Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door misspiggy
#1119065
Hebben meer honden last van de zogenaamde oplosbare hechtingen (bijv. na keizersnede of sterilisatie). Ik weet nu van meerdere gevallen, dat deze hechtingen na een dag of twaalf/veertien enorm gaan ontsteken. Dan moeten ze  alsnog verwijderd worden. Geef mij maar die ouderwetse uitwendige draadjes-met-knopen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1119070
ik zou het niet weten??
Die keren dat mijn honden zijn geopereerd, waren het draad-en-knoopje hechtingen, en heb ik ze ook nog eens (mits het er goed uitzag), zelf er uit gehaald :)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1119193
Oplosbare hechtingen lossen op door ontsteking, anders lossen ze niet op. Ik ben ook meer een fan van uitwendige hechtingen, maar nadeel daarvan is dat die eruit gevreten kunnen worden. Dus moet er vaak een kraag of rompertje gedragen worden. Ik vind dat geen probleem maar de meeste eigenaren hebben liever een hechting die je niet ziet.
Voor een buikwand of baarmoeder heb je trouwens sowieso oplosbare hechtingen nodig.
Door *wendy*
#1119318
Nee geen last van gehad.
Half jaren 90 al niet bij kattensterilisaties en begin vorig jaar ook niet met Gandor zijn teen amputatie.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1119406
Ik heb nog nooit meegemaakt dat onderhuidse hechtingen gingen ontsteken. Dan is er toch iets mis met de hygiene, denk ik. Of de hechting is niet goed weggewerkt, zodat er een verbinding met buiten is.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1119435
Kruimel schreef: Ik heb er zelf enorm veel last van gehad  :-X
Ja ik ook. Niet omdat het ging ontsteken, maar omdat die krengen maar niet op wilden lossen. Aangezien ze in m'n bakkes hingen, gingen ze me dusdanig irriteren dat ik ze er zelf maar uitgeknipt heb.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1119440
Hitam schreef: Ik heb nog nooit meegemaakt dat onderhuidse hechtingen gingen ontsteken. Dan is er toch iets mis met de hygiene, denk ik. Of de hechting is niet goed weggewerkt, zodat er een verbinding met buiten is.
Dit is misschien interessant om te lezen:

Adverse events of sutures: possible interactions of biomaterials?Holzheimer RG.
Chirurgische Praxisklinik, Sauerlach (München), Germany. [email protected]

Absorbable sutures are in use for more than 30 years. Tissue reactions which might be associated with suture material have rarely been reported in the past. After a long period without complications caused by suture material we observed 12 cases of unexpected tissue reactions after clean operations.Our patients 3-8 weeks after uneventful elective clean operations (varicose vein, hernia, benign soft tissue tumor) had unexpected tissue reactions (inflammation, granuloma, extrusion, fistula, abscess) in the vicinity of Vicryl, suture material (8 cases with Vicryl, 4 cases with Vicryl plus. After removal of the suture material and the granulomatous tissue wounds healed without any further disturbance. These tissue reactions have been observed in patients with subcuticular sutures as well as in patients with deeper located vein ligatures. It is well known that next to patient-associated and surgeon-related factors biomaterials might have an impact on postoperative inflammatory process and healing. We use Vicryl, suture material for ambulatory surgery since 1999 and did not see complications for a long period up to now. 11 of the patients were observed within several weeks in summer 2005, whereas only one patient has been observed in the year 2004. All 11 patients observed in 2005 had a combination of Vicryl/ Vicryl plus suture material in deep/subcutaneous and Dermabond glue for skin closure. We do not know the cause for this change. For clarification evaluation of the tissue reactions of these biomaterials including possible interactions or combined reactions should be done.

Gebruikersavatar
Door Hitam
#1120176
*Dorothea* schreef: Dit is misschien interessant om te lezen:

Adverse events of sutures: possible interactions of biomaterials?Holzheimer RG.
Chirurgische Praxisklinik, Sauerlach (München), Germany. [email protected]

Absorbable sutures are in use for more than 30 years. Tissue reactions which might be associated with suture material have rarely been reported in the past. After a long period without complications caused by suture material we observed 12 cases of unexpected tissue reactions after clean operations.Our patients 3-8 weeks after uneventful elective clean operations (varicose vein, hernia, benign soft tissue tumor) had unexpected tissue reactions (inflammation, granuloma, extrusion, fistula, abscess) in the vicinity of Vicryl, suture material (8 cases with Vicryl, 4 cases with Vicryl plus. After removal of the suture material and the granulomatous tissue wounds healed without any further disturbance. These tissue reactions have been observed in patients with subcuticular sutures as well as in patients with deeper located vein ligatures. It is well known that next to patient-associated and surgeon-related factors biomaterials might have an impact on postoperative inflammatory process and healing. We use Vicryl, suture material for ambulatory surgery since 1999 and did not see complications for a long period up to now. 11 of the patients were observed within several weeks in summer 2005, whereas only one patient has been observed in the year 2004. All 11 patients observed in 2005 had a combination of Vicryl/ Vicryl plus suture material in deep/subcutaneous and Dermabond glue for skin closure. We do not know the cause for this change. For clarification evaluation of the tissue reactions of these biomaterials including possible interactions or combined reactions should be done.

Ik heb wel eens een allergische reactie op Vicryl meegemaakt. Maar dat was maar een keer.
Het is ook wel typisch dat het in bovenstaande verhaaltje ineens 12 patienten met reacties zijn terwijl ze jarenlang geen reacties hebben gezien. het lijkt me dat er dan iets mis is met de Vicryl.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1120190
Hitam schreef: Ik heb wel eens een allergische reactie op Vicryl meegemaakt. Maar dat was maar een keer.
Het is ook wel typisch dat het in bovenstaande verhaaltje ineens 12 patienten met reacties zijn terwijl ze jarenlang geen reacties hebben gezien. het lijkt me dat er dan iets mis is met de Vicryl.
Ja, dat denk ik dus ook, of ze hebben een nieuwe arts die niet zo hygienisch werkt.  :-\
Door 1eboa
#1120304
[img]http://http:home.quicknet.nl/qn/prive/index/boabuik.jpg[/img]
Dit kwam een half jaar na de sterilisatie te voorschijn. Mijn DA had dit nog nooit gezien, het hechtmateriaal had al lang opgelost moeten zijn, het draadje van ongeveer een 7cm is door een klein gaatje naar buiten getrokken
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door