Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door millyckk
#1088057
Onze pup van nu 19 weken krijgt naast zijn KVV steeds meer Barfproducten: konijn, eendenek, kipkarkas, haas enz. enz.
Omdat ik zie dat hij er erg van geniet en het er super op doet, wil ik eigenlijk wel toe naar 50/50 (KVV/Barf) maar ik weet niet of het in deze verhouding nog veilig gegeven kan worden zonder rekenen :-[

Nu is het niet zo dat ik daar de moeite niet voor wil doen, integendeel, maar ik ben van kind af aan zo'n ontzettend slechte rekenaar geweest dat ik voortdurend bang ben dat ik het verkeerd ga doen en mijn hond dus voedingstekorten krijgt :( ( soort jeugdtraumaatje  :) )

Mijn vraag is dus hoe pak ik dit zo veilig mogelijk aan wat verhoudingen betreft?

(Ik kan me vaag herinneren dat ik hier al eens ergens iets over heb gelezen maar kan het niet vinden, in dat geval graag even een linkje!)
Door Red_Hunter
#1088093
Ik geef 's morgens KVV en 's avonds BARF.
Ik kijk dan wat ze 's avonds aan gewicht eten en gebruik de Barfhulp. Hiermee krijg je de hoeveelheden die je nodig hebt per week. Dan verdeel je die hoeveelheden over de week. bv er komt dan uit dat je 1200 gr vleesbot moet geven dan kan je dat verdelen over 7 dagen of over 5 dagen wat je wil, dat doe je dan ook met de spiervlees, orgaan en groenten en zo maak je een mooi weekmenu.
Ik heb dat weekmenu uitgeprint en dat hangt in mijn kast. 's Morgens kijk ik dan wat ik uit de vriezer moet halen en klaas is kees.
Van het orgaan neem ik maar 10% omdat dat al veel zit in de KVV.

De rekenhulp kan je bij de barfclub downloaden.

Zo moet het zeker lukken.

Groetjes Trudie
Door millyckk
#1088133
De Barf rekenhulp heb ik door Lizzy gemaild gekregen en later ook nog van Deesje  een rekenhulp waar je ook KVV in kunt voeren. Het is dat je niet digitaal kunt fluisteren, daarom maar tussen aanhalingstekens "ik kom er niet uit  :-[  "

Wat ik nu doe is het volgende:
Hij krijgt 4 % van zijn lichaamsgewicht ( 19 kilo), dat is omgerekend  760 gram KVV. Die berekening lukt nog wel :D
Ik voer nog  3 x daags en geef nu per keer 200-200-100 KVV en 's avonds 150 a 200 gram eend, konijn, etc., zoveel mogelijk zaken die niet in KVV  zitten.
Daarbij kijk ik niet naar spiervlees, vleesbotpercentage etc. omdat ik er van uit ga dat alles in die 500 gr. KVV compleet zit (alhoewel ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn.)

Als ik nu de KVV terugbreng naar b.v. 380 gram en de rest door Barf zonder met percentages rekening te houden dan loop ik denk ik wel het risico dat de verhoudingen scheef gaan liggen?  Bij welke verdeling is het nog "veilig"?

Wat het, althans voor mij als dyscalculant  ;) extra moeilijk maakt is dat alle percentages ook nog per week veranderen omdat hij nu nog een kilo per week groeit, misschien wordt het wat makkelijker als hij op een min of meer vaste hoeveelheid per dag zit.

Ik schaam me best een beetje want het schijnt  super eenvoudig te zijn!
Laatst gewijzigd door millyckk op vr 07 nov 2008, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1088140
Ik heb (een paar jaar geleden) een beetje met hetzelfde probleem zitten tobben. In feite is het helemaal niet zo moeilijk. Ik vind dat als je voor de helft kvv en de helft BARF gaat geven je wel naar de percentages moet gaan kijken, al is het maar om vast te oefenen voor als je straks naar 100 % BARF gaat ;).

Maar jouw hond krijgt nu zo'n 700 gr. per dag, waarvan 500 gr. kvv en 200 gr. BARF in dat geval hoef je niet op de percentages te letten. En je wat geeft aan BARF spullen zit niet in kvv, dus helemaal super! Don't worry ;).
Gebruikersavatar
Door kira
#1088168
Als je zeg maar de helft van je totaal hoeveelheid pakt die je moet voeren, en je doet daarvan weer de helft bot, en de andere helft verdeel je tussen orgaan / vlees (waarbij ik meer vlees zou doen omdat in kvv al veel orgaan zit), hou je het toch redelijk in balans, zonder al te veel te moeten rekenen.
Door millyckk
#1088181
[quote="kira"]
Als je zeg maar de helft van je totaal hoeveelheid pakt die je moet voeren, en je doet daarvan weer de helft bot, en de andere helft verdeel je tussen orgaan / vlees (waarbij ik meer vlees zou doen omdat in kvv al veel orgaan zit), hou je het toch redelijk in balans, zonder al te veel te moeten rekenen.
[/quote]

Hey, dat klinkt idd heel simpel :), ( er zitten geen cijfertjes bij, grijns). Daar ga ik mee oefenen!
Door millyckk
#1088184
[quote="Nitus"]
Ik heb (een paar jaar geleden) een beetje met hetzelfde probleem zitten tobben. In feite is het helemaal niet zo moeilijk. Ik vind dat als je voor de helft kvv en de helft BARF gaat geven je wel naar de percentages moet gaan kijken, al is het maar om vast te oefenen voor als je straks naar 100 % BARF gaat ;).

