Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Laika
#271561
Het is wel aangetoond dat het aminozuur tryptofaan kan helpen om rustiger te worden. Nu is het zo dat er wel tryptofaan in vlees zit maar dat de eiwitten de opname remmen. Als je tryptofaan supplementeert moet je dat ook altijd ingeven op een nuchtere maag zonder eiwitten. dus drinken met vruchtensap of verstoppen in een stukje appel.
Een andere methode om de hond toch de tryptofaan te laten benutten is om na de vleesmaaltijd een uur te wachten en dan nog koolhydraten te geven. Door die koolhydraten kan de tryptofaan benut worden omdat de spijsvertering het dan druk heeft met het verteren van de koolhydraten.
Je kan ook proberen om voedingsmiddelen te geven waar veel tryptofaan in zit. zoals hutenkase. Dan blijft er nog tryptofaan over om te benutten.
Zelf heb ik het geprobeerd bij mijn dober om haar wat minder nerveus te laten zijn. Het heeft bij haar eigenlijk niet geholpen.
groetjes, Mariska
Door oebaya
#272522
Laika schreef: Het is wel aangetoond dat het aminozuur tryptofaan kan helpen om rustiger te worden.
groetjes, Mariska
Ja en tryptofaan heb je nodig om de serotinine spiegel omhoog te krijgen. En wat serotinine doet, is bewezen in mensen en in ratten. De resultaten bij honden zijn inderdaad wisselend, maar er zijn voorbeelden uit de praktijk waarbij een aparte maaltijd van koolhydraten wel resultaat had.
Voor mij is nu alleen het probleem: als je geen granen wil geven, waar haal je dan koolhydraten vandaan.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door Hitam
#272537
Honing.
Bekende voorbeeld van tryptofaan is een beker warme melk met honing. Heerlijk als je niet kunt slapen.
Alleen is melk voor honden weer niet zo geschikt.
Door Lizzy
#272539
oebaya schreef: Ja en tryptofaan heb je nodig om de serotinine spiegel omhoog te krijgen. En wat serotinine doet, is bewezen in mensen en in ratten. De resultaten bij honden zijn inderdaad wisselend, maar er zijn voorbeelden uit de praktijk waarbij een aparte maaltijd van koolhydraten wel resultaat had.
Voor mij is nu alleen het probleem: als je geen granen wil geven, waar haal je dan koolhydraten vandaan.
gr.
Nicolette
Fruit en groentes. Banaan bevat aardig wat koolhydraat. Bataat, pompoen, bietjes en wortel ook. Rauwe noten zoals hazelnoot bevat ook wel wat koolhydraat. Ja, allemaal niet zoveel als graan, maar daarom is bovenstaande ook gezonder. En naast koolhydraten bevat het veel andere gezonde elementen.
Door Lizzy
#272540
Hitam schreef: Honing.
Bekende voorbeeld van tryptofaan is een beker warme melk met honing. Heerlijk als je niet kunt slapen.
Alleen is melk voor honden weer niet zo geschikt.
Oh rauwe geitenmelk vinden ze hier helemaal geweldig!!
Gebruikersavatar
Door chooky
#273222
Ik legde het serotonineverhaal voor aan iemand die gedragstherapeut is en werkt in de medische wereld. Hij vertelde mij dat er geen officieel onderzoek is gedaan naar de werking van serotonine. Wel vertelde hij dat hij pasgeleden meegewerkt heeft aan een onderzoek naar de invloed van tryptofaan. Dit is de voorloper van serotonine. Hij vertelde dat er heel veel tryptofaan moet worden toegediend (in hoeveelheden die je niet kunt eten) om de serotoninelevel omhoog te krijgen. En als dat dan lukt met speciale supplementen heeft dit nauwelijks effect op het gedrag.
Hij vertelde dat het theoretisch eigenlijk zou moeten werken, maar dat de proeven zoaals hij ze gezien heeft dus veel minder resultaat laten zien.
Door oebaya
#273431
chooky schreef: Ik legde het serotonineverhaal voor aan iemand die gedragstherapeut is en werkt in de medische wereld. Hij vertelde mij dat er geen officieel onderzoek is gedaan naar de werking van serotonine. Wel vertelde hij dat hij pasgeleden meegewerkt heeft aan een onderzoek naar de invloed van tryptofaan. Dit is de voorloper van serotonine. Hij vertelde dat er heel veel tryptofaan moet worden toegediend (in hoeveelheden die je niet kunt eten) om de serotoninelevel omhoog te krijgen. En als dat dan lukt met speciale supplementen heeft dit nauwelijks effect op het gedrag.
Hij vertelde dat het theoretisch eigenlijk zou moeten werken, maar dat de proeven zoaals hij ze gezien heeft dus veel minder resultaat laten zien.
Het klopt ook wel, dat de onderzoeken die gedaan zijn en die zijn er echt wel, niet allemaal eenduidig van uitslag zijn. Punt is nl. ook, dat nog niet duidelijk is of het de verhoogde serotininespiegel is die het werk doet of de verlaagde hoeveelheid eiwit of de combinatie hiervan. Bij laboratorium ratten nam de agressie af, bij honden werd afname van territoriale agressie gemeld, maar een 2e onderzoek gaf dat resultaat weer niet. Bij een onderzoek bij zilvervossen (vrouwtjes) verlaagde het geven van tryptofaan angst en nam de wil om dingen te onderzoeken toe.
Er is een voedingssupplement te koop met tryptofaan en ik heb gedragstherapeuten gesproken die hoog opgeven van de resultaten. Val Strong, een Engelse dierenarts en gedragstherapeut meldt zeer goede resultaten van het geven van een maaltijd bestaande uit koolhydraten, maar dan wel apart. Alleen heb ik mijn vraagtekens dus bij de koolhydraten bron, nl. maccaroni en dat soort spul.
Maar bij alles blijft ook de vraag: was het de verandering van voedsel of was het de training of de combinatie.
Veel honden met problemen eten natuurlijk brokken en restanten van bestrijdingsmiddelen, de gebruikte conserveringsmiddelen e.d. kunnen natuurlijk ook allemaal van invloed zijn. Zo lees ik ook ergens, dat de meeste trainingsproblemen waarvan men denkt dat de met voedsel te maken hebben, honden betreffen die brokken eten. Honden die een voer kregen zonder consereringsmiddel vertoonden de problemen niet.
Maar aangezien een poging om gedrag te beïnvloeden op een natuurlijke manier, dus b.v. met goed voedsel, nog altijd mijn voorkeur heeft boven medicijnen, blijft het voorlopig het proberen waard om de weg van de tryptofaan/serotinine in te slaan.
gr.
Nicolette
Door Sandra K
#276206
Ik heb me laten vertellen dat in banaan heel veel tryptofaan zit. Dus misschien regelmatig een stuk banaan door zijn maaltijd.
Moet de honing perse in melk om werkzaam te zijn? Ik doe bij Brasso wel eens een theelepel honing door zijn maaltijd.

Of als tussendoortje een prutje van banaan, huttekase en honing?


Sandra
Laatst gewijzigd door Sandra K op ma 07 mar 2005, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door