Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Hanny
#1310538
Is extract hetzelfde als tinctuur.
Ik koop zoiets eigenlijk graag bij een imker en vertrouw er dan op, dat het goed is.
Is gewoon mijn gevoel, niet echt ergens op gebaseerd, maar als het  in en winkel te koop wordt aangeboden? Bij extract denk ik aan een aftreksel van propolis. Zou dat zo zijn?

Hanny
Door flin
#1310658
heb de Pharma consulting in Eede gemaild, (makers van)
en kreeg al snel antwoord:

~~
Een tinctuur ontstaat na extractie van het ruwe plantenmateriaal in een mengsel van alcohol en water als oplosmiddel (verschillende alcohol% zijn mogelijk). Gewoonlijk wordt 1 deel plantenmateriaal geweekt in 5 of 10 delen oplosmiddel. Het gebruikte alcohol% en de duur van de extractie verschilt van plant tot plant. Op het gepaste tijdstip wordt het geweekte plantenmateriaal uitgeperst, de bekomen oplossing is een tinctuur.


Een vloeibaar extract bevat een hogere concentratie van het plantenmateriaal. Dit komt omdat voor de extractie 1 deel plantenmateriaal geweekt wordt met hoogstens 2 delen oplosmiddel (verschillende alcohol% zijn mogelijk ). Vaak gebruikt men zelfs slechts 1 deel oplosmiddel per 1 deel plantenmateriaal. Eenzelfde hoeveelheid startmateriaal komt in een kleiner extractievolume van alcohol met water terecht. Dit resulteert in een hoger geconcentreerd eindproduct.

Een tweede methode om een vloeibaar extract te produceren is door de productie van een tinctuur te starten, maar dan een deel van het oplosmiddel weg te werken. De methodes die hiervoor gebruikt worden (vacuümdistillatie, tegenstroomfiltratie, koude percolatie) hanteren lage temperaturen zodat de actieve bestanddelen bewaard blijven. De actieve plantaardige ingrediënten blijven achter in een kleiner volume, het eindproduct wordt bijgevolg hoger geconcentreerd.


Een droog extract bevat geen oplosmiddel meer. Het gebruikte oplosmiddel wordt volledig weggewerkt via de methodes die zonet bij het vloeibare extract zijn opgesomd. De droge massa die overblijft, wordt gemalen en is het droog extract.



Een typische maatstaf om de sterktes van de preparaten uit te drukken, gaat als volgt:

1 gram droog extract = 4 ml vloeibaar extract = 40 ml tinctuur



Een gestandaardiseerd extract kenmerkt zich door een gekende hoeveelheid actieve stoffen. De productie van dergelijke extracten werd mogelijk dankzij de vooruitgang in extractieprocedures en verbeterde analysetechnieken.

Hoewel bij gestandaardiseerde extracten altijd sprake is van typerende actieve componenten blijven het ruwe extracten, en zijn het geen geïsoleerde bestanddelen. De standaardisatie is een merker voor de kwaliteit van extracten, extracten die het volledige spectrum aan plantaardige stoffen behouden.

~~

en dan ga'k er vanuit dat 't ook uitwendig wat kan doen...(deze vraag hadden ze niet beantwoord)
Door Nynke
#1310660
ik heb Propolistinctuur of Propolis wondspray van de Dierendrogist en deze is vloeibaar. Bevat geloof ik 70% alcohol. Ik vind het fantastisch spul  :) :) :)
Door flin
#1310971
Nynke F schreef: ik heb Propolistinctuur of Propolis wondspray van de Dierendrogist en deze is vloeibaar. Bevat geloof ik 70% alcohol. Ik vind het fantastisch spul :) :) :)
ah, ok, dees (^) is dus 20 % alcohol...

gebruik je de tinctuur ook uitwendig, of alleen inwendig?
Door Too
#1311648
Effe checken, internet is leuk/nuttig maar brrrrrr wat een info en vooral veel van t zelfde

Wiewatwaarhoezo enzo
Hebben Tannetje, Fido en anderen [?] misschien meer ervaring/ter zake doende kennis?

T lijkt een wondermiddel maar zit vaak ergens in of moet er in.

Geheel OT k zat zo te denken als die Mex griep dichtbij komt.... en je hebt angst [die kom ik [te]veel tegen ] weerstand opkrikken echinacea+ propolis achtigen...?
Door Nynke
#1311940
flin schreef: ah, ok, dees (^) is dus 20 % alcohol...

gebruik je de tinctuur ook uitwendig, of alleen inwendig?
alleen uitwendig :) :)
Door flin
#1318585
'k kan nu melden dat 't ongelooofelijk smerig smaakt...
40 drups, met wat water, 2 x op 'n dag

'k had zelf wat bloedend tandvlees, dusss, 'k dacht: hop!
of 't gaat werken zullen we meemaken....
Door Femke
#1318706
ff een vraagje (sorry day ik op jouw topic meelift) maar is jullie propolis ook zo donkerbruin/zwart van kleur? Bij die van mij gaan vlekken er bijna niet meer uit  :-\
Heb heb laatst op mijn vinger gehad toen ik in mijn vinger gesneden had maar mijn nagel is nog geel/bruinig.
Door Too
#1318712
Wilde net melden dat propolis-creme heel smerige vlekken geeft  :(

Pratend met een vriendin over propolis en honingzalven mocht ik t meenemen want "wij gebruiken t niet"
had ik natuurlijk moeten vragen naar t waarom... hoeft niet meer, ik weet t al... bed vol gore vegen, shirt met geelbruine vlekken...
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1320390
flin schreef: 'k kan nu melden dat 't ongelooofelijk smerig smaakt...
40 drups, met wat water, 2 x op 'n dag

'k had zelf wat bloedend tandvlees, dusss, 'k dacht: hop!
of 't gaat werken zullen we meemaken....
In warm water mengt het beter en smaakt het minder ranzig...het is en blijft echter een hars, dus apart smaken zal het altijd een beetje ;)
Maar mij brengt het wonderen..hihi..... Ik gebruik het als ik voel dat mijn weerstand verzwakt (bij mij uit zich dat altijd direkt in keelpijn en opgezette klieren..overblijfseltje van ziekte van Pfeiffer) en het is altijd zo weer ok :)

Proost!! :beerchug:
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door