Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1040917
Sinds de komst van onze pup heb ik al massa's gedroogde zaken zoals kippenvleugeltjes, pensstaafjes etc. klein staan knippen met de snoeischaar. Er gaan  grote hoeveelheden doorheen want er valt natuurlijk veel te belonen :) Ik krijg echter last van mijn pols en heb de afgelopen 2 dagen de Hill's brokjes uit de diverse puppypakketten die ik bij de diverse dierenwinkels en de da heb gekregen, gebruikt :-[

Het zit me niet lekker dus wie weet een alternatief wat niet zo arbeidsintensief is, m.a.w. wat niet klein geknipt hoeft te worden en toch gezond is?  Zag ergens al gedroogde visjes staan maar  dat lijkt me een duur alternatief (?) Of kunnen die brokjes als trainingssnoepjes geen kwaad ( pup krijgt nu KVV aangevuld met af en toe barf)
#1040928
Wat ik altijd doe, en dat is niet zo heel erg arbeidsintensief (het duurt alleen lang haha), is orgaanvlees drogen in de hete lucht oven. Als je het een uur of 6 droogt is het niet knoer-hard en kan je heel makkelijk met je vingers stukjes afbreken. Je moet het dan wel voor de zekerheid in de diepvries bewaren. Het is totaal niet vochtig meer hoor, dus als je het aan durft kan het ook wel buiten de vriezer. Het is dan zeg maar, droog aan de buitenkant en zacht aan de binnenkant. :)

De gedroogde dingen die je in de winkel koopt zijn door en door gedroogd en dus heel hard. Zelf vind ik het minder geschikt omdat ze dan pas in de maag wat zachter worden. Maar misschien vind de hond het niet erg. :)

Wat je ook kan doen is op zoek naar andere dingetjes die wel makkelijk door te knippen/breken/snijden zijn. Bijvoorbeeld stukjes gehakt, kaas of groentes.
#1041009
[quote="dinnee"]
Wat ik altijd doe, en dat is niet zo heel erg arbeidsintensief (het duurt alleen lang haha), is orgaanvlees drogen in de hete lucht oven. Als je het een uur of 6 droogt is het niet knoer-hard en kan je heel makkelijk met je vingers stukjes afbreken. Je moet het dan wel voor de zekerheid in de diepvries bewaren. Het is totaal niet vochtig meer hoor, dus als je het aan durft kan het ook wel buiten de vriezer. Het is dan zeg maar, droog aan de buitenkant en zacht aan de binnenkant. :)

De gedroogde dingen die je in de winkel koopt zijn door en door gedroogd en dus heel hard. Zelf vind ik het minder geschikt omdat ze dan pas in de maag wat zachter worden. Maar misschien vind de hond het niet erg. :)

Wat je ook kan doen is op zoek naar andere dingetjes die wel makkelijk door te knippen/breken/snijden zijn. Bijvoorbeeld stukjes gehakt, kaas of groentes.
[/quote]
Da's een goeie tip, dank je wel! Ik zag n.a.v. je berichtje ook dat er een topic gaande is over vlees drogen in de oven: zitten ook handige ideeen bij :)
#1041628
[quote="dinnee"]
Wat ik altijd doe, en dat is niet zo heel erg arbeidsintensief (het duurt alleen lang haha), is orgaanvlees drogen in de hete lucht oven. Als je het een uur of 6 droogt is het niet knoer-hard en kan je heel makkelijk met je vingers stukjes afbreken. Je moet het dan wel voor de zekerheid in de diepvries bewaren. Het is totaal niet vochtig meer hoor, dus als je het aan durft kan het ook wel buiten de vriezer. Het is dan zeg maar, droog aan de buitenkant en zacht aan de binnenkant. :)

[/quote]

tsja..  ;-) ik ben nu 'in de ban van de kipfilet' dus ik droog en knip kipfilet. Ja, da's best arbeidsintensief, maar ik wil het dan ook KLEIN hebben ;-)
Ik gebruik de kipfilet voor de training overigens (dus op het veld).
Tussendoor, tijdens oefenen thuis krijgen ze een mixje van vanalles en nog wat, ja, ook een brokje uit het puppypakket ;-) en van die kleine botjes (in 4-en) en minifrolic (ook in 4-en). Bij training op de cursuslocatie gebruik ik ook wel Rodiworst.
Het kan vast beter en verantwoorder ;-) maar ik 'moet' (okay dat is dus 'wil') een mix zien te bereiken tussen gemakkelijk betaalbaar en goed.
Bovendien, door de kip alleen op het veld te gebruiken blijft die speciaal.

Ik heb ooit lever gedroogd. Runderlever dat is, maar dat werd niet zo wat. Ik ga binnenkort een keer kiplever proberen; kijken wat dat wordt.

