Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door schnueggerli
#1050067
Enrico is al een tijd aan CB geweest en dat beviel goed daar voor al wat gebarft maar sinds onze oude hond er niet meer is, CB.
maar goed nu wil ik weer een beetje barf..niet helemaal... nu heb ik bij Herby de mixen bestelt Mix 1en 2 en de bot mix.
is het nu verstandig om de mixen met elkaar af te wisselen,
maandag : 1 kilo mix 1  en 1 eetlepel groente mix(eigen gemaakt) s'morgens en s ávond een pond 

dinsdag : 1 kilo botmix 1        idem

woensdag : 1 kilo mix 2        en 1 eetlepel groentemix  idem

donderdag : 1kilo botmix 2    idem

vrijdag : 1 kilo pens  idem

zaterdag : runder snijsels en groente mix

zondag : kopvlees
de groente mix tip heb ik van Cathrien.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1050103
schnueggerli schreef: Enrico is al een tijd aan CB geweest en dat beviel goed daar voor al wat gebarft maar sinds onze oude hond er niet meer is, CB.
maar goed nu wil ik weer een beetje barf..niet helemaal... nu heb ik bij Herby de mixen bestelt Mix 1en 2 en de bot mix.
is het nu verstandig om de mixen met elkaar af te wisselen,
maandag : 1 kilo mix 1   en 1 eetlepel groente mix(eigen gemaakt) s'morgens en s ávond een pond 

dinsdag : 1 kilo botmix 1        idem

woensdag : 1 kilo mix 2        en 1 eetlepel groentemix  idem

donderdag : 1kilo botmix 2    idem

vrijdag : 1 kilo pens   idem

zaterdag : runder snijsels en groente mix

zondag : kopvlees
de groente mix tip heb ik van Cathrien.
Sorry, over je menu kan ik verder weinig zeggen. Ik vind al die mixjes e.d hartstikke spannend, maar aangezien het gemalen handel is en je alsnog geen idee hebt wat je voert vind ik het weinig met een BARF menu te maken hebben. Je kunt er ook niks anders mee dan een beetje gokken en hopen dat het goed is.

Wat is er zo bijzonder aan de groentemix...krijg het idee dat ik wat mis :-\
Door Lizzy
#1050107
Angelique schreef: Sorry, over je menu kan ik verder weinig zeggen. Ik vind al die mixjes e.d hartstikke spannend, maar aangezien het gemalen handel is en je alsnog geen idee hebt wat je voert vind ik het weinig met een BARF menu te maken hebben. Je kunt er ook niks anders mee dan een beetje gokken en hopen dat het goed is.

Wat is er zo bijzonder aan de groentemix...krijg het idee dat ik wat mis :-\
Ik kan het niet anders dan heel erg met Angelique eens zijn. Ik vind al die mixjes ook hartstikke spannend maar weinig (niks) weg hebben van BARF. Key bij barf is dat je het menu zelf samenstelt. Met vleesbotten (waar je hond lekker z'n tanden in moet zetten), grote stukken vlees en orgaanvlees, groentemix en diversen. Je voert dus ongemalen spul in de verhoudingen die het best passen bij jouw hond. En het voordeel van barf is dus dat jij precies weet wat jij je hond voert. En met gemalen handel weet je dat dus gewoon niet..... Het andere nadeel van gemalen spul is dat het poepen-zonder-douwen eten is. Dus de kaken en de tanden en kiezen van je hond kunnen wel met pensioen. Verder passeert dit heel snel het maag/darm kanaal en geeft het dus nooit zoveel voldoening (letterlijk en figuurlijk) als barf.

Je mag dit van mij natuurlijk blijven voeren, dat is je goed recht en dat moet je geheel zelf weten! Maar ik kan je inderdaad geen enkel idee geven of je een beetje lekker bezig bent ja of nee. Dus als ik jou was, mikte ik al die gemalen handel eruit en ging ik echt voer voeren. Ook niet moeilijk hoor! En veel gezonder en leuker voor jou en je hond.
Door evenstar
#1050112
Ik zou je hond nooit alleen botmix geven want dan krijgt hij alleen bot binnen en dat poept niet lekker hoor.
De mix 2 bestaat vooral uit orgaan vlees en wat ik mis bij je is spiervlees.
Zelf voer ik ook de mixen maar dan in de verhouding 1 kg botmix- 1 kg mix 2 of ander orgaan - 2 kg spiervlees en 500 gr groente.
Dit alles meng ik en daar is de ontlasting goed op
Door ellyenrob
#1050251
Wij gebruiken ook de botmixen af en toe, dan doe ik half botmix en half spiervlees.
Zo'n 2x per week.
Wij hebben altijd zo'n 20 kg botmixen in de vriezer omdat we één hondje hebben die gemalen moet eten, en dan af en toe eet de rest het dan ook, vind ik wel gemakkeljk
Door Elvira
#1050261
Ik heb de mixen van Herby in de vakantie gegeven. Dit is makkelijker meenemen dan vlees en botten (neemt minder plek in) en ze eten op vakantie vaak wat minder goed. Ik gaf per dag half om half vlees en bot mix en wisselde de verschillende mixen af. Maar dit is slechts voor 1 week, normaal krijgen ze lekker botten en stukken vlees.  ;)
Door Nynke
#1050265
ik heb botmix in huis omdat ik 's ochtends de hondjes eten geef en dan meteen wegga, dan hoef ik er niet bij te blijven om te kijken of het allemaal goed gaat. 's avonds krijgen ze echt bot, vanavond een eendenvleugel  ::)

