Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1249408
De hond van een goede kennis van me, krijgt sinds een maand of drie kvv. Het is een 13-jarige Dalmatier. Hiervoor had hij altijd slappe ontlasting en sinds de kvv is dit enorm verbeterd. Mooi stevig en donker. Sinds een week echter is de ontlasting nogal wit, kruimelig, hard en valt zowat uit elkaar. De hond krijgt alleen zijn kvv, en af en toe een pensstaafje. Kan het ook zijn dat er voor hem een teveel aan calcium in de kvv zit? Of een andere oorzaak?
Laatst gewijzigd door vitess op di 05 mei 2009, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#1249411
Ik weet niet welke KVV je kennis geeft, maar ja, dit kan heel goed door de hoeveelheid bot komen. Ze geven daarnaast geen vleesbotjes? Ze zouden een ander merk kunnen proberen. Of wat extra spiervlees + groenten (liefst bladgroenten) toe kunnen voegen.
#1249441
De hond krijgt Carnibest Natuurvoer. Ze heeft vandaag een afspraak bij de da, en ik weet nu al wat die gaan zeggen...
Er wordt niks naast gegeven, af en toe een pensstaafje. Het ging zo ontzettend goed in het begin. Ik weet niet of Dalmatische honden andere behoeftes hebben? En dat spiervlees kan er gewoon bij worden gegeven? Ik hoop echt dat iemand kan helpen, tips heeft. De da hier keurt vers subiet af.. 'honden komen dan tekort' en ik hoop dat de eigenaresse hier niet te gevoelig voor is..
#1249473
De ontlasting wordt duidelijk te hard op dit voer. De hond is ook al wat ouder, dus daar kan het wel mee te maken hebben.

Ik zou hen aanraden om een ander merk te proberen. En als dat niet kan, laat ze er dan wat kokosvet of olijfolie bij geven, wat extra spiervlees, gekookte of gepureerde bladgroenten en bijv. een paar keer per week een rauw eitje, zonder schil. Olie laxeert, spiervlees maakt de ontlasting dunner (teveel orgaanvlees is voor een Dalmaat niet goed en bovendien zit dat al voldoende in Carnibest), een rauw eitje laxeert ook. Ze moet het ei zonder schil geven, omdat de schil de ontlasting juist weer dikker maakt.

Dus, bijv. 3 keer per week een rauw ei met wat bladgroenten (niet teveel en te vaak spinazie!) en 4 keer per week wat extra spiervlees met bladgroenten. En elke dag wat extra olie erbij.

Verse rauwe voeding is voor iedere hond beter en speciaal voor de Dalmaat. Een Dalmaat heeft een grotere behoefte aan waterrijke voeding.

En als ze door de eerste beste dierenarts in het eerste gesprek zich al om laat praten om brokken te voeren: dan zijn ze blijkbaar zelf niet voldoende overtuigt....
#1249984
Nou, ik kan je zeggen dat dat niet het geval is. Ze heeft iets heel vervelends meegemaakt met haar vorige hond en is bijzonder voorzichtig. Ik neem aan dat veel mensen een dierenarts nog steeds een 'alleskenner' vinden, toch? Was overigens niet nodig dit te denken want ze is heel duidelijk geweest, en bovendien vond de dierenarts het een prima idee om vers te blijven geven (woepie!). Er is een compleet bloedonderzoek gedaan en het wachten is op de uitslag, gedacht werd aan de nieren. Ik heb ook Bunschoten Diervoeders gebeld en zei raadden Carnibest Light aan met visolie. Toch is de eigenaresse ook wel in rauw geinteresseerd, dus maar eens overleggen.
#1250115
Krijg net een telefoontje van de eigenaresse, ze is gebeld door de dierenarts. Het bloedonderzoek was goed, er is niks verontrustends gevonden. Aan de hand van alle dingen die de eigenaresse vertelde vermoedde de dierenarts dat de hond een TIA heeft gehad. Hij was overigens ook een voorstander van vers voeren... Voor de harde ontlasting gaat ze in eerste instantie over op Carnibest Light met een scheutje visolie. Ik heb Lizzy's reactie geprint en dit wilde ze ook graag hebben. Gelukkig weer een hoop duidelijkheid dus!

Groeten Angel
#1250621
[quote="Lizzy"]
Ach zielig, dat hij een beroerte heeft gehad :(. Ik zou geen light gaan voeren. Het bevat geen gemalen bot maar een calcium supplement en dat vind ik sowieso niks.
[/quote]

Carnibest bevat geen calcium supplement

Carnibest bevat een gedeelte fijngemalen rauwe vlezige botten en daardoor zijn de voedingen voorzien van een natuurlijk calciumbron. Dit heeft als voordeel dat er geen kalk toegevoegd hoeft te worden in de vorm van bijv. krijt of beendermeel. Calcium in rauwe botten is beter opneembaar voor honden en katten en bovendien bevatten botten tal van mineralen en zijn ze onderdeel van het natuurlijke dieet van de hond, kat en fret.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door