Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Mulliebullie
#1068756
Mijn naam is Astrid en ik heb een bruine Labrador, Sammie van 6 jaar. Ben al vanaf mei met hem aan het tobben, oorontstekingen, wonden aan zijn poten, koorts enz. Volgens de DA lag het aan de wonden, hotspot, AB kuur gekregen en later Prednison, overgestapt naar een andere DA, weer niks, nu ander voer Hill's Z/D, hielp ook niet, ik zag mijn hondje zo afglijden.
Na heel veel zoeken op internet kwam ik er via een dame met dezelfde klachten achter dat het toch aan het voer moest liggen.
Ik ben nu 2 weken hier op Barfplaats aan het lezen, maar voor ik zeker van mijn zaak ben geef ik Sammie nu 2 weken KVV, Rodi, Duck en Energique. Dat ging hartstikke goed, de wonden gingen dicht, hij is afgevallen, hij speelt weer. Ik helemaal blij. Dus vorige week heb ik Kivo aan laten rukken, zoveel kilo in de vriezer. Hij heeft het 's-ochtends met smaak gegeten en ik kwam na mijn werk thuis, was het weer mis, mank lopen, koorts, warme oren en zijn wonden weer opgezet. In Kivo zitten granen, en volgens mij reageert hij daar enorm op, dus 's-avonds weer Rodi en het ging weer beter. Maar ik had gelezen dat Rodi niet echt een beste keus was, dus heb ik Haaksbarf gekocht. Dat heb ik hem gistermorgen gegeven en weer toen ik thuis kwam, mank lopen, hijgen en onrustig en warme oren.
Is het nou zo dat hij er niet tegen kan, of is dit een normale reaktie? Of zit er toch een bestanddeel in waar hij op reageert, ik had de lam/rijst versie gegeven. Of moet zijn vertering in zijn buikie hieraan wennen. Ik weet het niet meer en raak er enorm van in de war? :'(
Wie kent dit en heeft raad? Ik wil zo graag dat mijn vriendje weer lekker in zijn velletje zit...... :-[
Door Lizzy
#1068766
Hij doet het dus op zowel Rodi als Duck als Energique wel goed? Of alleen op Rodi?

In geval dat hij het op alle 3 die merken goed doet: denk ik dat je eigenlijk simpel met dit probleem kunt omgaan en hem die 3 merken kunt geven. Je kunt ze prima afwisselen.

In geval dat hij het alleen op Rodi goed doet: ik vraag mij serieus wel eens af, als ik Rodi goed bekijk, of het nou werkelijk zo rauw is als dat men zegt dat het is. Bertus Vlug (de maker van Bibi) vertelde mij ooit dat Rodi de pens stoomt en niet rauw is. Mijn dierenarts vertelde mij dat hij niet in Rodi als zijnde "rauwe voeding" gelooft omdat zij met een clubje studenten een bacteriologisch onderzoek hebben gedaan (het voer op kweek gezet) en het voer bleek steriel. Of het een broodje aap verhaal is: ik durf het echt niet te zeggen, maar het zou kunnen verklaren waarom Sammie wel goed op Rodi reageert en niet goed op Kivo/Haaksbarf.

Natuurlijk zou het ook kunnen dat er in Kivo/Haaksbarf iets zit dat in de andere voedingen niet zit. Ik zou zelf alleen niet kunnen bedenken wat..... Hoewel? Als hij het ook niet goed op Duck en Energique doet: dan zou het de kip kunnen zijn. Bij mijn weten zit er in Rodi (in de meeste smaken) geen kip. In alle andere merken die je noemt zit wel kip.

Wat je zou kunnen proberen is het volgende: je geeft je Rodi rauw. Dan geef je daar 1 eetlepel ander voer bij (waar hij het niet goed op doet). En dit kook je eerst licht. Als dat goed gaat: geef je de dag erop 2 eetlepels van het andere KVV. Licht gekookt. De dag erop 3. En zo bouw je de Rodi af en het andere merk KVV op. Je geeft het al die tijd licht gekookt. Ondertussen ondersteun je dit proces met probiotica. Die van Arkopharma (Acidophilus) is goed. Die van Vitotaal (Lactobacillus) is ook goed. Die van Solgar is goed maar erg duur. Je mag de probiotica alleen pas toevoegen als het eten op kamertemperatuur is. Te heet voer doodt juist deze goede bacterieen. Goed, stel dat het goed gaat zo, met dat gekookte KVV: dan ga je een kwart rauw geven en 3/4 gekookt. Dat doe je een paar dagen. Daarna geef je de helft gekookt en de helft rauw. Dat doe je weer een paar dagen. Dan geef je 3/4 rauw en 1/4 gekookt. En dat doe je weer een paar dagen. En dan geef je het pas helemaal rauw.

Als dit lukt, dan kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat Sammie een zwak spijsverteringssysteem heeft. Op zich is dat ook niet zo gek hoor, na de AB kuur en de prednison. Ik zou zeker nog een langere tijd probiotica blijven geven. Met probiotica en rauwe/verse voeding krijg je hem dan langzaam wel weer op de rit.

Stel dat bovenstaande plan toch mislukt... Dan kun je gevoegelijk aannemen dat er toch iets in die andere merken KVV zit waar Sammie niet tegen kan. Je kunt dat overigens makkelijk zelf uitvinden door zelf te gaan samenstellen. Maar ja, dat moet je willen. Je kunt natuurlijk ook Rodi blijven geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 15 okt 2008, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bullmastiff gek
#1068787
Weet wel dat Mack  vorig jaar , na zijn Zware antibiotica kuur, en de Prednison bijna een half jaar niet helemaal goed in zijn vel heeft gezeten!
Vachtproblemen, verharen, en het rare van het verhaal de klachten die ie had, waar door de zware medicijnen zijn voorgeschreven, waren in eerste instantie weg, maar na een maand of drie weer terug..
Ik was ook echt in de war, wist het niet meer.
Wat ik heb gedaan, heb hem geen ander voer meer gegeven dan wat ie al kreeg, en dus GEEN antibiotica meer voor zijn hotspot die weer terug kwam, en geen pillen meer voor zijn oorontsteking, mijn da was het hier overigens niet helemaal mee eens ;D
Maar daar heb ik dus even maling aan gehad,,,,en nu zijn we weer een half jaar verder en hij heeft nul komma nul problemen meer.
De Hotspot is verdwenen, zijn oren zijn weer schoon.

Wat ik alleen maar wil zeggen, is dat soms te veel antibiotica en Prednison de klachten ook kunnen verergeren!
En het wel een half jaar kan duren, voor dit uit het systeem van de hond is!
Door Mulliebullie
#1069217
:) Oke, weer een hoop geleerd, bedankt! Ik zal eens gaan kijken hoe hij regaaert op de gekookte balletjes.
Ik heb eens nagedacht en misschien zit het inderdaad wel in de kip. Want de Rodi, Duck en Energique
had ik de rund en lam en pens smaken van.
Ik ga gewoon proberen en kijken hoever we komen en dan laat ik voorlopig de kip weg, neem ik Haaksbarf geit
of eend.

Ik gebruik geen AB of prednison meer, helemaal niks, alleen natuurlijke spullen! Ben al een gelukkig mens dat de wonden
nu dicht zijn, want ik liet hem niet zwemmen niks, dat had hij trouwens ook geen zin in.  :-[
Door lightning
#1069219
ik weet dat er in duck veel meer granen zit in kivo valt dat reuze mee. je kan van kivo ook de vis variant proberen is ook compleet (zit volgens mij geen kip in de vis variant)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door