Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door arenda
#1103598
Gisteren kwam mijn prachtige jeweetwel kater binnen. En op het eerste gezicht leek er niks aan de hand, maar door het nare voorgevoel wat ik de hele dag al had ben ik hem gelijk gaan inspecteren. Helaas had ik gelijk, op zijn borst/keel zat een enorm gat, toen nog bedenkt door de lange haren die eroverheen vielen.
Ik ben direct met hem naar de dierenarts gegaan, maar ik heb niet echt het gevoel dat ik daar veel mee opgeschoten ben. Ja 50 euro armer, een ab kuur rijker en een aangepraat schuldgevoel. Want ze vond dat ik dit toch absoluut eerder had moeten zien, volgens haar moet het er al heeeeeel lang gezeten hebben. Het was dus (dat wist ik ook al wel) een gesprongen abces, met heel veel dood weefsel. Echt niet leuk om te zien  :'( een gat van zeker 5 bij 5 en 1 cm diep.
Maar Braveheart heeft niks laten zien, hij at niet, hij vrat, was vrolijk, toonde niet ziek en ik heb echt geen bult gevoeld of zo. En ja, hij is regelmatig in handen al loopt hij ook buiten. En nee, ik wil geen enting bij hem, want dat was toch echt wel nodig volgens haar, want als ie nooit bij een da komt is ie natuurlijk ook niet geënt, had ze al bedacht. Ik was nog wel zo verstandig om het af te kappen met een.....ja ik ken de discussie, maar het is mijn keuze, ik wil het niet!

Maar waarschijnlijk dacht ze daardoor dus dat ik qua geld niks voor mijn dieren overhad, zo voelde het in elk geval wel. Ik had eerder moeten komen en ik had het zeker eerder moeten merken. En ze liet het aan haar assistente zien als, kijk dit is nou een zwaar verwaarloosd abces, zo ziet dat er nu uit.  :-[ :'(

Dus nu zit ik met de zorgen voor Braveheart, door wie vlees nu even niet zo prettig meer oogt, en met een schuldgevoel van heb ik jou daar.
Het laatste daar moet ik het zelf mee rooien, maar heeft iemand nog een advies voor mijn Bravy, om m een beetje sneller door al die ellende heen te helpen? Btw hij vreet als een dijkwerker, en toont niet ziek of zo. Maar hij kruipt wel weg en dat is voor mij dan wel weer een teken dat het niet helemaal lekker gaat (behalve dat gat dan natuurlijk!)
Door Mevroi Kruim
#1103625
Geen advies, maar er zijn vast wel alternatieve middelen die hier kunnen helpen, en Tannetje weet er vast meer van!
En verder vind ik de houding van de da ver beneden peil  >:( >:( >:( ik heb dat ook wel eens aan de hand gehad met een kat, zo'n abces, ik voelde 'm pas toen die al op springen stond, snel naar de da en daar in de wachtkamer ging het poef  :-X :-X :P Ik heb kortharige katten, ik kroel en knuffel ze alle dagen, en ik had het niet in de gaten gehad. Deze da zei er niks van trouwens.
Wel een andere da waar ik met m'n ouwe kater kwam met ernstig nierfalen. Dat had ik toch wel moeten merken! Ja tuurlijk, hij was net 5 dagen onvindbaar geweest, we hadden de hele buurt uitgekamd, iedereen gemobiliseerd en uiteindelijk was hij gevonden achterin een bosje op 2 km van huis. Hij had zich verstopt omdat hij voelde dat het afgelopen was. En daarvoor was hij altijd super tierig en gezond en vrat als een dijker, geen enkel verschijnsel van nierproblemen. Bij die da ben ik niet meer geweest.

Laat je niks aanpraten! Jij zorgt goed voor je dieren en die da weet er geen bal van en is onbeschoft.
Door arenda
#1103666
Weet je, eigenlijk wist ik al van te voren hoe ze was, maar omdat deze dierenarts nu eenmaal het snelst aangereden kon worden en ik daar niet met parkeerproblemen zat, had ik toch maar zoiets van, laat ik daar maar naar toe gaan. Half 6 s avonds, dan zit je in de spits.
En als ik het potver eerder gemerkt had, dan had ik waarschijnlijk geen dierenarts nodig gehad ook. Heb al vaker met dat bijltje gehakt en kan een abces er best onder krijgen. Maar dan ben ik er op tijd bij.
Het was wel grappig, mijn dochter van 15 was er bij en die haar ogen werden groter en groter toen er zich rijen klanten vormden om speciaal dieetvoer af te halen. Ik heb haar kunnen weerhouden van het promoten van vers  8), het leek me even niet zo gepast daar. Maar wat was die verontwaardigd om alles. Tja het jeugdige elan he, ik ben helaas net teveel afgestompt daarvoor.
Maar toch....heb er wel een dubbele kater van overgehouden.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1103779
Laat je niets aanpraten. Jij zorgt juist heel goed voor je katten. En dat je dat abces niet gezien hebt is niet raar. Veel mensen zien het pas als hij openspringt en dan zit hij er ook al even. Het zijn gewoon verraderlijke dingen.
Als het helemaal open en leeg is, is het een kwestie van schoonhouden. Je kunt er eventueel calendula zalf of iets dergelijks op doen maar alleen als het helemaal leeg is, anders heb je kans dat het weer dichtgaat voordat alles schoon is.
En traumeel is in zo'n geval ook prima.
Door arenda
#1103813
Nou ik denk dat het voorlopig niet dicht is hoor, het is gewoon een heel stuk zonder vacht en vel. Dus vol kan het niet meer raken. Maar kan ik er gewoon traumeel opsmeren dan? Heb dan wel het idee dat ik ín een kat aan het smeren ben hoor... Maar als het goed is doe ik het met liefde.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1103817
Geen traumeel opsmeren, maar calendula zalf of honingzalf of zoiets. Traumeel als pil ingeven. werkt tegen ontstekingen en bevorderd de wondgenezing.
Door arenda
#1103848
Oké, ga morgen even het één en ander in huis halen.Hier waren alle winkels weer eens dicht vandaag. Ze hebben nooit wat, die dieren van mij. Mag het wel afkloppen.Maar heb veuls te weinig in huis dat blijkt dus wel weer. Zijn er nog andere dingen die handig zijn om in huis te hebben. De schrik zit me toch wel even om het hart.

