Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door madonna
#124939
Mijn honden krijgen nu al 4 mnd cb of energique nu ben ik dus bezig om zelf samen te stellen ik heb al het nodige in de vriezer maar nou zou ik graag willen weten of het goed is wat ik aan ze geef ik wil het liefst elke avond zelf samen stellen hier onder heb ik de maaltijden meer gezet zoals ik ze graag zou willen geven

week 1

ma 75gr kopvlees 50gr vet 25gr fyto
din 75gr kalf 50gr vet 25gr lever
wo vis koolvisfilet yohurt samen 150 gr
do 75gr tong 50gr vet 25gr fyto
vr 75gr kipfilet 50gr vet 25 hart
za pens 150gr pens 100gr kippennek na
zo 100gr paardenvlees 25gr paardenhart 25gr fyto

twee week

ma kopvlees zie week 1
din 75 kalkoen 50gr vet 25gr lever
woe 100gr lamsvlees 50gr lamshart
do 75gr rundvlees 50gr vet 25 gr fyto
vrij 75gr kipgehakt eitje joghurt
za pens zie week 1
zo eend ,konijn of parelhoen word afgewisseld


ma,woe,vr krijgen ze 1theelepel tarwekieolie
di,do,za,visolie

nou ik hoop dat ikhet zo goed doe niet te veel orgaan geef graag zou ik jullie mengen willen het graag goed
doen voor mijn bullen ;)
de fyto is de inhoud van de boekmaag
Door Lizzy
#124953
Ik moet er even goed voor gaan zitten zometeen (moet eerst nog even boodschappen doen), maar ik heb alvast een vraagje: wat bedoel je met vet? Is dat dierlijk vet (stukjes vet van vlees)? Of plantaardig vet?

En klopt het dat je geen groentes wilt gaan geven? (wel af en toe Fyto).

Groetjes, Lizzy
Door madonna
#124954
hoi lizzy

het vet in dierlijk vet van vlees
en van de kip is die het vet wat om de poten of cabo zit
groente heb ik nog maar 1 keer gemaakt van
1 komkommer
1 courget
2 wortels
bleekselderij
alfa kiemen
biologische waterkers
peultjes

dit had ik in zakjes in de vriezers maar het is nu op dus daar om geef ik nu fyto
is het beter om weer groente te gaan maken?
Door madonna
#124968
hoi lizzy

de eend ,konijn en parelhoen is met bot en is wel gemalen

mijn botten zij

kalf ribben
lams ribben
kippennekken
kip karkassen
en kwartel krijgen ze heel

maar weet niet zo goed of je dit als maaltijd kan geven
Door Lizzy
#124970
Wacht ff hoor (voordat ik zometeen gekke dingen ga zitten doen): wanneer krijgen de honden dan botten? En hoevaak en hoeveel? (anders kan ik zo moeilijk bepalen of ze voldoende bot binnen krijgen).
Groetjes, Lizzy
p.s., vooralsnog ziet het er erg afwisselend uit zeg! Qua groentes: tja, ik geef zelf graag groentes, maar ik ken zat mensen die hun honden helemaal geen groentes geven en vinden dat een hond dat ook niet nodig heeft. Zij bootsen liever het prooidier zo goed mogelijk na. Wat "de beste manier" is weet ik niet (ik weet niet eens of dat bestaat, de enige echte beste manier). Misschien moet je gewoon ook kijken naar waar de hond het het beste op doet.
Door madonna
#124981
botten krijgen ze als extra dus reken ik dit niet mee met het eten meestal krijgen is dit dus 2 of 3 keer per week het gewicht wat ze krijgen is meestal
kip ongeveer 60gr geld voor karkas en nek zit best veel vlees aan
lams rib knip ik in twee stukken heb ik ongeveer 80gr per stuk weinig vlees
kalf rib knip ik in drie stukken heb ik ongeveer 100gr met redelijk wat vlees
Door Lizzy
#124985
Om te weten of je misschien teveel orgaanvlees geeft heb ik geprobeerd om even het e.e.a. uit te rekenen:

Ik kom op:

825 gram vlees in totaal
250 gram vet in totaal
125 gram groen in totaal
150 gram diverse zoals ei en yoghurt in totaal
425 gram orgaanvlees in totaal
530 gram botjes in totaal
--------------
2306 gram in totaal

1% van 2306 = 23

Dus geef je:
36% spiervlees
10.8% vet
5.4% groente
6.5% diversen
18.4% orgaanvlees
23% botjes
------
100%

Ik denk dat 18.4% orgaanvlees niet verkeerd is, zeker omdat daar ook pens bij zit.

