Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kaathe
#1225224
Ik ben nog maar sinds een aantal weken vertrouwd met de begrippen BARF'en en KVV en ik zit nog met een aantal vragen waarop ik niet meteen een antwoord vind.
Mijn elf jaar oude Springer Spaniel kampt met de ziekte van Cushing en krijgt momenteel Hill's d/d. Dit bevalt echter helemaal niet, dus doe ik er wat vlees van Hill's onder. Hoe kan ik het best omschakelen van brok naar bijvoorbeeld KVV (Smuldier)?

Ik heb altijd gedacht dat brokken erg goed voor het gebit waren. Hoe gaat dit bij KVV of BARF'en? Dit is toch allemaal 'mals(er)' vlees waardoor ze minder moeten kauwen?

In juni komt er een pupje bij in ons gezin. Oorspronkelijk wou ik ook haar op Hill's zetten. Kan ik een pup al laten wennen aan KVV (zoals Smuldier) of eerst gewoon starten met een goede brok en naderhand de omschakeling maken?

Bedankt!
Door Lizzy
#1225260
Kaathe schreef: Ik ben nog maar sinds een aantal weken vertrouwd met de begrippen BARF'en en KVV en ik zit nog met een aantal vragen waarop ik niet meteen een antwoord vind.
Mijn elf jaar oude Springer Spaniel kampt met de ziekte van Cushing en krijgt momenteel Hill's d/d. Dit bevalt echter helemaal niet, dus doe ik er wat vlees van Hill's onder. Hoe kan ik het best omschakelen van brok naar bijvoorbeeld KVV (Smuldier)?
In dat geval zou ik je aan willen raden om heel langzaam over te schakelen naar KVV. Hier staat beschreven: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=790.
Ik heb altijd gedacht dat brokken erg goed voor het gebit waren. Hoe gaat dit bij KVV of BARF'en? Dit is toch allemaal 'mals(er)' vlees waardoor ze minder moeten kauwen?
Brokken zijn om meerdere redenen heel slecht voor het gebit. Juist brokken, die veel koolhydraat bevatten en de verkeerde zuurgraad hebben, zorgen voor vuile gebitten. KVV bevat de juiste zuurgraad en laat geen troep achter, zoals brokken dat wel doen (vergelijk het maar dat je zelf een Liga eet. Dat kleeft aan je gebit. Dat doen brokken ook. Dan ontstaat er plaque en plaque wordt uiteindelijk tandsteen). Met BARF eten de honden vleesbotten. Dus buiten dat de zuurgraad goed is, houdt de hond het gebit schoon door het echte kluifwerk aan grote stukken vlees en vleesbot.
In juni komt er een pupje bij in ons gezin. Oorspronkelijk wou ik ook haar op Hill's zetten. Kan ik een pup al laten wennen aan KVV (zoals Smuldier) of eerst gewoon starten met een goede brok en naderhand de omschakeling maken?

Bedankt!
Ik zou de pup geen brokken geven. Nooit, zeg maar.
Door deja
#1225268
Ik heb sinds verleden jaar juni een pup in huis is nu 1 jaar heb hem op Hill's Large breed gezet omdat ik het eerste jaar goed voer wilde.
Was aan het zoeken naar ander voer, want vond het op de lange duur toch te prijzig, en daarbij kwam ook nog hij had altijd een beetje slappe ontlasting van Hill's.
Ben me ook gaan verdiepen in vers voer, en begonnen met smuldier vlees kompleet, daarna vlees uit Abcoude, van de Fa. Lotgering. en sinds een 2 weken aan het barfen, gaat heel goed.
Heb ook nog een oude hond van 11 jaar en 3 maanden allebei goldens teef en reu maar gaat hardstikke goed.
Honden vinden het heerlijk en heb geen problemen gehad met het overstappen van brokken naar vlees/barf.
Groeten Marjan.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1225270
Honden met de ziekte van Cushing hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van suikerziekte, en alleen al om die reden (en zo zijn er nog tientallen) zou ik geen brok of blikvoer geven. Brokken en blik staan namelijk stijf van de koolhydraten wat ook nog eens suikerziekte kan veroorzaken.
Krijgt jouw hond medicijnen tegen de Cushing? Waarom d/d?
Door Kaathe
#1225365
Hey Dorothea,

Mijn dierenarts raadde me Hill's d/d aan omdat m'n hond Cushing heeft gekregen naar aanleiding van jarenlang cortizonegebruik ten gevolge van een zware allergie.

