Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#1048421
Het valt me de laatste tijd steeds vaker op dat met name Beau 's ochtends vroeg niet poept, terwijl hij voorheen bij wijze van spreken de hoek van de straat niet eens haalde zonder te poepen 's ochtends bij de eerste wandeling. Ik loop me al die tijd af te vragen hoe dat zou komen, maar gisteren bedacht ik me opeens dat hij sinds een tijd 's avonds voor het slapen gaan geitenmelk met rauwe honing krijgt, omdat hij 's ochtends steeds vaker misselijk was. Zou het daardoor komen, dat zijn vertering langzamer (en beter?) gaat door de geitenmelk en honing?

Qua misselijkheid gaat het trouwens heel goed, hij heeft ons sindsdien niet meer wakker gemaakt omdat hij misselijk was en groen wilde eten.
Gebruikersavatar
Door pike
#1048454
Ik zou niet weten of het door de geitenmelk en honing komt.
Ik krijg de indruk, dat je hond waarschijnlijk gras ging eten doordat het in zijn darmen niet zo lekker zat. Dat het eten er te snel doorheenging, en hij daardoor ook amper de hoek van de straat haalde. Als de vertering nu trager/beter gaat, en hij geen last van zijn darmen heeft, hoeft hij dus ook geen gras meer.

Hoe lang na zijn eten krijgt hij dit "slaapmutsje"?

Wil je echt weten of het door de melk/honing komt, dan moet je er even mee stoppen. Begint hij weer met gras eten en (te) snel poepen, dan mag je er wel vanuit gaan dat het daaraan ligt  ;)
Door Lizzy
#1048459
Bij mijn weten hebben geitenmelk en honing niet persee deze uitwerking op het lichaam. Het kan zijn dat gewoon doordat hij langer vers eet zijn vertering toch steeds beter wordt (dat is wel mijn ervaring - het kan werkelijk jarenlang achter elkaar elk jaar beter worden). Het kan ook zijn dat, doordat hij nu minder vaak misselijk is, beter in het velletje zit, hij daardoor beter verteerd. Ik ben het met bovenstaande eens. Als je het zeker wil weten, zul je een tijdje geen melk met honing moeten geven.
Gebruikersavatar
Door pike
#1048463
Het lijkt mij eigenlijk, dat wanneer de melk/honing geruime tijd (meerdere uren) na de maaltijd wordt gegeven, dat niet van invloed kan zijn op het voer dat zoveel eerder is gegeven en al ergens halverwege de snelweg zit  :-\
De melk wordt bovendien grotendeels via de nieren afgevoerd toch???
Door Lizzy
#1048465
pike schreef: Het lijkt mij eigenlijk, dat wanneer de melk/honing geruime tijd (meerdere uren) na de maaltijd wordt gegeven, dat niet van invloed kan zijn op het voer dat zoveel eerder is gegeven en al ergens halverwege de snelweg zit  :-\
De melk wordt bovendien grotendeels via de nieren afgevoerd toch???
Dat lijkt mij ook. Ik kan echt hooguit bedenken dat de melk + honing om andere (onbekende) redenen de totale spijsvertering van Beau hebben verbeterd....
Door *Natasja*
#1048497
Eerst poepte hij 's ochtends met de eerste wandeling (die is tussen 7 en 8) en tijdens de lange ochtendwandeling (om een uur of 10). Meestal poepte hij dan de rest van de dag niet, een enkele keer 's middags of 's avonds nog een keer.

Nu poept hij vaak pas tijdens de lange ochtendwandeling en tijdens de lange middagwandeling (rond 2 uur). Het lijkt, of het dus wat meer verdeeld is, zijn poepmomenten.

Ik ga het niet uitproberen, om hem tijdelijk geen geitemelk en honing te geven, het bevalt Beau en mij veel te goed zo  ;)

Dat zijn spijsverteringsstelsel steeds beter werd door het BARF-en, was een optie die mij ook al door het hoofd geschoten was. Maar ze staan nu 3 jaar op vers, zouden dit soort dingen dan nog steeds kunnen verbeteren?

Ze krijgen overigens 's middags tussen 3 en 4 uur hun eten, de melk en honing 's avonds om een uur of 10 à 11. Inderdaad nu je het zegt Pike, zit er eigenlijk te veel tijd tussen om invloed te kunnen hebben op de vertering van de maaltijd.
Door Lizzy
#1048504
*Natasja* schreef: Eerst poepte hij 's ochtends met de eerste wandeling (die is tussen 7 en 8) en tijdens de lange ochtendwandeling (om een uur of 10). Meestal poepte hij dan de rest van de dag niet, een enkele keer 's middags of 's avonds nog een keer.

Nu poept hij vaak pas tijdens de lange ochtendwandeling en tijdens de lange middagwandeling (rond 2 uur). Het lijkt, of het dus wat meer verdeeld is, zijn poepmomenten.

Ik ga het niet uitproberen, om hem tijdelijk geen geitemelk en honing te geven, het bevalt Beau en mij veel te goed zo  ;)

Dat zijn spijsverteringsstelsel steeds beter werd door het BARF-en, was een optie die mij ook al door het hoofd geschoten was. Maar ze staan nu 3 jaar op vers, zouden dit soort dingen dan nog steeds kunnen verbeteren?

Ze krijgen overigens 's middags tussen 3 en 4 uur hun eten, de melk en honing 's avonds om een uur of 10 à 11. Inderdaad nu je het zegt Pike, zit er eigenlijk te veel tijd tussen om invloed te kunnen hebben op de vertering van de maaltijd.
Yep, zeker weten.
Door *Natasja*
#1048505
Lizzy schreef: Yep, zeker weten.
Ok, dan houden we het daar gewoon op  ;) En gaan we door zoals het nu gaat, hopelijk blijft Beau het zo goed doen qua vertering etc.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door