Als je uit zou gaan dat de botjes 50% vlees en 50% bot bevatten, dan geef je dus 11% bot.

Nu kloppen deze percentages misschien niet exact omdat ik ook hier en daar heb moeten gokken (aangezien er geen gewicht vermeld stond). Beter reken je het zelf nog een keer na.

Ik vind zelf de afwisseling echt goed (van het vlees, bot en orgaanvlees)! Ja, persoonlijk zou ik meer groente geven en minder spiervlees/vet, maar ja, dat is voor iedereen natuurlijk ook een beetje persoonlijk. De een stelt liever samen volgens de ideeen van Billinghurst, de volgende kies liever Lonsdale en alles wat daar tussen zit :D.

Groetjes, Lizzy
Door madonna
#124994
nou bedankt voor je reacktie weet in indergeval dat mijn honden zo niks te kort komen
kan altijd het perentage groente nog wat omhoog doen
nou ga kijken hoe het de komen de dagen weken gaat :D
Door Lizzy
#124997
[quote="madonna"]
nou bedankt voor je reacktie weet in indergeval dat mijn honden zo niks te kort komen
kan altijd het perentage groente nog wat omhoog doen
nou ga kijken hoe het de komen de dagen weken gaat :D
[/quote]

Ja, goed plan om het de komenende tijd aan te kijken! En eventueel zou je nog iets als makreel of sardien (rauw/heel) kunnen geven (1 maal per week) en eventueel zou je nog iets omhoog kunnen in je hoeveelheid bot. Ik heb trouwens aangenomen dat de 2de week de eend of parelhoen of konijn wel met bot was. Als dat niet het geval is, dan zou ik zelf iets meer bot gaan geven.
Groetjes, Lizzy
Door madonna
#125021
de eend parelhoen en konijn zijn inderdaad met bot
in week 1 krijgen ze vis sardines maar die maal ik want heel eten ze hem niet(nog niet )
Door Lizzy
#125024
[quote="madonna"]
de eend parelhoen en konijn zijn inderdaad met bot
in week 1 krijgen ze vis sardines maar die maal ik want heel eten ze hem niet(nog niet )
[/quote]
OK, als het met bot is, dan is het percentage bot nog best aan de lage kant (ik geef zelf iets meer) maar veel mensen hebben de ervaring dat dit percentage bot meer dan voldoende is. Jouw Bullen zijn volwassen, toch?

Sardientjes en makreel zijn inderdaad dingen waar veel honden erg aan moeten wennen hoor. En inmiddels heb ik 1 hond die ze wel at maar nu zoiets heeft van "bekijk het maar".
Door Lizzy
#125025
Is de foto in jouw handtekening nou een van jou Bullen? Want ik denk steeds "is het nou een foto of een prachtig schilderij" (schilderachtig).
Door madonna
#125035
Het is dus een FOTO gemaakt bij de fotograaf op de foto staat Indy ze is hier 7 mnd ik heb haar zelf gefokt ze is nu 19 mnd en een schat ben al twee keer met haar wezen showen
resutaat 1zg zuidlaren
zg leeuwarden
maar ze heeft 1 probleem ze word maar niet loops :-\
Door Lizzy
#125075
[quote="madonna"]
Het is dus een FOTO gemaakt bij de fotograaf op de foto staat Indy ze is hier 7 mnd ik heb haar zelf gefokt ze is nu 19 mnd en een schat ben al twee keer met haar wezen showen
resutaat 1zg zuidlaren
zg leeuwarden
maar ze heeft 1 probleem ze word maar niet loops :-\
[/quote]

Oh, het is zo'n prachtige foto en ik vind Indy zo mooi! Dit is echt genieten, deze foto van dit vreselijke mooie dametje! Wel jammer dat ze niet loops wil worden zeg... Hoeveel Bullen heb je in huis en hoeveel daarvan zijn teefjes?

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door