Bedankt voor het advies in elk geval, fijn dat er iemand op een prettige manier meedenkt.
Door flin
#1104122
sjips hé...ja, dan voel je je wel heeeel ... zonder woorden...wat 'n rot-DA..bah


  hou je roer, en sterkte!

pas op dat 't niet gaat ontsteken, maar dat had je zelf ook al in gedachten....
Door brie
#1104151
Heel herkenbaar zo'n reactie van de da...
Ik laat mijn katten ook al jaren niet meer enten..en de reactie als ik er dan toch eeen keertje naar toe moet: Goh, wel 5 katten, maar niet willen laten enten...
Vorige week moest ons kitten haar laatste wormkuur hebben, ik heb er gelijk wat meegenomen voor de rest. Nou, ik heb er spijt van gehad! Wederom een preek van de assistentes (wel enten en 4x per jaar een wormkuur hoor!!) en mijn zorgenkatje is meteen weer aan de diarree geraakt, en dat terwijl ze met haar anderhalf jaar op vers zonder wormkuurtjes en entingen prima drolletjes had. Doe ik dus ook niet weer!

Pff, het blijft moeilijk. Zet je schuldgevoel opzij en doe wat je nu kan. Je kanjer eet en drinkt, de wond groeit wel weer dicht  :-*
Door Borke
#1105547
Achteraf lijkt het voor jou misschien stom dat je het niet gezien hebt, maar ik heb dat vroeger met buitenkatten ook vaker gehad, ook al waren ze veel binnen en in handen. Je kamt nou eenmaal niet iedere dag je katten, ik niet tenminste.

Wat ik altijd deed als er nog viezigheid in zat, was spoelen met uitgekookt afgekoeld gezouten water. Dat in een 10 ml spuitje doen (zonder naald uiteraard) en dat in de wond spuiten, dan spoel je het schoon. Daarna moest ik er dan zalf op doen, zo hou je de wond mooi schoon.
Door arenda
#1105629
Brave houdt het zelf super schoon, het is ook helemaal open, dat scheelt ook denk. En ik geloof dat het de goede kant op gaat, het gat voelt in elk geval niet zompig meer aan, maar goed stevig. De randen worden hard, maar dat zal wel met korstvorming te maken hebben.
Iedere morgen schrik ik er toch weer van, maar in de loop van de dag valt het weer mee, heel maf.
Maar wat een ramp is het om het monster binnen te houden, hij gedraagt zich als houdini, en ik moet ogen voor en achter hebben. En zelf de sleutel op zak, want anders moet ik al mijn huisgenoten ook nog in de gaten gaan houden....
Door flin
#1105960
ben je bang dat ze 't hazepad neemt? met wond en al?

of ben je bang dat je de wond niet in de gaten kunt houden/verzorgen?

  zo te horen houdt Brave 't zelf keurig bij? en zou 'binnen' stress alleen maar slechter kunnen werken?

sterkte hoor!
Door - pien -
#1106002
Hier is het ook een keertje voorgekomen, geen gat, maar gewoon een stuk vel eraf en ik was 250 euro lichter  :o
Dat is een reden om nooit meer naar mijn vorige da te gaan.

Ik weet dat je super voor je beessies zorgt, en hij eet goed, ik ga ervan uit dat het gauw weer geneest,
beterschap voor Braveheart  :-*
Door arenda
#1106911
Nou, het is nogal groot, en hoewel ik niet bang ben dat Braveheart erg ver weg zal gaan(is te erg op eten gefocussed) en ook wel denk dat hij zelf zijn wond goed schoon kan houden, ben ik toch wel een beetje huiverig dat iemand hem dan van straat oppikt en meeneemt. Ik zou me dat kunnen voorstellen, wanneer ik een kat zou aantreffen met zo n wond, dan zou ik er ook over denken om hem mee te nemen en even langs de dierenarts te gaan of de dierenambulance laten komen.
En daar zit ik nou ook weer niet op te wachten, dus meneer Brave mag nog even binnen blijven. Al geloof ik ergens wel dat hij sneller zou genezen als ie lekker binnen én buiten kon gaan.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door