Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Huskymeisje
#1047512
Laat ik ook weer eens een menu plaatsen. De hoeveelheden zijn voor 2 honden. De verhoudingen zijn 60% voor Hisja en 40 % voor Qilaq. Omdat de kipkarkassen die ik heb bijna helemaal kaal zijn heb ik die als volledig bot genomen en daarbij dus eenzelfde hoeveelheid spiervlees gedaan. De overige karkasjes zijn ook niet heel erg voorzien van vlees maar toch wel wat meer en ik ben daarbij uitgegaan van 70/30.
Daarnaast geef ik de honden dagelijks elk een eetlepel olewo en verdeeld over de week nog toevoegingen in de vorm van groente, ei, eendagskuikens, en kefir.

Week 1:
ma. Fazant 750 gr./rundersnij 250 gr.
di. Pens 1 kilo
wo. Heel konijn 1 kilo
do. Antilope 500 gr./kipkarkas 500 gr.
vr. parelhoenkarkas 750 gr./struisvogel 250 gr.
za. Kipkarkas 500 gr./wildassortie 500 gr.
zo. hert/ree 500 gr./runderknars 500 gr.

week 2:
ma. konijnkarkas 750 gr./springbok 250 gr.
di. kipruggen 1 kilo
wo. botmix vis of zalmkop+staart 750 gr/rundernier 250
do. Kipkarkas 500 gr./kalkoen 500 gr.
vr. Fazantkarkas 750/lamshart 250 gr.
za. haassnippers 500 gr./runderknars 500 gr.
zo. Lamskop 750 gr./paard 250 gr.

week 3:
ma. parelhoenkarkas 750 gr./wildassortie 250 gr.
di. konijn 750 gr./eendenhartjes 250 gr.
wo. Antilope 500 gr./Kipkarkas 500 gr.
do. runderstrot 500 gr./lamstong 500 gr.
vr. Haaskarkas 750 gr./struisvogels 250 gr.
za. hert/ree 500 gr./runderknars 500 gr.
zo. kipkarkas 500 gr./rundersnijlingen 500 gr.

week 4:
ma. pens 1 kilo
di. springbok 500 gr./runderknars 500 gr.
wo. kipruggen 1 kilo
do. Fazantkarkas 750 gr./Wildassortie 250gr.
vr. Rundersnijlingen 500 gr./500 gr. kipkarkas
za. heel konijn 1 kilo
zo. parelhoenkarkas 750 gr./struisvogel 250 gr.
Door Lizzy
#1047835
Ik heb zo het idee dat je zelf de percentages wel uit hebt gerekend he? En wat zijn die?

Het menu natuurlijk superafwisselend! Dat is super!

Klopt het dat ik geen lever op je menu zie?
Door Huskymeisje
#1047876
ik heb een hele berekening in excel staan. Voor 2 honden heb ik per week 8400 gr. nodig. Vleesbot is 5250 gr. =62,5 %. Orgaan 1000 gr. = 12%, groente 1500 gr = 18 %, rest 650 gr = 7,5 %.

Lever heb ik in vrijwel alle varianten aangeboden. diverse diersoorten, rauw, gestoomd, gekookt, ze eten het niet. Ja gedroogde kippenlever als beloning bij het trainen, daar zijn ze er wel dol op. Mijn enige optie is nog biologisch. Ik heb alleen nog geen adresje daarvoor gevonden wat ook nog een beetje in de buurt is.
Door Lizzy
#1049234
[quote="Huskymeisje"]
ik heb een hele berekening in excel staan. Voor 2 honden heb ik per week 8400 gr. nodig. Vleesbot is 5250 gr. =62,5 %. Orgaan 1000 gr. = 12%, groente 1500 gr = 18 %, rest 650 gr = 7,5 %.

Lever heb ik in vrijwel alle varianten aangeboden. diverse diersoorten, rauw, gestoomd, gekookt, ze eten het niet. Ja gedroogde kippenlever als beloning bij het trainen, daar zijn ze er wel dol op. Mijn enige optie is nog biologisch. Ik heb alleen nog geen adresje daarvoor gevonden wat ook nog een beetje in de buurt is.
[/quote]

