Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door rawfan
#1024274
Hallo iedereen

Ik maak mijn eigen kvv voor mijn 3 katten. Alleen maar kwartel en konijn. Ze krijgen ook lapjes vlees (kalkoen, eend, lam, rund, struisvogel en kip), muizen (van Zoo-Natuurlijk) en blokjes eenden- en lamshart. Als ik kip in kvv gebruik, wordt het helemaal genegeert.  Er is maar een kant en klare kvv dat ze lusten: HB konijn en ze willen nooit meer dan 125g van HB zalm per week eten. Zijn er andere mensen die een soortgelijke ervaring hebben? Is het normaal of zijn gewoon echte "spoiled brats"? Ik probeerde een "tough love" benadering, maar als ze niet gegeten hebben, begint de diabeet gal te braken.

Groeten
Glenn
#1024323
Hai Glenn,

sinds onze katten weten hoe vreselijk lekkur duif en kwartel is,
willen ze me hier ook nog wel n's vragend aankijken als ze  (helaas, helaas) kip krijgen voorgeschoteld...
nou moet 'k ook wel zeggen dat er (blijkbaar) verschil zit tussen kip en kip...ik kan de vinger er niet opleggen, maar blijkbaar is de ene kip smakelijker als de andere... ???

na wat mopperen gaan ze dan wel eten, en 'k heb hier geen diabetes-kat, dus 'k kan niet over jouw situatie oordelen,

maar (en nee, 't heeft helemaal nix met BARF oid van doen), miss kun je je diabeet een likje roomboter geven,
niet zozeer om z'n maag te vullen, maar 't zou net genoeg kunnen zijn om te voorkomen dattie gal spuugt, (en dus een smerige smaak in z'n bek krijgt,) en dus wel wil beginnen te eten...

  geef je je katten alleen hart, kwa orgaan?
#1024335
Ik weet niet hoe het zit met een diabetes kat.
Moet deze ook om de zoveel tijd eten ivm zijn suikerspiegel?

Volgens mij zijn het geen 'spoiled brats'maar gewoon katten  :D
Mijn ervaringen als personeel van:
Banzai lust ook niet graag kip en al helmaal geen kvv.
Konijn,kwartel,rund dat gaat er allemaal erg vlot in.
En wat flin ook zei de ene kip is de andere niet.
Kipvleugels: geen succes, kipdrumstick:is te doen:kippennekken:is ok.
Kipfilet vind ie helemaal niks, maar goed volgens mij smaakt plofkip nergens naar.
Ik heb nu de kipdelen die hij niet eet gemalen met een klein beetje rundvlees erdoor en dat eet hij dan weer wel.
Gisteren werd ik ook beledigd aangekeken (ik kan het niet eens vragend noemen ;) ) toen er geen tweede kuiken maar een kippennek op het menu stond.
's Avond had ie toch wel honger en is het ,natuurlijk onder protest, opgegeten.
#1024390
Hallo

Bedank voor de reacties.

Kip vs kip: Ik koop EKO kip omdat ik (als mens) zelfs een verschil kan proeven, dus het waren altijd EKO en niet plofkippen. Maar ik ben met flin eens: mijn ervaring is ook dat de de ene wel lekkerder dan de andere kan zijn. Ik moet aan tigerprawns denken ... soms zijn ze lekkeren dan heb je enkele die minder lekker zijn. Hier wordt kippenspiervlees (bij voorkeur dijen en dan filet) wel gegeten, en ik heb weer nekjes gekocht om weer te proberen...

Organen: er zit wel lever in mijn thuisgemaakte KVV. Kippenlever is biologisch en morgen maak ik een batch met konijnlevertjes van Zoo-Natuurlijk. Recept is 2kg (konijn or kwartel) carcass, 400g hart en 200g lever, 2 eidooiers, zalm olie, multi-vitaminen voor DM kat van Groene Os. Dus 8-10% van wat ze eten is lever. Ze weigeren blokjes/hele lever. Ik hak de vlees in vrij grote stukken- de textuur is dus grover dan HB, CB of Bandit. Dat vinden ze wel lekker.

Suikerniveau: ze zit in een remissie sinds 31/10/2007 en wordt 1x per week gecontrolleerd. Vandaag was ze 4.7 mmol/L :yeah: Ze krijgt geen koolhydraten en daarom is haar suikerziekte goed om te handhaven. De dag dat ik leerde dat ze ziek was heb ik Hills MD bij de vorige DA gekocht. De volgende dag, nadat ik wat gelezen had, heb ik de brokjes teruggebracht en ze hebben geen brokjes sindsdien gezien. Daarna aten ze alleen blikvoer en stukjes kipfilet. Het heeft bijna een jaar geduurd om van 100% van het blikvoer af, en nu eten ze rauwvoer. Het zijn relatief oude katten die heel kieskeurig zijn, and ik ben blij dat ik geen mengsel van voer en blik meer hoef te maken. :) Dus a.g.v. haar ziekte ben ik hier :-[ ... maar toch ben ik blij voor mezelf en haar (en haar broertjes) dat in mijn geval het weer goed gaat :)
Zodra ze een infectie heeft, dan krijgt ze hoge bloedsuiker niveaus. Dat gebeurde in mei dit jaar. Ik kreeg insuline van Tannetje en na 4 dagen (met anti-biotica) was ze weer in de normale cijfers. Dus ik weet dat ze diabeet is terwijl ze normaal geen insuline hoeft te krijgen. Ik merk het op dat er een verschil tussen haar en de jongens is: indien haar maagje leeg is, dan wordt er gal gebraakt (met hen gebeurt dat niet). Er zijn geen haarballen die naar boven komen, maar ze krijgt ongezouten boter als ze haarballen heeft. Ik smeer het op mijn fingers en dat lekt ze het af; werkt heel goed. Zij braakt meestal tussen 04:00 en 06:00. Ik ga dus mijn Cat Mate timer gebruiken om te zien of dat helpt.

