Zou dit aan de groentenmix liggen die bestond uit 50% wortels en de rest bovengrondse groenten.
Ook had ze de eerste dagen wat buikgerommel.

Graag wat advies hier omtrent.

grts cindy & Sacha
Gebruikersavatar
Door pike
#1254289
Ja, op barf wordt de ontlasting heel weinig.
Pike poepte op brokken 5 tot 6x per dag een grote drol.
Nu poept hij alleen 's ochtends, een heel enkele keer 's avonds nog een keuteltje.
Jammer dat je hem weer brok gegeven hebt omdat je graag meer poep ziet  ::).

Grasdrollen kan hij alleen maar poepen als hij ook gras eet. Ik zou me er niet druk om maken. Het is een manier om de darmen schoon te vegen. Toen Pike pas barfte, at hij de eerste maanden regelmatig heel erg veel gras (meestal midden in de nacht) om dat na een half uur uit te poepen. Het maakte deel uit van het ontgiftingsproces.

Als de hond heel veel moeite moet doen voor zijn drolletje, dan zou ik de kippenekken goed fijnmeppen voorlopig, en zeker geen ander bot introduceren totdat het wel goed gaat. Ik zou niet minder geven want je zit al op 40% (ik heb niet nagerekend of het klopt). Het spijsverteringssysteem van de hond heeft tijd nodig om om te schakelen. Het maagzuur moet zuurder worden. Geef de hond de tijd. Zodra hij dan regelmatig en zonder veel moeite kan ontlasten ga je ander bot nemen, maar neem wat zachts dan. Zolang hij nog moeite heeft zou ik bijv. geen zalmkop geven. Neem kippenvleugels of een zacht kipkarkasje die je ook eerst fijnmept.

(Sommige honden schakelen snel en gemakkelijk, sommige doen er langer over. Pike heeft bijvoorbeeld zo''n 3 maanden alleen maar kippebotjes gehad voor hij overging naar andere soorten, Armagnac maar 1 week)

Ik heb nog even naar je menu gekeken, maar dat ziet er wel goed uit. Het enigste wat ik aan kan merken is dat ik 260 gram aan long wel veel vind, long heeft vrijwel geen voedingswaarde. En het kalfskopvlees zou je misschien kunnen vervangen door rund, want kalfsvlees heeft ook niet zoveel voedingswaarde en is arm aan met name ijzer.
#1254330
dank u wel voor de reactie
ben al wat meer gerustgesteld nu.
pike schreef:
Jammer dat je hem weer brok gegeven hebt omdat je graag meer poep ziet  ::).
Ik vertrouwde het hele zaakje niet meer en dacht dat ze met een verstopping zat. Vandaar terug een dag brok. En bespaar mij maar een tuin vol hondendrol hoor ;).
pike schreef:
Grasdrollen kan hij alleen maar poepen als hij ook gras eet. Ik zou me er niet druk om maken. Het is een manier om de darmen schoon te vegen. Toen Pike pas barfte, at hij de eerste maanden regelmatig heel erg veel gras (meestal midden in de nacht) om dat na een half uur uit te poepen. Het maakte deel uit van het ontgiftingsproces.
Sacha at voorheen Farmfood. Ik had toen gelezen dat dat een brok was met minder chemische brol in en nauwer aansloot bij het natuurlijk verteringsproces in de maag. Ben dus benieuwd hoelang dat dat ontgiftingsproces zal duren.
Wat het gras betreft: dus zolang alles eruit komt wat ze binnen gegraasd heeft, moet ik mij geen zorgen maken?  :-\
Door Borke
#1254458
Tja op Barf geven ze veel minder ontlasting, dat is inderdaad even wennen.
I zie het vooral bij de katten, omdat wij binnenkatten hebben scheppen we ieder drolletje dagelijks uit de bak, nou dat scheelt gewoonweg de helft in grootte en in aantallen.

Ontlasting is voor mij een belangrijke graadmeter of mijn menu goed is.
Ik kijk of het niet te dun is en of het niet te hard is en de hond daardoor moeite heeft om het kwijt te raken en dan bedoel ik al piepend en kermend proberen om te poepen. Ook aan de kleur kan je wat zien, te licht van kleur is te veel bot.
Gebruikersavatar
Door pike
#1254582
Ik zou me zeker geen zorgen maken om het gras. Het helpt hem waarschijnlijk zelfs. Ik zou alleen nog geen hardere botten geven en de kippenekjes voor hem plat slaan. Het is echt niet erg als hij even alleen maar botjes van kip krijgt.  ;)
#1254939
vorige week werd ik weer effe met mijn neus op de feiten gedrukt , toen ik in het dierenasiel ben gaan wandelen met een hondje van daar legde die mij toch een drol amai en toen wist ik weer hoe spickel poepte toen zei nog aan de br..k zat , het is inderdaad heel weinig wat ze poepen op barf , het verteerd veel beter , en als ze dan gras gaan eten wat jou hond waarschijnlijk altijd al gedaan heeft dan krijg je bij barf grasdrollen en bij brok zie je dit niet omdat ze zoveel drollen leggen
Door Juul
#1255092
Ik zou 'm lekker gras laten eten, maar niet ongelimiteerd. Genoeg is genoeg. Sommige honden kunnen daar ook in overdrijven als ze wat misselijk zijn. Falco heeft een keer 4 dagen! na het eten van duingras, dat gras weer in een vaste klont uitgekotst. Met gewoon gras verwacht ik dat niet zo snel, maar voor mij wel een reden, om het gras eten een beetje onder controle te houden.
#1255702
Da's natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Overdag terwijl ik ben gaan werken zit zij buiten en daar is gras in overvloed. Dat gras kan ik ook niet kortmaaien daar ik het nodig heb om te hooien voor mijn konijnen.
Nu heb ik vandaag tot mijn grote vreugde een klein normaal drolletje in de tuin gevonden  :). Dus zoals jullie mij allemaal gerust stelden, zal het wel in orde komen met haar barf. Het is wel gewoon even schrikken de eerste keer. Zal haar kippennek weekje nog een tijdje verlengen en daarna zien we wel weer.
In ieder geval: allemaal hartelijk dank voor de reacties. Ik ben weer wat wijzer geworden.

grts cindy & Sacha
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door