Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door macgirlie
#1072926
Ik werd net gebeld door de dochter van mijn buurvrouw ivm haar haar kat. Ik heb totaal geen verstand van katten vandaar dat ik het maar even aan jullie voorleg. Haar kater kan sinds vorige week niet meer plassen en ze is er mee naar de DA geweest. Die heeft ca. 10 tot 15 nierstenen verwijderd en ook een katheter aangelegd. Katje trekt ondanks kap telkens de boel er uit. Op de laatste foto blijken er toch weer stenen in de weg te zitten en hij kan dus nog steeds niet plassen. Zolang dat niet kan moet katje bij de DA blijven. De DA heeft een zgn. plaskateroperatie voorgesteld, dan zou de piemel weggehaald worden om de plasbuis te verwijden?

Heb haar natuurlijk al het een en ander verteld over het algehele nut van versvleesvoeding etc. maar belangrijkste is dat de kat nu snel beter wordt. Is nu al twee keer in korte tijd onder narcose geweest dus dat kan ook niet ongebreideld blijven doorgaan. Ze had twee katjes uit het asiel gehaald, de ene heeft ze moeten laten inslapen vanwege een vermoedelijke hersentumor... en nu dit weer..... ze is er erg mee begaan dus hoop ik hier wat extra informatie te krijgen die ik aan haar kan doorgeven.
Door Frummel
#1072961
Meer info staat op de site van WHG onder bibliotheek:
Blaasgruis/stenen: http://www.dierenziekenhuis.nl/html/docdb.asp?id=317
Plasbuisverstopping: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=215
En penisamputatie: http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=214
Hoe oud is de kater?
Zoals het nu klint verstoppen de stenen de plasbuis voor de 2de keer.
Aangezien het zo snel achter elkaar is, vrees ik dat er ook weing anders mogelijk is.
Bij een kat met veel blaasonstekingen, gruis kun je eerst nog met voeding proberen verbetering te krijgen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1073151
een verstopte urinebuis is meestal dodelijk, dus het is belangrijk dat de kater onder behandeling blijft, zeker totdat alle stenen helemaal weg zijn. er een meisje van maken zorgt ervoor dat de plasbuis korter of breder wordt, zodat er minder tot geen kans meer bestaat op dodelijke verstoppingen van het gruis. de oorzaak wegnemen is wel beter dan het symptoom.

en kappen met brokjes! vochtrijkvoer is heel belangrijk! en verzuring van de urine, bij voorkeur op een natuurlijke manier (barf en geen koolhydraten).
mocht de kater dat nou echt niet eten, is er ook koolhydraatvrij natvoer te krijgen, van verschillende merken en smaken.
Door macgirlie
#1073202
Bedankt voor de adviezen. Had zelf ook al wel wat gegoogled en aan de hand daarvan gezien dat hier om een zeer ernstige, zo niet tot de dood leidende, aandoening gaat. Dus heb haar maar op het hart gedrukt de kat te laten opereren. Nog wel even gevraagd of ze nooit eerder wat gemerkt had... maar het is een buitenkat dus dan kun je dat allemaal niet zo volgen. Het heeft me toch wel weer gesterkt in mijn mening over die brokkentroep.... hopelijk gaat zij er ook wat mee doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door