Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door claartje
#1245308
onze pup krijgt momenteel nog brokken en kvv, maar we willen langzaam aan ons eens gaan wagen aan de wereld van het barfen.

we willen in eerste instantie eens beginnen met 1 dag per week en kijken hoe het bevalt, voor de hond én voor ons. we willen ons rustig verdiepen in de materie en voorzichtig een en ander gaan proberen.

nu vind ík het nog niet prettig botten te gaan geven, alhoewel de theorie mij inmiddels verteld dat dat heel goed kan, maar goed, het is niet alleen de hond die overstapt op iets nieuws, ook de baas moet wennen en leren en vooral ook vertrouwen krijgen.

ik zou dan willen beginnen met zelf een menu samen te stellen waarin vermalen botten verwerkt zijn.
nu heb ik gezien dat herby botmixen verkoopt.
wat is nu verstandiger, zelf malen met een vleesmolen (en welke zou ik dan moeten hebben, zie ze van 40 euro tot 400 euro, kan me voorstellen dat je een bepaalde kwaliteit en degelijkheid nodig hebt) of kan ik beginnen emt een k&k botmix van herby's om te kijken hoe het bevalt? en zijn die botmixen dan genoeg vermalen om geschikt te zijn voor een pup van 10 weken?
Door Nynke
#1245340
botmix van Herbij is heel fijn gemalen  :)  het bestaat geloof ik voor 70% uit bot. Je kunt het dus niet puur geven, dan krijg je geheid verstopping  :-X :-X
Door claartje
#1245344
puur wil ik de botmixen zeker niet geven hoor.
maar zal dus wel rekening moeten houden met de verhouding in de mix tov de rest van de onderdelen. nog niet aan gedacht!
Door Juul
#1245369
Herby heeft ook nog vleesmix 1. Daar hoef je alleen nog groenten aan toe te voegen, bestaat uit kip en rund en pens. Als je dan afwisselt met de botmixen, en die dan aanvult met nog wat andere vlees en orgaansoorten, bv lam en struis, heb je een aardige variatie.
Botmixen per 100 gram aanvullen met ongeveer 40 tot 50 gram vlees = aan 50/50 vleesbot

Zelf malen kan ook goed, is alleen wel wat werk. Ik weet niet wat voor hond je hebt, maar voor een grote hond is dat dan veel werk ;D
Door cairodyn
#1245513
Zou als ik jullie was ook eerst een compleet vlees variant bij voeren zodat je naast je barf toch zeker weet dat je alles geeft aan je hond wat hij nodig heeft. Ik zal vast een aantal hier tegen de borst stuiten maar als je begint en je doet maar 1 dag in de week is het niet heel erg maar als je de hele week geeft moet je wel goed zitten met je percentages van alles. Daarom wellicht een optie om bv ook een paar dagen per week een compleet voeder te geven en de andere dagen barfmaterialen of je moet je er gelijk goed in verdiepen en zeker zijn dat je alles geeft wat nodig is.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1245538
Als het jou niets uitmaakt zou ik voor zelf gemalen gaan. Dat heeft gewoon het megagrote voordeel dat je precies weet wat je voert en dat je to the point wijzigingen kunt aanbrengen als je dat nodig acht.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1245575
[quote="Angelique"]
Als het jou niets uitmaakt zou ik voor zelf gemalen gaan. Dat heeft gewoon het megagrote voordeel dat je precies weet wat je voert en dat je to the point wijzigingen kunt aanbrengen als je dat nodig acht.
[/quote]

ja, ik maal zelf voor ot. ik vind het zoveel fijner dan een rol kvv. ik ben niet afhankelijk van de DW en met zelf malen geef ik veel meer variatie. en geen koolhydraten en allerlei olietjes en supplementen.
ot lust inmiddels geen cb meer, ze wil alleen nog maar zelfgemalen prak en knaagdieren en kleine hele vogeltjes (kwartels en duiven).
en zelf malen is ook nog eens een stuk goedkoper.
Door claartje
#1246180
maar waar zal ik dan op moeten letten wat betreft de vleesmolen?
er zitten daar zulke verschillen tussen. ik zou dan graag een electrische willen, aangezien ik kippekracht in mijn armen heb. dus moet ik dan letten op een bepaald wattage of bepaalde schijven die er bij moeten zitten?
Door Hanny
#1246231
Een electrische vleesmolen is eigenlijk gemaakt voor vlees. Als je makkelijk te vermalen botten hebt, dan gaat dat ook wel. Hier tenminste wel. Kip en zalmkop aan passende stukken gemaakt kan de machine wel malen.
Ik weet eigenlijk niet, of er nog meer mogelijk is. Als ik naar mijn kleine honden kijk, dan moeten ze stevig kauwen op konijn en eend. Waarschijnlijk te stevig voor mijn vleesmolen.
Zuinig als ik ben, vind ik het eigenlijk wel jammer van het geld om voor één keer per week een machine te kopen. Met en stevige hamer kun je de botten, die een gewone vleesmolen kan malen ook wel kapot meppen.
Is even wat werk, maar je bespaart toch wel zo'n 90 euri.
Ik heb een moulinex vleesmolen en die bevalt goed, maar ik ben er zuinig op en laat hem geen al te zwaar bot vermalen. De meeste molens lijken op elkaar, een grof en fijn schijfje. Grof is echt niet zo heel groot, want de machine is gemaakt om bv. gehakt te malen. Nou, dat hoeft niet al te grof te zijn.
Succes met het malen, of meppen,

Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door