Groetjes,
  Suzanne
#1041727
[quote="Suzanne"]
tsja..  ;-) ik ben nu 'in de ban van de kipfilet' dus ik droog en knip kipfilet. Ja, da's best arbeidsintensief, maar ik wil het dan ook KLEIN hebben ;-)
Ik gebruik de kipfilet voor de training overigens (dus op het veld).
Tussendoor, tijdens oefenen thuis krijgen ze een mixje van vanalles en nog wat, ja, ook een brokje uit het puppypakket ;-) en van die kleine botjes (in 4-en) en minifrolic (ook in 4-en). Bij training op de cursuslocatie gebruik ik ook wel Rodiworst.
Het kan vast beter en verantwoorder ;-) maar ik 'moet' (okay dat is dus 'wil') een mix zien te bereiken tussen gemakkelijk betaalbaar en goed.
Bovendien, door de kip alleen op het veld te gebruiken blijft die speciaal.

Ik heb ooit lever gedroogd. Runderlever dat is, maar dat werd niet zo wat. Ik ga binnenkort een keer kiplever proberen; kijken wat dat wordt.

Groetjes,
  Suzanne
[/quote]

Ben ook net aan kippelever begonnen maar mijn oven wil OF op 40 graden OF dan meteen op 100! Die 100 was geen succes: resultaat gecremeerde kippelever..... ::)
Wat die brokjes betreft: als je alles bij elkaar optelt zijn die beloningsbrokjes al bijna een volledige maaltijd. Ben bang dat mijn hond daardoor te snel gaat groeien en gewoon te veel krijgt..... Dat van die exclusieve snoepjes op de cursus is trouwens een handig idee!!!
#1041729
[quote="annielaumen"]
Bij c1000 hebben ze gedroogde kipfilet
Gebruik ik ook vaker bij het trainen
Hier kun je gemakkelijk kleine stukjes van afbreken

Groetjes Annie Laumen
[/quote]
Bedankt, dat is een goede tip, ga morgen hier eens even kijken!!
#1041820
[quote="Suzanne"]
Volgens mij is dat gerookte kipfilet, staat 'naast' de hamblokjes in de koeling in de buurt van de voorverpakte vleeswaren en slaatjes (meestal).

Suzanne
[/quote]

nee, het is echt gedroogde kipfilet, staat bij de diervoeding ;)

deze zakjes zijn het (beetje onduidelijk door het scannen :P):
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dian op vr 05 sep 2008, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#1041828
[quote="Suzanne"]
Volgens mij is dat gerookte kipfilet, staat 'naast' de hamblokjes in de koeling in de buurt van de voorverpakte vleeswaren en slaatjes (meestal).

Suzanne
[/quote]

Heb vandaag ook bij gerookte voorverpakte vis staan kijken maar op de een of andere manier had ik daar associaties bij van : niet goed. Waarom weet ik eigenlijk niet :-[, kan zoiets ook?
#1042408
De gerookt voor verpakte vis, is inderdaad nog heeeel zacht van binnen (ook nat). En vaak zijn de vissen (iets)gezouten. Het kan niet echt heel veel kwaad, maar ik zou ze liever zelf op eten met een boterhammetje er bij!
#1042425
He, Dian, wat grappig, dat product ken ik dus niet! ;-)  Ik dacht echt aan gerookte kipfiletblokjes/reepjes (die dus wel verkrijgvaar zijn bij diverse supermarten en wat prima werkt als beloning weet ik uit ervaring)
Weer wat geleerd!

En ja.. vis....
Ik opteer voor 'vers', dus niet gerookt, gedroogd of wat, maar aan de andere kant... er zijn gedroogde vissnacks verkrijgbaar en die krijgt Tristan dus ook af en toe en dat lust hij best ;-)
Zoiets als gestoomde makreel of gerookte paling is vast niet slecht als tussendoortje (een stukje dan) maar het is bewerkt dus denk ik niet geschikt als hoofdvoer.  Het is idd ook vaak zout.

Ik dacht altijd dat haring haring was ;-) maar dat blijkt ook bewerkt, wist ik niet. Tristan heeft gisteren echter wel de tweede haring op; goed afgespoeld dat het meeste 'zoute' eruit was (in de melk leggen is dan waarschijnlijk beter). Waarshijnlijk dus op zich iets te zout, maar hij vind het zo lekker dat ik het maar gegeven heb. Hij krijgt ze dus niet vaak (hij had zijn tweede in zijn hele leven; dus maak van 'niet vaak ' maar 'zelden' en volgens mij is het niet vreselijk slecht ;-)

Er is dus beslist een verschil tussen 'slecht' en 'niet zo goed' en 'kan beter'.
Een keer vis uit blik krijgen ze vast niets van :-)  maar het is wel vet en als je pech hebt ook nog zout.
Maar ja... eten wij ook niet 's patat?
Zolang de hond doorgaans precies het goede krijgt maak je mij niet wijs dat een keer iets 'minder goeds' meteen een ramp veroorzaakt!

Suzanne
#1044581
Ik gebruik kattenknabels van Carnibest (heel duur), gedroogde kattenvisjes (goedkoop via Zooplus.nl), gedroogde kip en eend via de dierenspeciaalzaak, gekookte kipfilet, een enkel brokje, een enkel stukje rodiworst, een enkel stukje kaas, in stukjes gebroken pensstaafjes, zalmkoekjes van Henne. Ook hier kijkend naar de combi: makkelijk, betaalbaar en (zoveel mogelijk) verantwoord.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door