Maar jouw hond krijgt nu zo'n 700 gr. per dag, waarvan 500 gr. kvv en 200 gr. BARF in dat geval hoef je niet op de percentages te letten. En je wat geeft aan BARF spullen zit niet in kvv, dus helemaal super! Don't worry ;).

[/quote]

Oefenen ga ik zeker!!! Dank je wel voor het hart onder de riem ;)
Even off topic: ik zat net even naar jouw foto's te kijken, kan het zijn dat je gisterochtend rond 10 uur, half 11 op Busloo was? Zo ja, dan zijn we elkaar ( heel kort) tegengekomen!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1088192
[quote="milik"]
Oefenen ga ik zeker!!! Dank je wel voor het hart onder de riem ;)
Even off topic: ik zat net even naar jouw foto's te kijken, kan het zijn dat je gisterochtend rond 10 uur, half 11 op Busloo was? Zo ja, dan zijn we elkaar ( heel kort) tegengekomen!
[/quote]

Dat moet dan Fedor's dubbelganger zijn geweest ;), wij waren daar niet.
Door millyckk
#1088197
[quote="Nitus"]
Dat moet dan Fedor's dubbelganger zijn geweest ;), wij waren daar niet.
[/quote]

Het was een heel mooie ODH...... ;)
Door Staftime
#1091404
Het is eigenlijk niet zo heel moeilijk hoor.
Wat iemand anders ook al vertelde:

Je geeft 50%kvv en 50% Barf.
Het barfgedeelde kun je dan onververdelen in 50% vleesbot, en 50% spiervlees.
Eén keer in de week kun je eventueel een klein beetje orgaan geven, maar ik denk niet dat het echt nodig is, omdat kvv over het algemeen aardig wat orgaan bevat.
Maar als je het graag wilt, kun je bijvoorbeeld één dag in de week orgaan erbij doen, en dan de ene week hart, de week daarna lever en de week daarna nier.

Zo is het niet moeilijk, en kloppen je percentages toch.
Door millyckk
#1092085
Dank je wel! Ga binnenkort aan het experimenteren. Heb op dit moment wel vleesbot maar nog geen spiervlees dus ik moet eerst even wat gaan "scoren" :)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1093898
[quote="milik"]
Oefenen ga ik zeker!!! Dank je wel voor het hart onder de riem ;)
Even off topic: ik zat net even naar jouw foto's te kijken, kan het zijn dat je gisterochtend rond 10 uur, half 11 op Busloo was? Zo ja, dan zijn we elkaar ( heel kort) tegengekomen!
[/quote]

misschien hier wel eens ?????????
Door millyckk
#1093902
[quote="trimsalon"]
misschien hier wel eens ?????????
[/quote]

Hey, Monique,
Nooit aan gedacht :D  Ik kom binnenkort je vriezers wel eens even losscheuren, haha! Alle gekheid op een stokje, ik neem graag  wat "probeersels"van je over alhoewel ik die eendkarkassen ongeveer de vriezer in heb moeten stampen ;D

Heb jij  al geprobeerd wat jouw honden ermee deden?

Wacht even, volgens mij begrijp ik het verkeerd.... :-[ Jij bedoelt of ik Fedor al eens bij jou in de salon heb ontmoet?
Laatst gewijzigd door millyckk op vr 14 nov 2008, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1093912
[quote="milik"]
Hey, Monique,
Nooit aan gedacht :D  Ik kom binnenkort je vriezers wel eens even losscheuren, haha! Alle gekheid op een stokje, ik neem graag  wat "probeersels"van je over alhoewel ik die eendkarkassen ongeveer de vriezer in heb moeten stampen ;D

Heb jij  al geprobeerd wat jouw honden ermee deden?

Wacht even, volgens mij begrijp ik het verkeerd.... :-[ Jij bedoelt of ik Fedor al eens bij jou in de salon heb ontmoet?[/quote]

nee Fedor niet ;D, maar Annemarie misschien?????
eend ligt nog geduldig te wachten ;)
Door millyckk
#1094014
[quote="trimsalon"]
nee Fedor niet ;D, maar Annemarie misschien?????
eend ligt nog geduldig te wachten ;)
[/quote]

;D ! Nee, niet dat ik weet, maar misschien wel gezien zonder te weten wie het was ;) !
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door