Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door robbiemarie
#1098535
Hallo, Over drie weken krijg ik mijn puppie. Een heerlijk spikkelmeisje.

Nu krijgt marie smuldier, cb en ahv afwisselend en daarbij vaak groenten, kippenekken, karkassen en vele andere lekkere dingen.
Nu vroeg ik mij af of alleen de kkv genoeg is voor zo'n pupsel. Natuurlijk krijgt ook zij alle andere lekkere dingen, maar wanneer begin je daarmee? Bijv kippenekken enz??

Moet ik nog extra vit. bijgeven?
Spannend hoor zo'n pupsel, hahaha De vragen vliegen me om me oren!
Door bloemetje
#1098536
Alleen kvv is ook genoeg hoor. Mijn Guusje is er ook groot op aan het worden  ;D
Nekkies kun je meteen mee beginnen hoor. Ik zou het niet gelijk de eerste dag doen denk ik maar het kan vrij snel hoor. Platmeppen en vasthouden dan lukt het wel.

Extra vitaminen is zeker niet nodig en ook niet gewenst!
Door bloemetje
#1098539
[quote="robbiemarie"]
Oke, ik dacht het al, maar wist het niet zeker mee. Ben echt benieuwd. Heb natuurlijk wel het voordeel dat ze al op vers staat!

[/quote]

Gaat prima hoor! Dat scheelt zeker dat ze al op vers staat. Dat zul je ook wel merken aan pup zelf en de vacht.
Door Lizzy
#1098957
KVV moet genoeg zijn voor je pup. Ik vind twee merken afwisselen trouwens altijd een goed idee. Je kunt vanzelfsprekend ook andere/extra dingetjes erbij geven maar kijk uit dat je niet alleen kippendingen erbij geeft. In Carnibest en in Kivo zit al kip, dus dan wordt het erg veel kip. Probeer dus vooral om dingen als eendennek, parelhoenkarkas, hele kwartel/kwartelkarkas erbij te geven qua vleesbot. En geef als extraatjes ook weer niet altijd alleen maar vleesbot. Want dan wordt het weer teveel bot. Dus wissel bijv. af met af en toe eens wat spiervlees. En dan liefst een spiervlees dat niet in de KVV's zit (zoals kalkoen of konijn of hert of geit). Als je daar niet aan kunt komen: een goed kopvlees van rund (niet van kalf) is ook prima. Restjes groente of groentenmix is altijd prima. Je kunt daarnaast bijv. 2 keer per week een rauw eitje geven (met schil). En bijv. 1 of 2 keer per week een (1) sardientje (rauw/vers). Dan leert puppetje ook gelijk vis te eten (niet teveel visjes in 1 maaltijd geven want dan worden ze toch vaak misselijk, zeker bij vette vis).
Door petra-amsterdam
#1100396
[quote="Lizzy"]
KVV moet genoeg zijn voor je pup.
[/quote]

Dat zou idd zo moeten zijn maar als ik in de bieb hier lees over het calciumpercentage dat ,n pup voor ,n gezonde groei nodig heeft dan komen alle kvv merken die ik ken daarin tekort.
Mijn pup krijgt bv CB-Natuur maar daar zit 48% Calcium in en niet de vereiste 1-2%. Ik geef daarnaast elke dag daarom juist wel wat bot. In mijn geval meestal ,n kippenekkie. Daarnaast krijgt ze dagelijks ''iets'' van ,n ander dier zoals haas/struis/vis/eitje.
Zit ineens te twijfelen of dit dan wel weer voldoende is?

Mijn probleem is helaas dat ik het erg moeilijk vind om uit een artikel de juiste informatie te halen. Als er heel veel geschreven staat haal ik alles door elkaar ,raak de draad kwijt en snap ,r uiteindelijk helemaal niks van.
Vandaar mijn keuze voor ,n voor de pup geschikte kvv maar dat moet dan wel goed en vanalles voldoende zijn natuurlijk.
Laatst gewijzigd door petra-amsterdam op za 22 nov 2008, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1100545
petra-amsterdam schreef: Dat zou idd zo moeten zijn maar als ik in de bieb hier lees over het calciumpercentage dat ,n pup voor ,n gezonde groei nodig heeft dan komen alle kvv merken die ik ken daarin tekort.
Welk artikel bedoel je?
En hoezo schieten alle kvv merken daarin tekort? Ik denk dat alleen de merken tekort schieten die een onnatuurlijk calciumpercentage bevatten. Ja, die bevatten wel voldoende calcium, maar niet de juiste vorm calium. Ik zou daarom zelf altijd kiezen voor een KVV met gemalen bot.
Mijn pup krijgt bv CB-Natuur maar daar zit 48% Calcium in en niet de vereiste 1-2%. Ik geef daarnaast elke dag daarom juist wel wat bot. In mijn geval meestal ,n kippenekkie. Daarnaast krijgt ze dagelijks ''iets'' van ,n ander dier zoals haas/struis/vis/eitje.
Zit ineens te twijfelen of dit dan wel weer voldoende is?
Carnibest bevat 0,48% calcium. Je hebt het over de vereiste 1 a 2% maar ben je dan niet verward met de percentages in brokken? Brokken en verse voeding kun je niet vergelijk. Dat zijn appels en peren. Brokken is allemaal droog gemeten. En ik weet eigenlijk 100% zeker dat Carnibest zeker wel de juiste hoeveelheid calcium bevat! Ik zou daarom zeker niet elke dag vleesbot erbij voeren. Op zich is het prima hoor, elke dag wat anders erbij, maar geef je elke dag vleesbot: krijgt je hondje wel erg veel vleesbot binnen. Nou kan hij dat wel weer uitscheiden, maar ik zou het zo dus niet doen.
Mijn probleem is helaas dat ik het erg moeilijk vind om uit een artikel de juiste informatie te halen. Als er heel veel geschreven staat haal ik alles door elkaar ,raak de draad kwijt en snap ,r uiteindelijk helemaal niks van.
Vandaar mijn keuze voor ,n voor de pup geschikte kvv maar dat moet dan wel goed en vanalles voldoende zijn natuurlijk.
Ik denk dat je een prima keuze hebt gemaakt. En het is prima om 1 of meerdere merken KVV af te wisselen en het is prima om elke dag of een paar dagen per week wat extra's erbij te geven. Maar zelf zou ik dus niet iedere dag vleesbot erbij geven maar voeren zoals ik dat eerder heb aangegeven in dit topic.
Door petra-amsterdam
#1101415
Lizzy je bent geweldig! Ik vind het vaak moeilijk om vragen te stellen hier omdat het ws uitgelegd wordt als luiheid en/of onwil maar ik begrijp vaak echt niet wat er geschreven staat als de tekst te lang is en dan zit ik me suf te piekeren en speur BP af in de hoop een soortgelijke vraag te vinden. Hartstikke bedankt voor je beknopte uitleg want nu snap ik ,t eindelijk!


