Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door flin
#1035390
nieuwschierig:
een hond vindt vers vlees lekker,
vindt een hond  gefermenteerd vlees lekkerder, of niet? of is er 'n andere rede?

een kat lijkt alleen heel vers vlees lekker te vinden
zou dit kunnen komen door de PH in 'n (bijna) levende spier? verteerd dit bij een kat makkelijker?

zou 't überhaupt invloed hebben op de spijsvertering; die PH verschillen in vlees?
'n katte en hondenmaag zit zo rond de PH 2, dus zou in theorie toch nix uitmaken?


levende spier: PH 7.0 - 7.2
bedorven vlees PH > 6.5
eind PH (na 24 uur) na slachten: rund: 5.3 - 5.6
stress vlees : geeft PH < 5.8
voedselonthouding/vermoeidheid vlees : geeft PH > 6.2


het totale PH verloop vanaf 't slachten tot het overschrijden van de houdbaarheidsgrens
(temp., bacteriologische status, lucht, CO2, vleessoort)
na 't slachten zakt de PH, door suikerreserves in't spierweefsel, dit proces eindigt na zo'n 24 uur
de PH waarde door 't ontstaan van basisch reagerende stoffen (oa ammoniak) stijgt en zodra de PH waarde > 6.5 bereikt, begint rotting
Door dorinekok
#1035815
Ik reageer gewoon even naar wat er in mij opkomt:
Katten zijn zo wie zo kieskeuriger met hun eten. Ik denk niet dat het met ph waarde te maken heeft. Katten willen hun vlees vers, ze willen zelf ook schoon zijn (in tegenstelling tot honden :() en wassen zich regelmatig. Als een vogeltje hen niet bevalt laten ze hem gewoon liggen (na de kill) Lang niet alle muizen zijn geschikt als maaltijd en eenmaal verslaafd aan de brokjes krijg je ze niet zo ver dat ze wat anders willen eten :'(. Uberhaupt zijn ze nogal honkvast aan hun eetpatroon (uitzonderingen daargelaten).
Ik denk dus dat het niks met ph waardes te maken heeft maar gewoon met gewoonte en karakter.
Het zal een hond een zorg zijn of hij een lijk van drie weken oud moet afknagen en daarna nog lekker in de reeënpoep kan rollen met een modderbad als toetje. Een hapje kattenstront er achteraan en zie daar de vuilnisbak die hond blijkt te heten.
Ik heb het een kat nog nooooooit zien doen.
De zuurgraad moet een bepaalde waarde hebben om minstens botwerk te kunnen verteren. Dat geldt voor de hond en ook voor de kat. Of de rest van het eten vers of verrot is, maakt voor de ph waarde niet uit.
#1035834
dorinekok schreef: Ik reageer gewoon even naar wat er in mij opkomt:
Katten zijn zo wie zo kieskeuriger met hun eten. Ik denk niet dat het met ph waarde te maken heeft. Katten willen hun vlees vers, ze willen zelf ook schoon zijn (in tegenstelling tot honden :() en wassen zich regelmatig. Als een vogeltje hen niet bevalt laten ze hem gewoon liggen (na de kill) Lang niet alle muizen zijn geschikt als maaltijd en eenmaal verslaafd aan de brokjes krijg je ze niet zo ver dat ze wat anders willen eten :'(. Uberhaupt zijn ze nogal honkvast aan hun eetpatroon (uitzonderingen daargelaten).
Ik denk dus dat het niks met ph waardes te maken heeft maar gewoon met gewoonte en karakter.
Het zal een hond een zorg zijn of hij een lijk van drie weken oud moet afknagen en daarna nog lekker in de reeënpoep kan rollen met een modderbad als toetje. Een hapje kattenstront er achteraan en zie daar de vuilnisbak die hond blijkt te heten.
Ik heb het een kat nog nooooooit zien doen.
De zuurgraad moet een bepaalde waarde hebben om minstens botwerk te kunnen verteren. Dat geldt voor de hond en ook voor de kat. Of de rest van het eten vers of verrot is, maakt voor de ph waarde niet uit.
Ik dacht vanmorgen werkelijk precies hetzelfde. Het verschil zit 'm gewoon in de genen. Hond is een prooi en aaseter. Een kat is een prooieter.
#1035911
dorinekok schreef:Ik reageer gewoon even naar wat er in mij opkomt:
Katten zijn zo wie zo kieskeuriger met hun eten. Ik denk niet dat het met ph waarde te maken heeft. Katten willen hun vlees vers, ze willen zelf ook schoon zijn (in tegenstelling tot honden
hihi, ja, daar draaide 't bij mij een beetje om idd...
wanneer noemen 'wij' vlees vers, en wanneer vindt een kat z'n vlees vers.....

en dus heb 'k in die zin naar de PH waardes van dat vlees zitten kijken,

'k bedoel: mijn neus zegt niet zoveel...en die kattenneus weet altijd veel meer blijkbaar,
ongeacht of 't nu net wel of net niet bedorven vlees betreft...
en dan denk 'k ook dat een aaseter 't geen drol uitmaakt, maar dit bij katten dus miss wel uitmaakt

als je dus kijkt naar de PH waarde in 'n levende spier zit je dus op 7, vlak na de kill stijgtie nog wat,
daarna gaattie dalen naar zo'n 5.5 (24 uur) , en dan gaattie weer omhoog, totaan rotting, en verder...
  en dan zit er per soort 'vlees'  ook nog wel wat verschil: witvis bv heeft 'n PH van 5.5, en eieren ergens rond 8
dus of 't überhaupt wat zegt..

en nee...'k ga niet alle vleesjes controleren op PH.... 'k dacht alleen aan een mogelijke relatie....
#1036225
kira schreef: Onze zolderkat is afwijkend, haar vlees van vanochtend was lichtelijk groen en meurde. Ze heeft het lekker opgegeten.
;D ;D ;D
        dat groene vlees begon alweer te kruipen zeker?  stel je voor dat 't ontsnapt?

maar idd byzonder...en afwijkend
#1037816
hier ook katten die hun neus niet ophalen voor iets wat ik al vies vind ruiken..  :-X
soms hebben de katten snachts heel weinig gegeten en laat ik het nog een paar uurtjes staan voor ze.
tis wel eens gebeurt dat ik onverwachts wegmoest.. en uren later thuiskwam in een huis met groene vliegen en een enorme stank..
dat gaat zoooo snel!

de katten zijn dan blij dat "mamma" thuis is.. en gaan vrolijk eten..  ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door