Verder: ik ben blij te lezen dat het min of meer hetzelfde is met andere mensen is; i.e. dat andere katten bewijzen dat de mijne ook maar katten zijn (dus geen "spoiled brats") en dat ze rare dingen lekker vinden.

Dat is de langste stuk nederlands dat ik in een lange tijd heb geschreven... :o
Glenn
Laatst gewijzigd door rawfan op za 09 aug 2008, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#1025161
Hoi Glenn

Ik zie in je menu dat je 70% vleesbot en 30% orgaan voert. Dat is niet echt een dieet dat je langere tijd moet voeren. Als je in de barfhoek eens gaat snuffelen kom je goeie verantwoorde percentages tegen. Met 40 a 50% vleesbot, maximaal 15% orgaan en de rest spiervlees hoef je ook niet allerlei supplementen bij te voeren, zeker als je ook nog 1x per week vette vis voert. Die multivitamines bv kun je heel makkelijk overdoseren, met schadelijke gevolgen voor je kat.
#1025313
'k denk dat Glenn konijn en kwartel karkas als botbasis gebruikt, met daarnaast lapjes spiervlees, en lever en hart?

rawfan schreef: Ik maak mijn eigen kvv voor mijn 3 katten. Alleen maar kwartel en konijn. Ze krijgen ook lapjes vlees (kalkoen, eend, lam, rund, struisvogel en kip), muizen (van Zoo-Natuurlijk) en blokjes eenden- en lamshart.
rawfan schreef:Hier wordt kippenspiervlees (bij voorkeur dijen en dan filet) wel gegeten, en ik heb weer nekjes gekocht om weer te proberen... Organen: er zit wel lever in mijn thuisgemaakte KVV. Kippenlever is biologisch en morgen maak ik een batch met konijnlevertjes van Zoo-Natuurlijk. Recept is 2kg (konijn or kwartel) carcass, 400g hart en 200g lever, 2 eidooiers, zalm olie, multi-vitaminen voor DM kat van Groene Os. Dus 8-10% van wat ze eten is lever.
#1025828
Hallo-

Wat Flin zegt klopt: ik gebruikt de karkassen met vlees en dan voeg ik hart en lever toe. De % organen is inderdaad hoger, maar wat ik wel NIET eerder heb toegevoegd is dat ze ook blokjes spiervlees elke dag van me krijgen. Om de % organen in de goede reeks te brengen, geef ik ze stukken spiervlees en stukjes kippenrib of gekapte kippennek. Ik weet hun kaakspieren moeten nog sterker worden en dus  moet ik ze helpen met kleine/gekapte.  Dus, met de blokjes spiervlees (van meerdere diersoorten, incl zalm)  zit ik in de goede %. De vitamines zijn waterbasis vitaminen (water based vitamin, bv C) en niet op oliebasis (lipidbased vitamin, bv A) en ik heb wel  met Tannetje bevestigd dat het geen kwaad kan m.b.t. de suikerkat (en inderdaad de ander twee).
#1025948
Hier weigeren ze alles wat kip is in hele stukken, door de kvv is prima, maar je denkt toch niet dat ik die ordinaire kip ga vreten.... Erg beledigd! :D
Langer dan 36 uur durf ik niet vol te houden dus ik heb het gewoon maar opgegeven, genoeg alternatieven inmiddels. Ze krijgen zo'n 4 verschillenden soorten kvv (en ook nog andere smaakjes) en daarbij kwartel, duif, kuiken (is wel ok haha) en nog wat vlees dus geen probleem.
#1041470
Tja, ik heb thuis weer een iets andere variant...... ::)

Twee katten waarvan de één echt (bijna) alle kipdingen lekker vindt en eenk klein Birmaans mormeltje ;) dat sinds even geleden ineens geen kippenekjes meer lustte en nu ook andere kipdingen minder vindt. Leuk, als je net drie kilo nekjes in de vriezer heb liggen.  :-\
#1051011
Hier eten ze het soms weeeeeeeeeeeeeeken niet, en dan INEENS  :D schijnen ze het weer te herontdekken.  ;D

Dus de tijd dat ze het niet moeten, geven we ze gewoon iets anders.

We doen niet moeilijk hoor.  ::) ::) ;)


Panth.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door