Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kees
#1166443
Hallo,
Eén van onze 3 spaanse hondjes vertoont af en toe gedrag dat ik niet kan plaatsen of kan thuis brengen. Hij laat het volgende gedrag zien: vrij heftige slikbewegingen en likt vrij obsessief overal aan, letterlijk: grond, muur, het kleed, enz. Buiten begint hij direct aan een struik te vreten of aan gras, aarde. Er kunnen weken voorbij gaan en dan ineens gebeurt het weer eens. Ik kan er geen patroon in ontdekken. Mijn vrouw vermoedt een relatie met de voeding (d.w.z. als hij iets anders krijgt dan carnibest, bijv. runderstrot of een grote lap pens; 't is overigens wel een schrokop).
De laatste keer gaf ik 'm een beetje te eten en toen verdween het vrij snel.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Kees.
Door Lizzy
#1166454
Nee, helaas. Zou ik het wel weten en zou ik weten hoe je het kon voorkomen of genezen: dan was ik nu rijk. Je bent dus bij lange na niet de enige met een hond die hier last van heeft. Ik had Whoofer. Geer heeft Sofi. En volgens mij heeft Floor van Cathelijn dit ook, had Gitte van Nitus dit ook, heeft Kuma van Helen dit ook wel gehad (weet niet of ze het nog steeds van tijd tot tijd heeft), etc.

Als je zoekt op bloat, misselijkheid, grond likken, etc. via de Barfplaats zoekfunctie, kom je vanzelf al onze verhalen tegen. Het lijkt erop dat honden het doen ten gevolgen van een aanval van misselijkheid. Maar wat er nou exact gebeurd.... Wie het weet mag het zeggen. Ik verhuis je topic in ieder geval even naar de medische categorie.

Mijn Whoofer vrat overigens zelfs de veters van onze schoenen, de sliertjes van ons ex-tapijt, bladeren, takken, gras, alles, werkelijk alles ging naar binnen bij zo'n aanval!
#1166460
Het lijkt erop, dat er iets op dat moment hem echt niet lekker zit vandaar de grote drang om gras/groen naar binnen te willen werken, het stimuleren om dat wat hem dwars zit zo snel mogelijk weg te krijgen, bij gebrek aan groen proberen ze andere dingen binnen tekrijgen als alternatief.
Er is en gedachte dat hij het juist doet bij ander eten wat hij normaal krijgt, is goed mogelijk een grote lap pens kan danig dwars zitten als het in grote stukken naar binnen wordt gewerkt dit geld ook voor het andere, hij ( zijn maag en darmen) kan het denk ik nog niet aan om grote stukken te verteren, runderstrot is redelijk stug.
Carnibest is wel vlees e.d maar wel gemalen, dat sukkelt makkelijk zijn maag/darmen door, en dat doen grote stukken vlees niet..
Waarschijnlijk heeft hij dan ook last aan een teveel aan maagzuur, vandaar dat het overgaat met wat eten.....
Door Koori
#1166513
vrij heftige slikbewegingen en likt vrij obsessief overal aan, letterlijk: grond, muur, het kleed, enz. Buiten begint hij direct aan een struik te vreten of aan gras, aarde
Jemig, lijkt onze lady wel. Sinds ze op kvv zitten heeft ze dit. Kootje gelukkig niet.
Inderdaad heftige slikbewegingen, en maar met die tong langs haar neus klappen,
anders kan ik het eigenlijk niet noemen, en dan bij de achterdeur, ons dwangmatig aankijken, ik MOET eruit, en dan
als een idioot naar ons gras (lees mos) veld, en maar grazen.

Vroeger, ahum  :-[, op br*k, had ze af en toe ook wel dwangmatig gras eten, maar dat was eigenlijk minimaal,
en alleen de kweken, als die begonnen te groeien vanaf het vroege voorjaar dus.
Ik zag toen als reden, ze verharen, en likken zich, krijgen haar binnen, e.d.m. van gras word het verwijderd.
Maar nu met de kvv kan ik het niet goed kortsluiten.

