Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door keetje
#1181913
Vandaag keetjes nierwaarden weer gemeten en ik heb de uitslag.
Kreeg een assistente aan de foon die verder ook niets wist behalve dat de ureum aan de bovenwaarde zat.

Haar waarden waren in het verleden zo hoog dat ze volgens de DA op een nierdieet (waarschijnlijk brokken) moest. Toen ben ik overgestapt op een dieet, kvv met diverse toevoegingen, ao samengesteld door Lizzy, en haar waardes daalden.
Nu vergelijk ik de waardes met die van de test een half jaar geleden en de Ureum is aardig gestegen maar de kreatine is gezakt.
Mijn vraag is nu. wat moet ik hier mee?
Dieet veranderen? Gewoon verdergaan met wat ze nu eet?
Wie weet het me te vertellen?

Eerst waren de waardes ureum  7.3
                                        crea    173

Nadat we met kvv, en aangepast dieet, zijn begonnen werd het:
02-07-2008  Ureum    6.62 mmol/l  (3-12.5)
                                    Kreatine  158 umol/l      (50-129)

Nu een half jaar verder, zelfde dieet, zijn het de volgende waardes.
17-02-2009  Ureum    7.59
                      Kreatine  123

Ze krijgt als toevoegingen Solidago en brandnetel.

Waarom is het ureum gestegen en de kreatine gezakt?

'K snap er niets van. :(
Door Nynke
#1182024
Het spijt me Jolanda, ik kan je er niet mee helpen  :-\ :-\ 

Gunnar's nierwaarden waren een tijd geleden ook heel hoog en toen heb ik wat dingen veranderd aan zijn menu, maar daarna heb ik het niet meer laten meten  :-X :-X
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1182254
Ureum hangt niet alleen af van de nierfunctie maar ook van de nierdoorbloeding. Ureum kan bv door lichte uitdroging wat hoger zijn. Of door een eiwtrijke maaltijd.
Ik zou me geen zorgen maken, de creatinine is niet gestegen.
Door keetje
#1182512
Eiwitrijk?

Ze heeft de dag ervoor 2 gekookte eieren gegeten, zou dat de oorzaak kunnen zijn??

Als dat zo is voel ik me toch een stuk beter. :)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1182739
Dit lijken mij volstrekt normale nierwaardes. Dus ik zie geen reden om een aangepast dieet te geven.
En de ureum kan van moment tot moment wisselen, dus dat kleine beetje verschil maakt niets uit.
Door keetje
#1182764
:o :o

Daar snap ik niets van!!
Al jaren zijn wij in de veronderstelling dat Keetjes nieren pet zijn!
Begrijp ik je nu verkeerd en valt het allemaal reuze mee met de toestand van haar nieren?
Door Annett
#1183829
Als ik vergelijk met mijn hond die nierinsufficiëntie heeft: Ureum 34.5 en creat 171..... Dan lijkt me het erg raar dat je met een ureumgehalte van rond de 7 niet blij moet zijn.  :-\
Door keetje
#1183889
Je hebt volkomen gelijk.
Maar onze dierenarts liet jaren geleden al overkomen dat het bar slecht was met de nieren. Dat geloof je dan toch? (ik in mijn naieviteit)
Door keetje
#1183918
Is het misschien berekend met een andere berekenings waarde? Of met een ander programma of zo? Bij ons dan?
Ik zeg ook maar wat hoor! Ik zeg daarmee niet dat de waarden bij jouw hond niet slecht  zijn, dat is helaas gewoon zo. :-\
Keetje stonk in het verleden erg naar urine uit haar bek, ze werd mager en sloom en toen besloten we de test te doen en daar kwamen toen die "slechte" resultaten uit. ze was toen een jaar of 6. Ze is nu 10.
Aangezien het ras bekend is met nierproblemen verbaasde ik me er toen niet over dat haar nieren niet super meer zouden zijn en heb me er ook niet verder in verdiept en heb dat klakkeloos aangenomen. :-[
Is het trouwens bij honden en katten ongeveer gelijk, die nierwaardes?

Onze Truusje (kat) die ingeslapen is afgelopen december had de volgende nierwaarden:
Ureum >49.98 mmol/l  (6.1-12.8 )
Kreatine 1245 umol/l  (76-164)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door