Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Suzanne
#1012642
Hoi,
Ik heb een sheltiepup van nu 17 weken en die is begonnen met wisselen.
Doorgaans eet hij carnibest maar af en toe krijgt hij ook barf-dingen als een kipnekje of een eendenek. Ik vond in de vriezer nog een eendkarkas en vroeg mij af of ik hem daar wat van kon geven? Kan dat zowiezo voor een sheltie-pup? Verandert dat nu hij wisselt, want ik neem aan dat dat bekkie pijn doet?  Ik vind het totaal geen problleem om de vleessnippers eraf te schrapen , knippen of snijden, dan krijgt hij die gewoon ;-)

Wie biedt?

Suzanne
#1012687
Suzanne schreef: Proest, maar jouw pup was waarschijnlijk al groter dan mijn volwassen hond ;-)

Maar, serieus, kan het echt wel voor zo'n mini-dreumesje van twee turfjes hoog?

Suzanne
   (iets onzeker....)

Ja gut, ik weet niet wat jou pup nu weegt maar Linga at dus eendkarkas en delen van hele eend toen ze 8 weken oud was en een kilootje of 7 woog. Ik vind grote vleesbotten juist niet eng. Maar, ben je bang dat het te hard is? Probeer anders eerst parelhoenkarkas, dat is zachter dan eend.
#1012702
Lizzy schreef: Ja gut, ik weet niet wat jou pup nu weegt maar Linga at dus eendkarkas en delen van hele eend toen ze 8 weken oud was en een kilootje of 7 woog. Ik vind grote vleesbotten juist niet eng. Maar, ben je bang dat het te hard is? Probeer anders eerst parelhoenkarkas, dat is zachter dan eend.
Hihi... 8 weken... 7 kg....
Tristan is nu 17 weken en komt niet aan de 5 kg volgens mij ;-)
ik ben idd bang dat het te hard is. Kwartelkarkas ging op jongere leeftijd prima en idd ik ben wat 'bang' dat het te hard is, zeker nu hij wisselt...

Merlijn kan het in ieder geval aan, dus ik heb het laten ontdooien. Er zitten vast ook zachtere delen aan, of delen met maar een klein stukje bot... ik zal zien hoe het eruit ziet als het ontdooid is! ;-)

Wordt vervolgd......

Suzanne
#1012703
Een kleine ukkepup is het ;D

Op zich is het niet zo eng hoor, om ze tijdens het wisselen aan zo'n groter karkas te laten knabbelen. Waarschijnlijk krijgt hij het gewoon niet weg maar dan nog is de kluifoefening juist prima. Juist als ze wisselen moeten ze lekker kluiven. Maar als je het eng vindt, geef je gewoon lekker kwartel en parelhoen. En misschien wat grotere lapjes kopvlees. Dat is lekker taai.
#1012717
Ach, mijn poesje Kruimel van 1 1/2 kilo met zonder tandjes krijgt een kwartel weg dus het lijkt me dat een sheltiepupsel dat ook zou moeten kunnen.
Kátur weegt nu volwassen ong. 15 kilo en die at als pup ook allerlei vleesbotten, ook flinke, zoals bv kipkarbo's enzo. Wat hij niet wegkreeg bleef gewoon liggen maar dat was maar hoogst zelden, ook toen hij aan het wisselen was.
#1012729
Hm... dus als hij het niet kan 'knagen' dan is het niet zo dat hij er tandjes op breekt? 'Weet' zo'n puppedup dan dat het niet gaat en zal hij het dan opgeven? Of zou hi doorknagen tot hij al zijn tandjes breekt? Dat is een beetje soort van mijn 'angst' ;-)

Ik ga het wel proberen.. is nu toch half ontdooid ;-)  en Merlijn krijgt zowiezo....

Suzanne
#1012861
Tandjes breken? Je bedoelt zijn melktandjes? Of ben je bang voor zijn nieuwe tandjes? Die kunnen echt wel wat hebben joh! En daarnaast voelt pupsel nu al wel aan wat hij aan kan en niet aan kan. Juist door hem dit soort dingen te geven. Als je bang bent, doe het dan gewoon niet! Of geef hem de zachte delen van het karkas. Het is niet de bedoeling dat jij angstig bent hoor en het moet dus voor jezelf ook leuk blijven. Maar goed, ja persoonlijk ben ik dus van mening dat je juist een wisselende pup vaak lekkkere rijkelijk bevleesde vleesbotten moet geven. Dat is goed voor de tandjes en dat stimuleert de boel juist. Niks geen stinkende vieze bloedende bekkies meer maar frisse puppymuiltjes ;D!
#1013113
Kijk, zo mag ik het graag zien ;-)
Merlijn had er een lekkere kluif aan (AT het!!... bel de krant ;-) 
Tristan heb ik de wat 'zachtere' delen gegeven en natuurlijk een hoevelheid die past bij zijn leeftijd ;-) en dat is ook helemaal goed gegaan!

Mooi, weer een hindernisje genomen ;-)

Suzanne
#1014001
Lizzy schreef: Hee mooi. Ja, ik denk dat jouw Tristan wel klein is, maar tot meer in staat dan jij denkt ;D!
Ongetwijfeld, maar ik zit dan ook beslist nog in leer-fase...  en ik ken mezelf als wat 'onzeker' en dus stel ik vragen ;-)
En ik leer van de antwoorden en van de resultaten als ik idd overga tot het geven wat iets ;-) dus echt, het komt goed met mij! ;-)

Suzanne
#1014964
Suzanne schreef: Ongetwijfeld, maar ik zit dan ook beslist nog in leer-fase...   en ik ken mezelf als wat 'onzeker' en dus stel ik vragen ;-)
En ik leer van de antwoorden en van de resultaten als ik idd overga tot het geven wat iets ;-) dus echt, het komt goed met mij! ;-)

Suzanne
Dat is ook prima hoor en ik twijfel er niet aan dat het wel goed komt met je. Mij ging het er ook meer om dat wij onze kleine pupsels zien en denken dat ze lief schattig en een beetje hulpeloos zijn maar ondertussen hebben ze kleine gemene venijnige tandjes in het bekkie staan. Het was een grapje, zeg maar ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door