gr Maria
#1166594
Floor doet het zelden, Jonas regelmatig. Ik herken het helemaal dus. Echt overal begint hij aan... veters, dekens, labeltjes van een kussen, het tapijtje van de loopplank en buiten: blaadjes, takjes, gras etc.
Soms is het echt gas wat dwarszit: na een paar goede winden of boeren lijkt het echt wel gezakt.
Wat ik wel merk: hoe langer een aanval al duurt voordat hij iets kan gaan eten, hoe erger het is. Als hij meteen naar buiten kan en de planten kan gaan opeten, zet het vaak wat minder door.
Overgeven doet hij niet altijd.
En waar het aan ligt? Ik heb geen flauw idee, kan het niet met het eten in verband brengen of met stress. Soms begint hij laat op de avond opeens: hij wordt wakker en daar gaat-ie. Soms eind van de middag of midden in de nacht.
Door geer
#1166608
Yup, mijn Sophietje heeft het ook. Eergisteren nog (zie topic hierboven of hieronder), toen heeft ze 's nachts in haar bench, bij gebrek aan gras, een heel stuk fleecedeken opgegeten. En waar het door komt? Ze heeft het hier op alle soorten voeding gehad, op Barf en kvv, op light en niet-light, op grote stukken of fijngemalen, op maagzuurremmers, op supplementen, op vezels, op kleine beetjes verspreid over de hele dag, na stress en na rust, 's avonds 's ochtens en overdag, op een lege maag en op een volle maag...er is geen pijl op te trekken. Een duidelijk aanwijsbare oorzaak lijkt er gewoonweg niet te zijn. Het gebeurt niet heel vaak hoor, maar ik herken de aanvallen. Ik heb standaard Metrocloperamide in huis en zodra ik zie dat ze misselijk wordt geef ik haar een half tablet. En laat ik haar gras eten of geef ik haar, wanneer er in de winter geen gras is, een bruine boterham. In ieder geval iets in de maag. Dan ga ik met haar lopen zodat haar maag wat in beweging blijft. De meningen over gras-eten zijn verdeeld. Sommigen zeggen juist dat een geirriteerde maag die niet wil overgeven alleen nog maar erger geprikkeld raakt door gras. Mijn ervaring is dat je het beste zo snel mogelijk iets, en dan toch gras, kunt laten eten...al is het alleen maar omwille van het kalmerende effect. Als ik Soofje geen gras laat eten zal ze proberen alles naarbinnen te werken dat ze naarbinnen kan werken...en da's niet bijster handig.


Dus, misselijk - pil erin - evt maagzuurremmer erin - naar buiten....en meestal zakt het dan redelijk snel weer af.

Ik vind het maar een lastig probleem, temeer omdat je het niet ziet aankomen en niet weet waar het door komt...
Gebruikersavatar
Door Kees
#1166714
Bedankt voor jullie reactie. Herkenbaar wat jullie schrijven. Ik houd 'm dan maar wat langer op kvv en af en toe een kippennek of zo. En als-ie weer een aanval krijgt, stop ik er maar gauw wat farmfood-brokjes in.
Laatst kaartte ik het probleem bij de dierenarts aan. Die opperde epilepsie (als mogelijkheid) en gaf een onderzoek in overweging mee. Maar daar zie ik niets in. Ga ik ook niet doen.
Nogmaals bedankt.

Kees.
Door winkie
#1167929
een van de vorige honden van mij had dit ook.
een keer in de zoveel tijd had ze dit en likte dan overal aan.
er zijn gordijnen/tafelkleedjes en in een onbewaakt ogenblik zelfs een floss naar binnen gewerkt.
ik vond het een ramp en kon niet uitvinden waarom ze dit deed.
toen ze ouder werd werd dit wel minder.
ze kreeg altijd dezelfde brokken,dus of het daarmee te maken had durf ik niet te zeggen
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1167967
hier heb ik (omdat ik  niet beschik over een tuin met gazonnetje) een bak met graszaad gezaait waar ze van kunnen eten als ze het willen.
in het begin hebben ze er regelmatig gebruik van gemaakt maar dat werd steeds minder , en moest zelf de bak met gras met een schaar kort houden ;D
nadat ik de bak op t balkon had gezet ( na een dag of 5) begonnen de honden weer buiten te zoeken naar sprieten :)
toen deze weer binnen stond was bij de woeffies weer alles in orde  ( en behoord nu bij t interrieur ;))
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door