Ik zou het, als je het wilt geven, mengen met vleesmix of met stukken vlees, omdat hij anders waarschijnlijk moeite krijgt met ontlasten :-X
Door schnueggerli
#1050302
Ik snap ook wel dat dit geen barf is maar Enrico heeft zich zo vreselijk verslikt in een stuk lams vlees dat hij dus helemaal geen vlees meer wou.
vandaar nu de mix  en was van plan om dat langzaam uit te breiden naar grotere stukken vlees.
hij is niet een schrok op maar kauwt niet lang en slikt het zo door,zoiets van nou ben ik het zat en hupate weg is het.
Toen de oude hond er nog was gingen ze rustig liggen kluiven aan een lamsrib.
maar sinds die er niet meer is het een probleem.
dus botten gaan NOG aan onze deur voorbij... :-[ ik durf het gewoon niet!!
dus de botten mix zal hier nog wel niet zo gauw de deur uit gaan.
de groente mix heb ik bij Cathrien haar menu weg gehaald.

en tips en commentaar zijn welkom ik ben hier om te leren!! ;)
Door ~Joke~
#1050468
schnueggerli schreef: Ik snap ook wel dat dit geen barf is maar Enrico heeft zich zo vreselijk verslikt in een stuk lams vlees dat hij dus helemaal geen vlees meer wou.
vandaar nu de mix  en was van plan om dat langzaam uit te breiden naar grotere stukken vlees.
hij is niet een schrok op maar kauwt niet lang en slikt het zo door,zoiets van nou ben ik het zat en hupate weg is het.
Toen de oude hond er nog was gingen ze rustig liggen kluiven aan een lamsrib.
maar sinds die er niet meer is het een probleem.
dus botten gaan NOG aan onze deur voorbij... :-[ ik durf het gewoon niet!!
dus de botten mix zal hier nog wel niet zo gauw de deur uit gaan.
de groente mix heb ik bij Cathrien haar menu weg gehaald.

en tips en commentaar zijn welkom ik ben hier om te leren!! ;)
Ik maak ook alleen maar gebruik van de botmix als calciumbron. Niets spannends aan hoor, gewoon heel gemakkelijk.
Voor de mijne doe ik ongeveer 1/3 botmix en 2/3 gesneden vlees. Ik ben begonnen met vrij klein gesneden vlees en heb zo langzamerhand de stukken groter gelaten. Nu is het  gesneden vlees van goulash formaat  :D Aan de botmix kun je alle vleessoorten, orgaanvlees en groente toevoegen.
Ik durf nooit meer botten te geven nadat onze jongste Border Terrier twee keer aan een [bot]verstopping is geopereerd.

BARF staat voor Bones And Raw Foods ( Botten en Rauw Voer) of Biologically Appropriate Raw Foods (voedsel wat dieren van nature behoren te eten)
Als je naar de tweede betekenis kijkt voer je gewoon BARF  ;)

Dat je niet weet wat je voert met botmixen vind ik wat overdreven, gemalen bot is gemalen bot en de bot/vlees verhouding die Herby aangeeft gebruik ik als handvat. Met hele botten maak je ook een schatting.
Je zoekt gewoon de hoeveelheid botmix waar je hond het goed op doet.
Voor onszelf kopen we ook genoeg voedingsmiddelen waarvan we niet precies weten wat er in zit.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op vr 19 sep 2008, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door evenstar
#1050575
IK voer de botmix aan mijn honden omdat er hier 3 rond lopen die liever sterven van de honger dan een kippenek / eendennek op te eten. Zo gauw ze het bot tussen de kiezen hebben spugen ze het uit  :( :(
De rest eet wel een konijnen kop of bout enz. wat ze dan regelmatig krijgen voor de niet botkluivers gaat het door de molen.
Voormij zijn de botmixen een uitkomst vooral als manlief niet thuis is want ik krijg de botten niet door de molen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door