Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Christel01
#1211996
Skye heeft last van heel harde ontlasting, zo hard dat hij soms jankt als hij moet poepen.
Hij heeft dit gekregen sinds hij KVV eet. Nu ben ik sinds kort beginnen te barfen en het gaat niet beter  :(

Ik doe al olijfolie over zijn eten op aanraden van iemand die ook barft maar dat helpt niet.
Ik had gedacht om misschien te proberen het percentage orgaanvlees (lever) op te trekken van 10 naar 15 % omdat dit toch laxcerend werkt.
Kan ik daar iets fout mee doen of hebben jullie andere ideeën ?

Ik ben nog maar heel kort aan het barfen dus moet nog veel leren, alle hulp is welkom.
Door Lizzy
#1212010
Wat voor KVV voer je en wat voer je daarnaast aan BARF dingen? Voer je in totaal niet teveel bot? Ik zou zelf nooit 10% a 15% lever gaan geven, maar eerder kijken naar het geheel. Dus even de KVV eruit gooien, gaan barfen en gaan beginnen met 40% vleesbot (ik adviseer je om echt goede bevleesde botten te nemen). En dan 15% groentemix (met lekker veel bladgroentes). Dat levert broodnodige vezels + bladgroentes laxeren iets. Dan 20% orgaanvlees, waarvan 10% pens en 10% organen als hart, lever en nier. Ze laxeren allen wel iets hoor. Lever het meest maar teveel aan lever is beslist ongezond. Ten eerste bevat lever aardig wat afvalstoffen van het dier dat geslacht is en ten tweede bevat het gewoon teveel vitamine A. Nou, houd je 25% over voor spiervlees. En dan even kijken hoe het gaat. Het moet niet nodig zijn om olijfolie door het menu te gooien. Als hij nog steeds te harde ontlasting heeft; dan ga je 30% vleesbot voeren. En 35% spiervlees (en dus nog steeds 15% groenten en 20% orgaanvlees). De kans dat het hierop nog steeds niet goed gaat is echt minimaal.
Door Christel01
#1212462
Bedankt voor het advies.
Ik ga morgen eens bij de slager kijken voor bevleesde botten, misschien een ossenstaart ?
Ik heb nog wel reeribben in de diepvries maar daar zit niet zoveel vlees aan.

Welk botten geven jullie zoal ?

Het kvv dat ik gaf was carnibest.
Door Christel01
#1212518
Nee hoor ik heb nog nooit ossenstaart gegeven.
Ik heb daarstraks dat document gelezen. Pas nadat ik dat berichtje over die ossenstaart geschreven had, ik had misschien beter eerst gelezen dat weet ik.

Ik geef paardevlees,kip,kwartel,rundersnippers,hart,lever. Ik heb alleen nog maar reeribben en kippenkarkas en kippennekken gegeven.
Daarom heb ik juist dat document gelezen.
Het kippenkarkas maal ik want ik heb de indruk dat hij dat anders niet goed verteerd. De honden zijn ook nog maar pas aan het barfen.
De kwartels doe ik ook eerst door de vleesmolen. Skye moet echt nog wennen aan het barfen daarom maal ik het voor hem.
Hij moet echt nog leren botten eten.

De botten die hij tot hiertoe dus gehad heeft zijn kippennekken, reeribben (door de vleesmolen geweest) en kippenkarkas.
Door Lizzy
#1212572
Christel01 schreef: Nee hoor ik heb nog nooit ossenstaart gegeven.
Oh pjieuw, gelukkig!!
Ik heb daarstraks dat document gelezen. Pas nadat ik dat berichtje over die ossenstaart geschreven had, ik had misschien beter eerst gelezen dat weet ik.

Ik geef paardevlees,kip,kwartel,rundersnippers,hart,lever. Ik heb alleen nog maar reeribben en kippenkarkas en kippennekken gegeven.
Daarom heb ik juist dat document gelezen.
Het kippenkarkas maal ik want ik heb de indruk dat hij dat anders niet goed verteerd. De honden zijn ook nog maar pas aan het barfen.
De kwartels doe ik ook eerst door de vleesmolen. Skye moet echt nog wennen aan het barfen daarom maal ik het voor hem.
Hij moet echt nog leren botten eten.

De botten die hij tot hiertoe dus gehad heeft zijn kippennekken, reeribben (door de vleesmolen geweest) en kippenkarkas.
OK, prima. En heb je enig idee hoeveel % vleesbot je hem gegeven hebt? Want ik denk dus dat dat percentage omlaag moet. Overigens ken ik wel honden die slecht reageren op reeribben. Toch wat te hard. Dus ik zou nog even alleen kip en bijv. eendennek en kwartel geven. En dat langzaam uitbreiden met vleesbotten van ook kleine dieren zoals konijn en haas en parelhoen enzo.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door