Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door BaiChèDol
#1138265
Ik zal mij eerst even voorstellen; ik heb 2 labradors, grote reuen, de oudste is 5 jaar en weegt 40 kilo, de jongste is 2 en weegt 38 kilo. Sinds 2 jaar heeft mijn oudste reu steeds terugkerende oorontstekingen. Ik kreeg toen van iemand van de hondenclub Emmen de tip om eens met rauw vlees te gaan voeren.
Sinds een half jaar ben ik hier voorzichtig mee begonnen, dat wil zeggen ik gaf (geef) ze half brokken (farmfood) en half haaks.
De problemen met de oudste zijn nu bijna opgelost! Maar nog veel belangrijker, ik merk dat mijn honden veel liever de haaks eten dan de brokken (gek, he..?). En ik heb gemerkt dat ik het veel leuker vind om ze vers vlees te geven dan een zootje brokken in hun bak te kieperen. Dusss..wil ik nu helemaal overschakelen naar barf.
Ik heb ondertussen heel wat uurtjes lezend doorgebracht en ben nu op het volgende menu (per hond) uitgekomen:

dag 1: 's morgens 400 gr kippennekken of eendennekken --'s avonds 300 kopvlees en ca 100 gr groentes
dag 2: 's morgens 400 gr kipkarkas/parelhoenkarkas        -- 's avonds  150 gr hart+ 150 gr lever +  150 gr nier 
                                                                                                                                                                         
dag 3: 's morgens weer 400 gr nekken of vleugels            -- 's avonds 300 gr geit/lam oid (spier) en 100 gr       
                                                                                                groentes
dag 4: 's morgens 400 gr karkas (bv kwartel)                    --'s avonds 400 gr pens
dag 5: 's morgens weer 400 gr nekken (kip/eend )            -- 's avonds 300 kopvlees en 100 gr groentes
dag 6: 's morgens 400 gr karkas of hazerug oid                -- 's avonds 400 gr pens
dag 7: 's morgens 400 gr zalm of sardientjes                      -- 's avonds 300 gr spier (lam/geit/kalf) en 100 gr
                                                                                              groentes

Is dit een beetje goed zo? Ik geef in principe de beide honden bijna evenveel, de jongste is nl wat aan de magere kant. Alles bij elkaar kom ik dan uit op 5650 gr per hond per week.
Is het beter 's morgens de vleesbotten te geven of kan dit ook 's avonds (ik wil wel graag 2 x blijven voeren)?
Wanneer weet ik of ik wat grotere botten kan geven (ribbetjes of zo)?
Ik wil ze ook nu zo nu en dan wat zilvervliesrijst geven, een eitje en wat yoghurt of hüttenkäse. Dit wordt dan extra.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Door De Geijsjes
#1138524
De ervarene leden hier zullen nog wel reageren, maar m.i. ziet je menu er goed uit  :) Ik
zou alleen niet al het orgaan op 1 dag geven ivm laxerende werking.
Ik heb de percentages niet nagerekend, ga er vanuit dat dat klopt  ;) De vis mag een heel
dagmenu zijn, dus volgens mij mag je dan ook die avond vis voeren. Vis wordt vaak gerekend
tot spiervlees m.u.v. zalmkop, maar zalmkop is voor de gevorderde barf'ers.

Ik weet alleen niet of je honden al aan rauw vers gewend zijn, dus of je eerst nog de botten
plat moet slaan ofzo en of je eerst met kippennekken moet beginnen  ?????