Omdat Bo een echte problemenhond is en op alles en nog wat allergisch reageert, hebben we, in overleg met onze dierenarts, besloten om haar niet te behandelen met Vetoryl om de Cushing te behandelen.

Als we stoppen het gebruik van cortinsone, dan vergaat ze van de jeuk en is het niet houdbaar. Als we starten met Vetoryl, mogen we geen cortisone meer geven, dus dan krijgen we weer het verhaal van de jeuk.

Wat we ook doen, ergens doen we steeds wat 'fout'.

Groeten,
Kaathe
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1225511
o wat erg Cushing tgv de cortico's.  :'(
Is er ooit een allergieonderzoek gedaan en een goed (niet commercieel) eliminatiedieet?
Ik snap niet zo goed waarom een hond hypoallergeen voer moet eten, als z'n klachten er duidelijk niet door verbeteren (hij heeft tenslotte nog steeds cortico's nodig).
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op ma 06 apr 2009, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doglover
#1225519
Kaathe schreef:In juni komt er een pupje bij in ons gezin. Oorspronkelijk wou ik ook haar op Hill's zetten. Kan ik een pup al laten wennen aan KVV (zoals Smuldier) of eerst gewoon starten met een goede brok en naderhand de omschakeling maken?
Ik kan alleen wat zinnigs zeggen over de pup.
Mijn pup Tyson is gespeend met brokken maar sinds ik hem in huis heb ben ik direkt begonnen met kvv en nu barf, is geen probleem hoor  ;)
Door Kaathe
#1225573
Na lang zoeken naar wat 'goed' en 'slecht' is qua KVV, ben ik dan terecht gekomen bij Energique. Ik ga dit combineren met tussendoortjes op basis van schapenvet en zeewier. Blijkt prima te zijn voor honden met huidproblemen.

Ik zou Energique graag aanvullen met noten, zaden, pitten en groenten. Is dit een goed idee? Ik heb al lijnzaad en pompoenpitten gehaald omdat ik hier al goede reacties op gelezen heb.

In de dierenwinkel waar ik Energique gekocht heb, verkopen ze ook het merk 'Runner'. Hier heb ik nog niets van gelezen / gehoord. Is dit een goed merk met kwalitatief goed vlees?

Hoe zit het eigenlijk met de vleeskwaliteit van Energique?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1225586
Kaathe schreef: Na lang zoeken naar wat 'goed' en 'slecht' is qua KVV, ben ik dan terecht gekomen bij Energique. Ik ga dit combineren met tussendoortjes op basis van schapenvet en zeewier. Blijkt prima te zijn voor honden met huidproblemen.

Ik zou Energique graag aanvullen met noten, zaden, pitten en groenten. Is dit een goed idee? Ik heb al lijnzaad en pompoenpitten gehaald omdat ik hier al goede reacties op gelezen heb.

In de dierenwinkel waar ik Energique gekocht heb, verkopen ze ook het merk 'Runner'. Hier heb ik nog niets van gelezen / gehoord. Is dit een goed merk met kwalitatief goed vlees?

Hoe zit het eigenlijk met de vleeskwaliteit van Energique?

Alvast bedankt!
Ik zou energique nr 4 proberen. Ik denk dat je beter een goede visolie bij kunt geven dan schapenvet, puur omdat daar veel meer ontstekingsremmende vetzuren in zitten.
Maar het beste kun je natuurlijk zelf voor een paar weken een eliminatiedieet voeren van bv konijn. Wie weet is jouw hond bv allergisch voor kip en dan zal hij nog steeds jeuk krijgen op de energique.
Is het de bedoeling om te stoppen met de cortico's?
Door Kaathe
#1225595
Hey Dorothea,

Die Energique 4 had ik ook op de site zien staan, maar het grote probleem is dat deze niet te verkrijgen is in de dierenwinkel in België. (Toch niet binnen een straal van 100 km waar ik woon). Nummer 1 was de enige die ze hadden.

Ik ben van plan om wel te gaan combineren met eventueel Runner, zij hadden ook een soort waarin extra visoliën en vetten aan waren toegevoegd. Durfde dit nog niet komen omdat ik het merk niet ken. Na wat zoeken op het net blijkt Doggyfood een producent te zijn van Runner. Dezelfde dus als wat Prins, Rodi en Energique maakt.

Ken jij het merk Runner?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door