Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en ben hier beland omdat ik informatie zocht over mijn kat met nierinsufficiënte die haar nierdieet niet lekker vindt. Mongwai is 16,5 jaar oud en twee weken geleden is bij haar beginnende nierinsufficiëntie geconstateerd tijdens een controle waarbij een echo is gemaakt (naar aanleiding van een hartruisje) en bloed geprikt is (Ureum normaal, creatine 165). Ze heeft Bentakor voorgeschreven gekregen en dus een nierdieet (brokken en blikvoer). De eerste twee dagen at ze dat nog wel, maar daarna wilde ze er niets meer van weten. Voorheen kreeg ze Royal Canin brokken tegen blaasgruis. Ze is nooit een hele moeilijke eter geweest (af en toe wat nukken, maar het meeste voer at ze wel). Dus ik vond het verontrustend dat ze nu ineens niet meer wilde eten en ze voelde zich duidelijk ook niet lekker (lusteloos, sloom).
Heb haar wel weer vrij makkelijk aan het eten gekregen met gekookte kipfilet, stukjes tonijn uit blik en ander blikvoer (zonder granen). Nu eet ze weer prima en voelt ze zich zichtbaar beter, maar het nierdieet hoeft ze nog steeds niet. De Bentakor gaat er wel in met wat vitaminepasta en sinds drie dagen doe ik ook Ipakitine over haar voer, plus twee keer per dag nier-/blaasdruppels van de Groene Os. Rauwe kipfilet heb ik ook geprobeerd, maar daarvan leek ze niet eens te begrijpen dat het eetbaar was. Mijn eerste insteek was om haar weer aan het eten te krijgen en haar daarna in kleine stapjes te laten overgaan op een lekkere en zo gezond mogelijke voeding. Omdat ze alle soorten blikvoer graag eet, ben ik op dit moment meer geneigd haar blikvoer zonder granen te geven (altijd met een plens water eroverheen) en daarnaast te proberen of ze ook rauw wil eten (door het bijvoorbeeld door het blikvoer te mengen). Mijn andere kat Lola (2,5 jaar) krijgt nu ook geen brokken meer en alleen hoogwaardig blikvoer. Ook zij wil geen rauwe kip eten.
Ik moet zeggen dat hier een wereld voor me is opengegaan wat betreft kattenvoeding. Ik wou dat ik me er eerder in had verdiept, want ik heb ze altijd Royal Canin brokken gegeven (en dacht dat ik ze daarmee 'goed voer' gaf). Maar, beter laat dan nooit.
Nou is me aan Mongwai wel opgevallen dat haar ademhaling aan de snelle kant is. Maar ik vind overal tegenstrijdige informatie over wat een normale ademhalingsfrequentie is. Als ze slaapt lijkt haar ademhaling me vrij normaal (ongeveer 17 per minuut), maar soms zie ik haar duidelijk sneller ademen en dan heeft ze ongeveer 37 ademhalingen per minuut. Misschien heeft dit te maken met haar hartruis of heeft ze misschien een hoge bloeddruk? Haar bloeddruk is niet opgemeten bij de dierenarts (hij heeft daar geen apparaat voor), maar volgens hem gaat de bloeddruk sowieso al omlaag door de Bentakor. Ze heeft ook al sinds een jaar of zes vreemde rood-bruine kringen in de iris van haar rechteroog. Ze lijkt er geen last van te hebben en ziet nog prima met het oog, maar ik vroeg me af of dit misschien een symptoom kan zijn van hoge bloeddruk? Heeft iemand hier zoiets ook wel eens gezien?
Het is een heel verhaal geworden, maar wat ik me dus afvraag is of haar klachten verband met elkaar (kunnen) hebben? En als er nog tips zijn wat betreft de voeding en het overstappen naar (meer) rauw vlees, dan zijn die natuurlijk ook heel welkom.
Groetjes,
Diana