Ik vind persoonlijk ruim 60% vleesbot veel. Ik zou dit naar beneden brengen, tot 50%. Je mag ook wat minder groente geven. In plaats daar van, kun je wat meer extra spiervlees geven want ik zie nu geen los spiervlees bij de percentages staan?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1049247
Ik vind je vleesbot percentage ook aan de hoge kant, maar dat ligt denk ik ook een beetje aan wat voor vleesbotten je voert. Zijn het veel kalere karkassen dan is het te veel, vind ik. Zijn het goed bevleesde botten (dus meer vlees als bot) dan kan dit wel.
Ben eigenlijk wel benieuwd of jouw honden niet constant krijtpoep hebben :-\.
Verder heb je een heel afwisselend menu, lekker veel diersoorten (was de tel kwijt :D).
Wat lever betreft, ik zou inderdaad eens proberen om aan biologische lever te komen, en zolang dat niet lukt, dan maar de gedroogde kippenlevertjes, da's altijd beter als niets (heb je ook al konijnelevertjes geprobeerd?).
Door Huskymeisje
#1049328
[quote="Nitus"]
Ik vind je vleesbot percentage ook aan de hoge kant, maar dat ligt denk ik ook een beetje aan wat voor vleesbotten je voert. Zijn het veel kalere karkassen dan is het te veel, vind ik. Zijn het goed bevleesde botten (dus meer vlees als bot) dan kan dit wel. [/quote]

Ik ga het allemaal goed bekijken zodra ik de spullen binnen heb. Maar bij elk vleesbot geef ik ook nog minimaal 250 gr. spiervlees. Dat heb ik alleen bij het percentage van het vleesbot gezet zie ik nu.

[quote="Nitus"]
Ben eigenlijk wel benieuwd of jouw honden niet constant krijtpoep hebben :-\.[/quote]

Nee nooit.

[quote="Nitus"]
Verder heb je een heel afwisselend menu, lekker veel diersoorten (was de tel kwijt :D). [/quote]

ja, fijn he? Ik ben er blij mee dat ik (en niet ik alleen natuurlijk) aan zoveel verschillende soorten kan komen.

[quote="Nitus"]
Wat lever betreft, ik zou inderdaad eens proberen om aan biologische lever te komen, en zolang dat niet lukt, dan maar de gedroogde kippenlevertjes, da's altijd beter als niets (heb je ook al konijnelevertjes geprobeerd?).
[/quote]

ja ook al geprobeerd.

Tnx voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1049408
[quote="Huskymeisje"]
Ik ga het allemaal goed bekijken zodra ik de spullen binnen heb. Maar bij elk vleesbot geef ik ook nog minimaal 250 gr. spiervlees. Dat heb ik alleen bij het percentage van het vleesbot gezet zie ik nu.[/quote]

Je hebt dit menu dus nog niet in praktijk uitgeprobeerd begrijp ik nu?
Als ik naar Fedor kijk, die heeft bijvoorbeeld bij haaskarkas ook minimaal hetzelfde aantal grammen aan spiervlees erbij nodig, anders poept ie 'zand'. Ik denk dat je alles bij Herby haalt? Veel van de karkassen zijn niet bijster rijk bevleesd, dus ik denk dat je je spiervlees % wel iets op moet schroeven en je orgaan% kan eventueel ook nog iets omhoog (niet teveel).
Je zou bijv. overal waar je karkas geeft de verhouding 50/50 kunnen maken ipv van 75/25 (karkas/spiervlees).
Door Huskymeisje
#1049631
[quote="Nitus"]
Je hebt dit menu dus nog niet in praktijk uitgeprobeerd begrijp ik nu?
Als ik naar Fedor kijk, die heeft bijvoorbeeld bij haaskarkas ook minimaal hetzelfde aantal grammen aan spiervlees erbij nodig, anders poept ie 'zand'. Ik denk dat je alles bij Herby haalt? Veel van de karkassen zijn niet bijster rijk bevleesd, dus ik denk dat je je spiervlees % wel iets op moet schroeven en je orgaan% kan eventueel ook nog iets omhoog (niet teveel).
Je zou bijv. overal waar je karkas geeft de verhouding 50/50 kunnen maken ipv van 75/25 (karkas/spiervlees).
[/quote]

nee ik heb het nog niet uitgeprobeerd. Het menu wat ik nu had heb ik al heel lang. Elke 4 weken hetzelfde, ook samengesteld dankzij jullie  :). Ik vond het nu tijd voor verandering. De honden zijn nu ruim 13 maanden oud en ze begonnen zelf aan te geven niet meer zoveel nodig te hebben. Vooral Qilaq. Hisja niet, de duitse dame kun je zo vetmesten wanneer je wilt. En natuurlijk de superuitbreiding van Herby met de nieuwe soorten vond ik ook wel een hele goede reden.

Ik koop niet alles bij Herby. De kipkarkasjes (en nog wat andere spullen) komen ergens anders vandaan en daarvan weet ik dat ze erg kaal zijn en daarom heb ik die al op 50/50 staan. Ik heb van Herby nog nooit karkassen gehad(behalve parelhoen en daar zat nog flink vlees aan) dat is nu voor het eerst. Wanneer die idd erg kaal zijn haal ik gewoon extra spiervlees erbij. Mag het zo komen halen of ik neem vrijdag direct extra mee. Is ook nooit een probleem bij hem.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door