Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Inge2104
#1018133
Hallo,
Na mezelf te hebben voorgesteld dan nu toch al wat vraagjes van mijn kant.

Luna eet sinds 3 weken ongeveer helemaal kvv. De brokken de deur uit. We zijn langzaam overgestapt want ze is vrij gevoelig voor voer wisselingen.
Op dit moment krijgt ze smuldier, pens compleet en vlees compleet afgewisseld en de verschillende varianten van rodi compleet.
Ik zou 't voor haar tanden prettig vinden als ze af en toe wat te kuiven heeft en wil d'r langzaam laten wennen aan het eten van vleesbotten. We zijn begonnen met kippennekken, daar is ze behoorlijk ziek van geweest, hevige diaree. Nu zit ze nog op medicijnen van de Da maar 't gaat beter gelukkig. Ik ben nu dus niet echt enthousiast meer om d't botten te geven.
Hoe kan ik het beste weer beginnen en d'r laten wennen?
Even ter indicatie wat ze nu af en toe krijgt, af en toe verse sardientjes, af en toe een rauw ei, af en toe een mergpijpje voor de lekker.
Oh ja, overstappen naar Barf is voorlopig nog geen optie, het gaat er dus echt om dat ik het goed vind voor d'r tanden en dat een hond af en toe moet kluiven...

Gr Inge!
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1018142
wat raar dat ze daar zo heftig op heeft gereageert..
Zou het niet wat anders hebben kunnen zijn, net toevallig een virusje oid?
zou iig stoppen met het geven van een mergpijp,
verders kan je ook lappen pens geven om lekker te kunnen trekken en knagen
Door Inge2104
#1018147
Het zou inderdaad ook wat anders geweest kunnen zijn, maar dat weet ik niet. Het kan ook aan de warmte gelegen hebben, of ze heeft in het bos iets meegesnaait, je weet 't niet...
Waarom stoppen met mergpijg als ik vragen mag? Het merg is toch juist heel gezond?
En lappen pens, die kan ik bij de dierenwinkel kopen, dan komen ze uit de vriezer, geef ik die dan helemaal? En hoeveel of wat moet ze dan verder nog eten?
Oh, nu ik al die vragen hier zo stel voel ik mezelf echt een leek... ben ik ook natuurlijk! 
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1018150
het is een mergpijp van de slager neem ik aan, dat zijn tandenbrekers!
hoeveel weegt ze? Je wilt dan de penslappen als extra of ipv een maaltijd geven.
Ik geef ze hier pens als maaltijd en dan krijgen ze altijd het dubbel aantal gr van wat ze normaal krijgen.
en toch zou ik als luna weer is opgeknapt voorzichtig weer een kippennek geven, desnoods helemaal platgemept.
Door Inge2104
#1018155
Van de slager ja. Oké, ik zal ze niet meer geven! Dank voor de tip!
Luna weegt iets meer dan 20kilo! het maakt me niet uit, extra of maaltijd, wat het beste is zeg maar! En hoe voorkom ik dat ze dat ding naar binnen schrokt, vasthouden?
En nog even over de kippennekken? Hoevaak kan ik dat het beste geven en hoeveel? Die zie ik trouwens wel als extra... Moet ik er dan nog wat bij geven of kan het gewoon naast d'r Kvv?

Gr Inge!
Door Mevroi Kruim
#1018245
Vervelend dat ze ziek geweest is, maar ik denk ook dat het net zo goed ergens anders van geweest kan zijn dan van de kippennek. Als een hond brokken eet en diarree krijgt ligt het nooit aan de brokken, eet een hond vers dan ligt het ineens wel aan het voer. Volgens veel dierenartsen dan.

Kan gewoon naast de kvv, als extra, maar trek het gewicht wel af van de hoeveelheid kvv die ze normaal krijgt als je er meer gaat geven want het is tenslotte ook eten en als ze structureel meer krijgt dan ze nodig heef tkun je haar rollen binnenkort. Gewoon met 1 beginnen en vasthouden, met een washandje of vaatdoekje tegen het glibberen, zodat ze doorkrijgt dat ze moet knagen. Na de gewone maaltijd, dan heeft ze minder honger en liggen de botjes op een bodem, voor alle zekerheid. Doet ze dat netjes dan kun je eens een kippenvleugel proberen, ingeknipt in de bocht (vanwege uitstekend duimvleugeltje) en ook weer vasthouden in het begin. Vleugel is meer bot en dus weer anders in de vertering.

Merg is idd gezond maar het bot is idd knalhard en ze zal de eerste hond niet zijn die daar haar tanden op breekt. Plus het risico dat ze er een stuk afbijt, dat knalharde bot verteert heel slecht en blijft dus lang scherp in maag en darm. Goeie vleesbotten bevatten ook merg en zijn iet gevaarlijk.
Door Hanny
#1018290
Nog iets om over na te denken i.v.m. diarree.
Merg sjeest er hier door heen, rauw ei, naar ik aanneem zonder schil en ook sardientjes stoppen echt niet.  Van vleescompleet van Smuldier heb ik  gehoord, dat het soms wat doorjagerig is. Daar heb ik geen ervaring mee.
Kippennekjes worden hier door de pup van vier kilo helemaal niet gekauwd en ik ga ze niet vast houden.
Ik vind karkasjes veel veiliger.
Wat je zou kunnen doen is de nekjes in stukken knippen, zodat haar verteringssysteem er aan kan wennen, dat er stukjes bot in komen en dan als dat goed gaat karkasjes, of ander zacht bot voeren.
Ik denk trtouwens, dat je zo'n nekje in twee, of drie stukjes kunt knippen, ze schrokken ze toch zo weg.

Hanny
Door Lizzy
#1018352
Ik denk persoonlijk niet dat het van de kippennek geweest is maar ik begrijp ook wel dat je er niet echt op zit te wachten om het overnieuw te proberen. Je zou ook grote lappen taai kopvlees voor de tanden kunnen geven. Of lappen pens. En dan is het over een tijdje misschien eens een idee of iets van een hele kwartel of hele parelhoen (ook afhankelijk van de grootte van je hond) te geven.
Door Inge2104
#1018369
@ kruimel: zelfs mijn vriend begon erover... Je moet die hond ook niet van die rare dingen geven joh, gewoon brokken! Waarop ik weer: tuurlijk, toen ze nog brokken at en aan de diaree was dan hoorde ik je nooit over het voer klagen! Hij weer, oh ja... :-[
Maar je hebt wel gelijk, de Da wilde me meteen dieetbrokken aansmeren, lekker licht verteerbaar, ik heb geweigerd. :P

@Hanny: als ze diaree heeft krijgt ze geen merg, eieren of sardientjes hoor. En oh ja, eieren krijgt ze met schil.
Deze dingen krijgt ze alleen als de boel van binnen rustig is.

@ Lizzy: Jammer is gewoon dat ik inderdaad niet weet wat 't geweest is maar balen was 't wel!
Als de boel helemaal tot rust is gekomen wil ik lappen pens gaan uitproberen. Moet eerst weer ietsje meer vertrouwen krijgen, vooral in mezelf, voordat ik weer botten ga geven.

Bedankt voor alle antwoorden in ieder geval!

Gr Inge!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door