Ik doelde op dit artikel:http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 632.0.html
''Hebben honden van grote rassen meer calcium nodig dan kleine rassen?
Dit is waarschijnlijk de meest ergelijke vraag waar hondeneigenaren mee zitten. Maar, het antwoord is een kwestie van gezond verstand. De hoeveelheid calcium die toegevoegd moet worden aan een dieet hangt maar van 1 ding af. Hoeveel zit er al in. Als er al voldoende calcium in het voer zit (tussen de 1% en 2%): dan zit er voldoende in en hoeft er niks toegevoegd te worden. Honden van grote rassen hebben niet meer calcium nodig dan kleine rassen. Zij hebben exact dezelfde hoeveelheden calcium in hun onnatuurlijke voeding nodig. Met andere woorden: alle opgroeiende honden hebben hetzelfde dieet nodig, maar hoe groter de hond, hoe meer hij van het voer nodig heeft. Logisch nadenken.''
Door Lizzy
#1101466
petra-amsterdam schreef: Lizzy je bent geweldig! Ik vind het vaak moeilijk om vragen te stellen hier omdat het ws uitgelegd wordt als luiheid en/of onwil maar ik begrijp vaak echt niet wat er geschreven staat als de tekst te lang is en dan zit ik me suf te piekeren en speur BP af in de hoop een soortgelijke vraag te vinden. Hartstikke bedankt voor je beknopte uitleg want nu snap ik ,t eindelijk!
Joh, stel gerust je vragen hoor! Daar is het forum voor. En zeker ook als je een artikel niet begrijpt: gewoon gelijk in je toetsenbord hangen!
Ik doelde op dit artikel:http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 632.0.html
''Hebben honden van grote rassen meer calcium nodig dan kleine rassen?
Dit is waarschijnlijk de meest ergelijke vraag waar hondeneigenaren mee zitten. Maar, het antwoord is een kwestie van gezond verstand. De hoeveelheid calcium die toegevoegd moet worden aan een dieet hangt maar van 1 ding af. Hoeveel zit er al in. Als er al voldoende calcium in het voer zit (tussen de 1% en 2%): dan zit er voldoende in en hoeft er niks toegevoegd te worden. Honden van grote rassen hebben niet meer calcium nodig dan kleine rassen. Zij hebben exact dezelfde hoeveelheden calcium in hun onnatuurlijke voeding nodig. Met andere woorden: alle opgroeiende honden hebben hetzelfde dieet nodig, maar hoe groter de hond, hoe meer hij van het voer nodig heeft. Logisch nadenken.''
Ja, hier bedoelt Ian Billinghurst brokken. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de brokken analyse van Farmfood:
http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... alyse.html

Daar zie je dus keurig een calciumgehalte van 1%. Maar, kijk ook eens naar eiwit. Dat is 24%. En vocht. Dat is 8%.
En kijk dan maar eens naar Carnibest. Daar zit (in de natuurvoer) 13% eiwit. En 61% vocht. En 0,48% calcium. 

En deze twee analyses kun je dus niet vergelijken. Brokken zijn "in droge stof gemeten" en KVV is gemeten zoals "het is". In het boek van Nic Dhont (De hond en zijn voeding) uitgelegd. Ik vind het wel erg slecht uitgelegd, maar het komt hier op neer dat alle gehaltes in droge stof er heel anders uit zien dan de gehaltes gemeten in voeding zoals de voeding is.

Carnibest bevat overigens bot. De beste calciumleverancier die er is. Ze zullen vast ergens tussen de 15% en 25% bot in het voer stoppen en dat is voldoende voor jong en oud, dus maak je daar maar geen zorgen over.
Door MirandaK
#1103746
Ik kan je ook de KVV voor je pup van harte aanraden!

Hier hebben we met Romy ook een aarzelend begin gemaakt (je moet jezelf toch een beetje onthersenspoelen) maar we zijn er toch vol voor gegaan en naar mijn idee met resultaat! Ik heb nu een schitterende (ik ben onbevooroordeeld  ;)) teef van 11 maanden die een prachtige vacht heeft, superbespiering en ze toont veel meer 'Af' dan haar halfzusje van ruim 1 maand ouder en haar halfbroer en halfzus van 3 weken ouder. Dat zijn alledrie brokken honden.

Afwisselen van KVV heb ik nu niet gedaan, maar is wel een goede tip voor de volgende keer. Veel succes en plezier met je pup!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door