Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Aurelia
#1098584
Sascha is een herderkruising van bijna vier jaar (21 kilo). Afgelopen januari ben ik met haar naar een manueel orthopeed gegaan, waar tijdens het consult bleek dat haar heupen niet helemaal perfect zijn. Ze heeft geen HD oid, maar ze zijn ook niet helemaal perfect. Ik heb toen een Cosequin kuur meegekregen, waar ze het fantastisch op deed. Ze was veel beweeglijker en vrolijker buiten dan daarvoor. Momenteel heb ik niet de financiele middelen om Cosequin dagelijks te geven dus stelde de orthopeed voor steeds in de winter een kuur te geven.
Omdat ik toch graag wat wou blijven geven zodat haar kraakbeen in een zo goed mogelijke conditie blijft ben ik overgestapt op Glucobest. Hier doet Sascha het echter niet zo goed op. Ik merk vrijwel geen verschil. Via dit forum zag ik dat Cosequin via de VS veel goedkoper te bestellen is. Dan wordt het wel weer betaalbaar. Maar hier heb ik een paar vraagjes over:

- Klopt het dat Cosequin gebruikt kan worden als een 'preventief' voedingssupplement, om verslechtering in de toekomst uit te stellen? Ik wil het alleen geven als ik haar er goed mee doe. Dus als het echt iets toevoegt. Dit zou wel betekenen dat ze het dan waarschijnlijk jarenlang zal krijgen. Is het vergelijkbaar als een multivitamine tablet bij ons of is het toch meer een geneesmiddel met bijwerkingen?

- Wie weet wat de smaak is van de Cosequin uit de VS? Ik heb contact gehad met Cosequin NL en aan de NL Cosequin is een andere smaak toegevoegd. Ook bevatten de Amerikaanse tabletten stoffen die uit veiligheidsoverwegingen hier niet zijn toegestaan. Heeft iemand toevallig een Amerikaanse pot staan die mij de ingredienten zou kunnen laten weten?

- En ik las iets over invoerrechten/kosten? Als je pakje bij de douane eruit wordt gevist?!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1098933
Het middel Cosequin ken ik niet, ik kan alleen antwoord geven op je laatste vraag. Ik heb een tijd terug 2 flessen Corta-rx bij entirelypets besteld (totale waarde inclusief verzendkosten ongeveer 94,00 euro), ik heb geen invoerrechten of inklaringskosten hoeven bij te betalen. Een vriendin van mij heeft laatst 4 flessen gekocht en moest toen 72,00 euro bijbetalen aan de douane :o :o. Je kunt dus pech hebben....

Je vraagt of je cosequin preventief kunt geven? Maar zoals ik jouw bericht lees heeft ze het echt nodig, je schrijft dat ze het er fantastisch op deed en dat ze veel beweeglijker en vrolijker was als daarvoor. Dan geef je het toch niet preventief? :-\

Ik heb wel een idee over preventief glucosamine/chondroitine geven, dat heeft volgens mij geen nut als je hond geen klachten heeft. Dan spoel je het in het beste geval zo het toilet door bij wijze van spreken, maar je weet niet wat een overdaad aan supplementen in een lichaam kan doen.... dus ik zou het niet geven als je hond geen klachten heeft. Zie je een duidelijke verbetering op een supplement dan heeft je hond het blijkbaar nodig.
#1098950
Misschien heb je hier wat aan?

http://www.free-online-veterinarian-adv ... equin.html
When should I start giving my dog Cosequin?
Early action is always the best advice. Different breeds of dogs age at varied rates. With regular check-ups your veterinarian can talk with you about your dog's aging process. Your veterinarian may discuss weight control, exercise and the administration of Cosequin.

Whenever you notice limping, stiffness, or a change in gait, it is important to have your dog examined by your veterinarian. Your veterinarian can advise you if Cosequin can help. Joints generally get worse with time. When your veterinarian recommends Cosequin, the sooner it is started, the more opportunity your dog will have to respond.

