Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#1011684
Ik wil zelf koekjes gaan bakken voor de honden (als variatie op 't zelfdrogen van vlees)... Maar nu lees ik dat er vaak meel en bloem etc. wordt gebruikt als "hoofdbestanddeel" om soort van "deeg" te kunnen creeëren... Maarrrr.... Is dat wel gezond en verteerbaar voor honden (het zijn toch granen)? En kun je als die meel en bloemsoorten (wat is 't verschil?) zomaar vervangen voor speltmeel? Speltmeel is toch beter? Tenminste dat hoorde ik van iemand, maar waarom is dat precies beter? Kan iemand mij de verschillen uitleggen en vertellen of ik speltmeel kan gebruiken in plaats van de andere meel- en bloemsoorten? En dan dezelfde hoeveelheden aanhouden?

Rachel.
Laatst gewijzigd door Malamoods op wo 23 jul 2008, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minna
#1011764
Geen idee, ik heb als afwisseling verschillende soorten gedroogde spul (runderpens, lamspens, runderlong, schapenlong, kiphart, runderhart, lamshart, rundvlees, paardenvlees, haasvlees, hertenvlees, kipfilet, kippenlever, runderlever, lamslever...)
Daarbij gebruik ik als bijzondere beloningen kaas en af en toe leverworst of simpele knakworst uit blik, of restjes van ons warm eten zoals kleine stukjes gebakken verse worst.
De bijzondere beloningen bewaar ik altijd voor de trainingen waar ik iets nieuws ga aanleren of iets moeilijks ga doen.
En ik gebruik veel balletje en trekspeeltjes. Ze zijn hier gelukkig niet zo kieskeurig. Maar koekjes met meel wil ik ze niet geven, omdat het niet nodig is.
Door Malamoods
#1011879
Ik droog zelf ook. ;) Maar ik vroeg 't me af omdat er best veel recepten te vinden zijn voor hondenkoekjes en hondentaart... Ik keek er nogal van op dat er dus vaak meel aan wordt toegevoegd en vroeg me dus inderdaad af of dat niet heel ongezond is en ze 't wel kunnen verteren... Opzich leek 't me wel leuk om eens zo'n receptje te proberen (levercake bijv.). Niet om mijn honden mee "vol te gooien", maar gewoon eens als extra (handig idd. bij moeilijke oefeningen)...

Rachel.
Door Mevroi Kruim
#1011951
Die recepten zijn voor mensen die granen voeren normaal vinden. Niet alleen brokken- en blikvoerders; er zijn ook heel veel zelfmaak-hondenmenu's die barsten van het oude brood, de bruine rijst en zelfs piepers. Zo voerde ik zelf heel vroeger ook, volgens advies van Van der Molen, die eerst twee hoofdstukken volleuterde over honden zijn eigenlijk wolven en bladiblah en yackyack en dan doodleuk met een menu van gekookt vlees, gekookte groente, brood/rijst en kalkpoeder aan kwam kakken. Tja, en dan kijk je dus niet op van koekjes van tarwemeel.
Ik doe het niet. Net als Minna vind ik het gewoon niet nodig, er zijn ruim voldoende alternatieven voorhanden zonder zetmeel vind ik. En ik wil gewoon de narigheid niet uitlokken, mijn vorige hond Bas had een forse gluten-intolerantie en man wat een ellende is dat! Als ik ze geen gluten geef kunnen ze die intolerantie ook niet ontwikkelen. Dan maar geen zelfgebakken koekies  :D  net als kinderen zitten honden er echt niet mee als de lekkere hapjes uit de winkel komen  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1012014
als je gluten zou willen vermijden, kan je rijstebloem nemen. maarja, daar zitten wel weer koolhydraten in volgens mij. speltmeel heeft volgens mij beter verteerbare koolhydraten, voor mensen iig.

wil je toch een hondentaart bakken (voor verjaardag ofzo) dan kan je ook een soort toastjes maken.

snijdt een stuk kipfilet in een vrij platte plak.
droog deze in de oven, totdat deze hard wordt.
maak een mousse van kippenlever en gelatine en volle yoghurt of geitenroom ofzo, en laat deze opstijven in de koelkast.
smeer royaal de mousse uit over de kipcrackerbodem.

kleine hondentoastjes zijn natuurlijk ook leuk.
Door tieneke
#1012107
koekje schreef: als je gluten zou willen vermijden, kan je rijstebloem nemen. maarja, daar zitten wel weer koolhydraten in volgens mij. speltmeel heeft volgens mij beter verteerbare koolhydraten, voor mensen iig.

wil je toch een hondentaart bakken (voor verjaardag ofzo) dan kan je ook een soort toastjes maken.

snijdt een stuk kipfilet in een vrij platte plak.
droog deze in de oven, totdat deze hard wordt.
maak een mousse van kippenlever en gelatine en volle yoghurt of geitenroom ofzo, en laat deze opstijven in de koelkast.
smeer royaal de mousse uit over de kipcrackerbodem.

kleine hondentoastjes zijn natuurlijk ook leuk.
Het is en blijft koolhydraat dus totaal overbodig en slecht voor een hond.
Door Lizzy
#1012118
Ik krijg soms ook de hik van dat drogen en dan koop ik een zakje gedroogd kippenvlees bij de C1000. Zal wel Aziatische Plofkip zijn maar ja goed..... Ik koop ook wel eens zalmkoekjes van Proline.
Door Malamoods
#1012479
Lizzy schreef: Ik krijg soms ook de hik van dat drogen en dan koop ik een zakje gedroogd kippenvlees bij de C1000. Zal wel Aziatische Plofkip zijn maar ja goed..... Ik koop ook wel eens zalmkoekjes van Proline.
Ze verkopen ook wel kant-en-klare gedroogde snacks, maar die zijn toch wel aardig aan de prijs... Daarom droog ik liever zelf, maar het is best een tijdrovend klusje (maar opzich niet vervelend).... Ben dus idd. opzoek naar alternatieven.... Zalmkoekjes moet Ikijok weer niet en heb ook al eens pensstaaf aan stukken geknipt, maar ook dat weigert Ikijok... Hoewel... Ik kan 't eens proberen. Wellicht eet hij 't wel als K'eyush erbij is (want stel je voor dat je wordt overgeslagen).... En dat dan afwisselen/mixen met de gebruikelijke gedroogde snacks....

Rachel.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1012518
Malamoods schreef: Ok duidelijk! Ik ga dus geen koekjes maken.... Ik droog me alleen een sikkepit met twee van die grote monsters in huis...

Rachel.
Maar je kunt toch gedroogde pens e.d. kant-en-klaar kopen? Ik droog nooit iets zelf. Trouwens, ik doe ook niet moeilijk met de standaard bagger uit de DSZ. Die paar snoepjes per dag daar krijgt je hond niets van.
Door Minna
#1012840
Die paar snoepjes per dag daar krijgt je hond niets van.
Ligt er net aan...als ik een stevige trainingssessie doe dan is het vaak een hele doos binnen een uurtje wat er doorheen gaat als ik iets nieuws aan het aanleren ben of iets ga perfectioneren of bvb raakvlakken doe.  ;)
Door Lizzy
#1012857
Rovanna schreef: Maar je kunt toch gedroogde pens e.d. kant-en-klaar kopen? Ik droog nooit iets zelf. Trouwens, ik doe ook niet moeilijk met de standaard bagger uit de DSZ. Die paar snoepjes per dag daar krijgt je hond niets van.
Ik vind persoonlijk een paar snoepjes van die onwijze gorigheid al teveel. Maar goed ja, dat is natuurlijk allemaal heel persoonlijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door