Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cindybijl
#1022585
Ik kan het zo niet vinden in het topic 'barfplaats voor beginners', maar wat is spiervlees, orgaanvlees enz..
Daar staat nog geen schema van hier op barfplaats?
als dat wel zo is, zou ik graag een link willen!
sorry als ik in herhaling val!
groetjes Cindy
Door Lizzy
#1022594
Je hebt een mens of dier en deze heeft een skelet en om dat skelet zitten spieren zodat het lichaam kan bewegen. En het skelet bij elkaar gehouden wordt. Deze skelet-spieren noemen we spiervlees. Dus de dijbeen van een kip of koe: dat is spiervlees. Een bilspier van een koe: is spiervlees. Biefstuk is spiervlees. Vlees dat om een bot heen zit: is spiervlees.

Alles dat geen skeletspieren zijn: noemen we voor het gemak orgaanvlees. Dus hersenen, ogen, tong, nieren, lever, hart, maag, pens, etc. Nou is een hart ook een spier en een tong ook, maar toch laten we deze (omdat het geen skelet spieren zijn) dit onder orgaanvlees vallen. Dit orgaanvlees is, ook al is het ook spier, behoorlijk anders van samenstelling dan skeletspieren (spiervlees).
Door evelyn02
#1022977
En nog een toevoeging aan Lizzy's verhaal: er bestaat ook nog vet. Maar dat zal wel duidelijk zijn neem ik aan. dat is goed te herkennen. Het kan tussen spiervlees zitten maar ook rond organen (b.v. nier). Ook vet kan een hond gewoon eten. De een kan veel verdragen de ander krijgt er diarrhee van.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door