Your veterinarian may also suggest using Cosequin as a protective measure. This can be important for maintaining an active life for many dogs, especially large breeds and working dogs of all sizes. Cosequin may also be used to help support cartilage following joint surgery.

Er zijn verschillende soorten, wanneer je googled op NUTRAMAX COSEQUIN  ingredients dan krijg je o.a:
http://www.buybsn.com/Cosequin-DS-Chewa ... -Dogs.html
Cosequin DS Chewable Tablets for Dogs . Chewable beef and cheddar flavo tablets provide the raw materials (nutrients) the body uses to replenish the major components of articular cartilage matrix. Natural and safe, Cosequin DS was developed for long-term use. Ing ients : glucosamine hcl, sodium chondroitin sulfate, microcrystalline cellulose, dextrose, xanthan gum, vegetable oil, artificial roast beef flavor, manganese ascorbate, salt, natural and artificial cheese flavor, mixed glycosaminoglycans, dried brewers yeast and natural garlic flavor.


http://www.allivet.com/Cosequin-Double- ... /15064.htm
Description:
Double strength chewable tablets for dogs.

Analysis & Ingredients:
Each Cosequin DS tablet contains:

Glucosamine HCl* 99%
500 mg

Sodium Chondroitin Sulfate* 95%
400 mg

Mixed Glycosaminoglycans 5%
 
Ascorbate (as Manganese Ascorbate)
33 mg

Manganese (as Manganese Ascorbate)
5 mg

* Cosequin contains FCHG49™ Glucosamine HCl and TRH122™ Sodium Chondroitin Sulfate

Other Ingredients: Microcrystalline cellulose, dextrose, xanthan gum, vegetable oil,

artificial roast beef flavor, salt, natural and artificial cheese flavor,

dried brewers yeast and natural garlic flavor.
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 21 nov 2008, 05:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#1099024
Bedankt voor de reacties!

Het is inderdaad niet helemaal preventief, daarom heb ik het ook tussen '...' gezet. Het is zo dat je niet aan Sascha kan zien dat ze iets heeft. Maar toen ze op de Cosequin zat viel mij op dat ze makkelijker liep en levendiger/enthousiaster was dan daarvoor. Ze rende bijvoorbeeld nooit een klein stukje zonder andere honden erbij. Met de Cosequin deed ze dat wel. Van de Glucobest merk ik vrij weinig, al ben ik er nog niet mee gestopt, dus weet niet of ze dan verslechterd of stabiel blijft. Volledig preventief geven is inderdaad vrij zinloos. In Sascha's geval bedoel ik dus eigenlijk voor haar 'preventief' om verslechtering zo lang mogelijk uit te stellen. Omdat de prognose van de orthopeed is dat het op termijn zal verergeren...
Door pieter
#1120706
Beste Aurelie,

Het fijne aan Cosequin is dat je het kunt afbouwen: het blijkt zo dat de stoffen die in Cosequin zitten op een bepaald moment een soort piek in de bloedwaarden bereiken. Deze piek blijft heel lang bestaan. Ik heb hierover een interessant onderzoek gelezen waarbij de werking van Cosequin werd vergeleken met een ontstekingsremmer. De ontstekingsremmer werkte vrijwel meteen, terwijl dit langer duurde bij Cosequin (eerste resultaten binnen 1,5 tot 3 weken). Daar stond tegenover, dat wanneer men stopte met de ontstekingsremmer de effecten hiervan meteen verloren waren. Aan de andere kant toonde het onderzoek aan dat Cosequin in het lichaam bleef, ook al was men gestopt met het geven van dit product. Dit wordt het zogenaamde carry-over effect genoemd. Dit verklaart ook, waarom je Cosequin na verloop van tijd kunt afbouwen naar een onderhoudsdosering (bijvoorbeeld een tablet of capsule om de dag). De pieken blijven dan in het bloed en je hond (of kat) behoudt de soepele gewrichten.

Succes, Pieter
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door