Mag ik vragen waarom je zilvervliesrijst erbij wilt gaan voeren?
Gebruikersavatar
Door BaiChèDol
#1138570
Bedankt voor je reactie!
De honden eten nu al 1 x per week wat kippennekken, dat gaat goed, ze kauwen er goed op. Ook krijgen ze al 1x of soms 2 x pens.
Rijst lijkt mij gewoon zo heel af en toe een goede toevoeging, krijgen ze nu ook in combinatie met haaks kvv. Ik heb het er bij gedaan om wat meer variatie te hebben. Maar of dit goed is, weet ik eigenlijk niet..
Door Lizzy
#1138896
[quote="Marjan, Bailey en Chester"]
Ik zal mij eerst even voorstellen; ik heb 2 labradors, grote reuen, de oudste is 5 jaar en weegt 40 kilo, de jongste is 2 en weegt 38 kilo. Sinds 2 jaar heeft mijn oudste reu steeds terugkerende oorontstekingen. Ik kreeg toen van iemand van de hondenclub Emmen de tip om eens met rauw vlees te gaan voeren.
Sinds een half jaar ben ik hier voorzichtig mee begonnen, dat wil zeggen ik gaf (geef) ze half brokken (farmfood) en half haaks.
De problemen met de oudste zijn nu bijna opgelost! Maar nog veel belangrijker, ik merk dat mijn honden veel liever de haaks eten dan de brokken (gek, he..?). En ik heb gemerkt dat ik het veel leuker vind om ze vers vlees te geven dan een zootje brokken in hun bak te kieperen. Dusss..wil ik nu helemaal overschakelen naar barf.
Ik heb ondertussen heel wat uurtjes lezend doorgebracht en ben nu op het volgende menu (per hond) uitgekomen:

dag 1: 's morgens 400 gr kippennekken of eendennekken --'s avonds 300 kopvlees en ca 100 gr groentes
dag 2: 's morgens 400 gr kipkarkas/parelhoenkarkas         -- 's avonds  150 gr hart+ 150 gr lever +  150 gr nier   
                                                                                                                                                                           
dag 3: 's morgens weer 400 gr nekken of vleugels             -- 's avonds 300 gr geit/lam oid (spier) en 100 gr       
                                                                                                groentes
dag 4: 's morgens 400 gr karkas (bv kwartel)                     --'s avonds 400 gr pens
dag 5: 's morgens weer 400 gr nekken (kip/eend )             -- 's avonds 300 kopvlees en 100 gr groentes
dag 6: 's morgens 400 gr karkas of hazerug oid                 -- 's avonds 400 gr pens
dag 7: 's morgens 400 gr zalm of sardientjes                      -- 's avonds 300 gr spier (lam/geit/kalf) en 100 gr
                                                                                               groentes

Is dit een beetje goed zo? Ik geef in principe de beide honden bijna evenveel, de jongste is nl wat aan de magere kant. Alles bij elkaar kom ik dan uit op 5650 gr per hond per week.
Is het beter 's morgens de vleesbotten te geven of kan dit ook 's avonds (ik wil wel graag 2 x blijven voeren)?
Wanneer weet ik of ik wat grotere botten kan geven (ribbetjes of zo)?
Ik wil ze ook nu zo nu en dan wat zilvervliesrijst geven, een eitje en wat yoghurt of hüttenkäse. Dit wordt dan extra.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
[/quote]

Qua percentages kom ik grofweg op 50% vleesbot, 21% spiervlees, 7% groente en 21% orgaanvlees (inclusief pens). Dat is prima en je kunt gewoon kijken hoe je honden het hier op doen. Je afwisseling in diersoorten is prima!

Je kunt heel prima 2 keer per dag voeren en of 's ochtends of 's avonds de vleesbotten geven. Dat maakt niet uit, of je die 's ochtends of 's avonds geeft. Je kunt ook grotere vleesbotten gaan geven als ze de kleine vleesbotten perfect verteren. Geef alleen geen botten van oude dieren of dragende delen. Want die zijn en blijven gewoon te hard. Als de botten niet 50% of meer vlees bevatten (de grote) geef er dan wat extra spiervlees of pens bij. Zeker hardere botten verteren lastiger wanneer er niet genoeg vlees aan zit.

Je kunt je jongste hond gerust wat meer geven, als ie te dun wordt.

Zilvervliesrijst hoort niet op het menu van een hond thuis. Dus dat kun je weglaten. Stuk of 2 rauwe eitjes per week (mag met schil) is prima en wat zuivel is ook prima. Wat gezonde tafelrestjes is ook altijd prima.
Gebruikersavatar
Door BaiChèDol
#1139042
Hoi Lizzy, bedankt!

Dan ga ik hiermee aan de slag. Het moet allemaal nog wel een beetje wennen, en ik moet toegeven dat ik het ook wel een beetje eng vind om de honden karkassen oid te geven...Maar over een paar maanden weet ik niet beter!!

De eerste bestelling (bij Herby) is de deur uit, ik kan morgen alles ophalen en dan gaan we beginnen!

Groetjes, Marjan
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door