Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wendy (boxer gek)
#1190753
Wie wil mij helpen met een menu samen te stellen.

Fee is een boxer teef van 32kg, ze zou dan 640 gr per dag moeten hebben. Ik geef haar nu 750 gr, want daarmee blijft ze mooi in vorm.
Spike is een Franse Bulldog van 5 mnd en weegt 11 kg. Hij krijgt nu 250 gr per dag en doet het er ook super op.

Ze krijgen nu sinds 2 weken de vleesmix 1 van herby (3keer per week). De mix bestaat uit 60% rundvlees 20% kipkarkas  en 20% pens
De reden dat ze dit krijgen is omdat m'n man geen hele stukken wilt voeren en hij ze dan eten geef omdat ik nog aan het werk ben.

Ik heb
kippennekken
eendenkarkas
parelhoenkarkas
zalmmix (zalmkarkas met vlees) van herby
runderniertjes
runderhart
eendenhart
kopvlees
schapenpens (heel)
gesneden runderpens
kwartel
botmix 1 en 2 van herby (helaas weet ik hiervan niet de percentage's, maar deze krijgen ze dan in combi met de vleesmix)

Maar door de percentage´s van de vleesmix ben ik de weg een beetje kwijt. Ben niet een superrekenwonder helaas......
Door Lizzy
#1190818
Sorry, ik kan je helaas niet helpen :-[ :-[. Ik kan daar gewoon niks mee, met die mixen. Ik kan daar niet mee rekenen.... Maar, er zijn nog wel meer mensen die ook mixen voeren en die kunnen je vast helpen.

Hoewel ik overigens denk dat je zelf een menu zou moeten kunnen maken. Het hele idee achter het zelf samen stellen is dat jij zelf snapt waarom je wat in welke hoeveelheden moet voeren. En dus zelf de verantwoordelijkheid neemt voor de voeding van je hond. In mijn ogen zou je dus dermate veel van de materie moeten snappen dat je zelf een menu in elkaar knutselt. En heel moeilijk is dat niet.

Ik neem aan dat je 7 maaltijden in de week voert? Dan doe je dus 750 gram x 7 dagen = 5250 gram. Dat rond je even af naar boven of beneden. Dus zeg 5300 gram. Daarvan geef je maximaal de helft aan vleesbotten. Dus dat is 2650 gram vleebot per week. Stel dat je elke dag wat vleesbot voer, doe je dus 2650 gram gedeeld door 7 = 378 gram. Dat rond je dus weer af naar boven of beneden.

Dan houd je nog 2650 gram over. Dat verdeel je over orgaanvlees, spiervlees en groentemix. Je kunt 3 gelijke delen voeren (dus 2650 gram gedeeld door 3 = 883 gram per week). Of je kunt 20% orgaanvlees (inclusief pens), 20% spiervlees en 10% groenten voeren. Ofzo. Je neemt de barfrekenhulp even (die staat op barfclub) en als je 20% - 20% - 10% zou voeren, komt dat op 530 gram groenten per week, 1050 gram orgaanvlees en 1050 gram spiervlees. Je kunt dan bijv. 3 maaltijden orgaanvlees per week voeren en 4 maaltijden spiervlees. En dat mengen met wat groenten.

Dan geef je bijv. op 1 dag: 1 x 378 gram (maar dan afgerond) vleesbot, 1 x 350 gram orgaanvlees (1050 gram gedeeld door 3 dagen) en 75 gram groenten. En op dag 2 geef je 1 x 378 gram vleesbot, 1 x 260 gram spiervlees (1050 gram gedeeld door 4 dagen) en 100 gram groenten (850 gram gedeeld door 5 dagen). En daar doe je dan een rauw ei bij. Of een rauw sardientje. Of een schep zuivel. Of niks extra's.

Nou, krijg je zoiets:

Maandag: 350 a 400 gram kippennekken met 100 gram lever, 100 gram hart, 100 gram nier.
Dinsdag: 350 a 400 gram parelhoenkarkas met 260 gram kopvlees en 100 gram groenten
Woensdag : 350 a 400 gram zalmmix met 300 a 400 gram pens en 100 gram groenten
Donderdag: 350 a 400 gram eendkarkas met 260 gram kopvlees (ik vind dat je nog wel wat spiervleessoorten erbij kan gebruiken. Alleen kopvlees vind ik erg karig).
Vrijdag: 350 a 400 gram kippennekken met 100 gram lever, 100 gram hart en 100 gram nier en 100 gram groenten.
Zaterdag: 350 a 400 gram parelhoenkarkas met 260 gram spiervlees (bijv. geitenvlees of lamsvlees).
Zondag 350 a 400 gram eendkarkas met 260 gram spiervlees (bijv. geitenvlees of lamsvlees) en 100 gram groenten.

Voer je ze 1 of 2 keer per dag? Als je ze 2 keer per dag voert, zou je kunnen overdenken om 1 keer per dag te gaan voeren, het zelf te doen, hoef je ook die mixhandel niet te geven!
Gebruikersavatar
Door nova
#1192309
De botmix van herbij bestaat uit 70% bot en 30 % vlees.
Per kg. dus 700 gr. bot en 300 gr. vlees.
Als je nu simpelweg bij elke kilo mix, 400 gr. spiervlees doet, dan heb je 1400 gr. vleesbot op basis van ong. 50-50
Kun je dan wel van hieruit verder rekenen ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door