Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2214927
*Dorothea* schreef: ja hier ook, maar bij Sita is haar incontinentie ook grotendeels toe te schrijven aan haar rug. Ze heeft gewoon een zwakke achterhand en een dikke spondylosebrug ter hoogte van haar blaas dus dat speelt ook zeker mee.

tsja ik vind dat altijd lastig redeneren, tuurlijk draai je het liever terug, aan de andere kant al had je haar nu verloren aan een baarmoederontsteking, dan wenste je dat je haar had laten castreren. Het blijft gewoon altijd moeilijk dit soort beslissingen omdat je niet in de toekomst kan kijken en ook nooit zal weten wat er was gebeurd als je haar niet had laten castreren.
Tja, dat zou bij Sammy natuurlijk ook wel kunnen, dat haar incontinentie samen hangt met haar rug. Het zou zelfs kunnen dat het tegelijk gekomen is  :-[ :-[

En met het 2de ben ik met je eens, absoluut waar. had ze een baarmoederontsteking gekregen had ik inderdaad gedacht ´had ik maar´
het blijft inderdaad een moeilijke beslissing.
#2214968
Okay, er moeten hier denk ik een paar dingen opgehelderd worden...

Ten eerste is Storm nu 1 jaar. De pup zal pas komen als Storm minimaal 1j8m is, waarschijnlijk ouder (ik kan niet 100% zeker zeggen wanneer het betreffende teefje loops wordt natuurlijk).
Storm is een relatief brave puber. Hij komt altijd als ik hem op straat roep. Hij is nagenoeg stabiel, hij luistert ontzettend goed! Er zijn alleen nog een paar kleine dingetjes (ja ik vind die klein) waar nog een beetje aandacht aan geschonken moet worden. En die gaan met de dag in grote stappen vooruit.
Ik krijg regelmatig complimenten over hoe sociaal, braaf en goed opgevoed Storm is.

Als Storm 2 wordt, zal hij nagenoeg uit de puberteit zijn. Tuurlijk, er zullen vast wat naslepers zijn, maar tegen de tijd dat het nieuwe pupje gaat puberen is Storm 2,5!!! Als alles nu al zo goed gaat, heb ik er het volste vertrouwen in dat het dan al helemaal goed komt, en ik weet ook 100% zeker dat ik er geen spijt van zal krijgen.

Verder is Storm niet mijn eerste hond. Mijn vorige hond is helaas maar heel kort bij mij geweest, maar ik ben mijn hele leven opgegroeid met honden en heb mij voor Storm kwam ontzettend veel verdiept in gedrag van honden etc.
Een expert ben ik nog lange niet, maar ik zie mezelf wel als een trede hoger staande dan beginner. Ik help mensen vaker met "problemen" dan ik hulp nodig heb.

Ten tweede is het niet zeker dat er een teefje komt, de kans is zegmaar 80% voor een tweede reutje. Ik heb dit topic begonnen, om alvast na te gaan denken, voor het geval er een teefje komt, hoe ik dat dan ga aanpakken. Ik weet van mezelf dat ik zeker weten geen risico's wil lopen omdat ze neef en nicht zullen zijn.
Dan is het makkelijk zeggen dat er dan maar een reutje moet komen, maar wat als er met een teefje echt een betere klik is? We ons daar echt prettiger bij voelen? Dan gooi ik dat niet weg omdat het lastig is.
Dan kan het nog zijn, zoals choopy zegt, dat er niks aan de hand is en dat een gemengde roedel prima gaat. Daar heb ik geen ervaring in en persoonlijk zie ik dat nogal bar en boos voor me. Maar wie weet?

Dan hoor ik van de meeste dat ze het teefje zouden steriliseren (als ze al zouden steriliseren), maar er komt daar een discussie uit voort, jemig zeg. Sommige van jullie brengen je standpunten wel heel fel. Echt. Ieder heeft z'n eigen mening, als een ander daar niet aan wil laat die dan lekker doen wat die zelf wel wilt. De wereld vergaat echt niet hoor. Sorry, ik kan daar een beetje slecht over. Tuurlijk, een forum is om je meningen te delen maar niet om ronduit ruzie te gaan schoppen (zo fel komt het althans wel over op mij).

Anyway, ik heb nog nooit incontinente teven gekend, of de eigenaren moeten het stilhouden. Verder op in het topic lees ik ook dat dit vooral veel voorkomt bij dalmaten? Of begrijp ik dat verkeerd?
Zoals ik in het start topic al zeg, er zijn voor beide voordelen en nadelen. Ik wil gewoon goed voorbereid zijn, en als zo'n vraag me dan te binnen schiet als ik nadenk over het toekomstige pupje, dan stel ik die gewoon vast. Dan heb ik mijn informatie ruim optijd verzamelt en kan ik tegen die tijd in alle rust en goede overwegingen mijn beslissing maken.
#2214998
Het is moeilijk om hierin een advies te geven. Of het goed klikt tussen 2 honden heeft ook met de karakters te maken. En of een reu "lastig"word tijdens de loopsheid van het teefje is ook niet te voorspellen.
Zelf heb ik goeie ervaringen met de combinatie reu en teef.
Toen ik nog fokte had ik 1 dekreu en meerdere intacte teven. Dat is nooit een probleem geweest, maar ik kon de honden wel goed gescheiden houden. De reu heeft nooit vervelend gedrag vertoond.

Nu heb ik een gecastreerd teefje en een intacte reu. Dit vind ik ook een fijne combinatie.
Eerlijk gezegd vind ik persoonlijk het castreren van een teef niet zo'n probleem. Mits het gebeurd als het hondje al volwassen is geworden. Dat betekend wel 1 a 2 loopsheden apart houden.
Wel of niet castreren van een teef heeft voor en nadelen, wat Dorothea ook al aangaf.
Dus mijn advies is, je goed inlezen en dan een keus maken waar jij achter sta.
Succes!
#2215047
Cizsel schreef: Okay, er moeten hier denk ik een paar dingen opgehelderd worden...

Ten eerste is Storm nu 1 jaar. De pup zal pas komen als Storm minimaal 1j8m is, waarschijnlijk ouder (ik kan niet 100% zeker zeggen wanneer het betreffende teefje loops wordt natuurlijk).
Storm is een relatief brave puber. Hij komt altijd als ik hem op straat roep. Hij is nagenoeg stabiel, hij luistert ontzettend goed! Er zijn alleen nog een paar kleine dingetjes (ja ik vind die klein) waar nog een beetje aandacht aan geschonken moet worden. En die gaan met de dag in grote stappen vooruit.
Ik krijg regelmatig complimenten over hoe sociaal, braaf en goed opgevoed Storm is.

Als Storm 2 wordt, zal hij nagenoeg uit de puberteit zijn. Tuurlijk, er zullen vast wat naslepers zijn, maar tegen de tijd dat het nieuwe pupje gaat puberen is Storm 2,5!!! Als alles nu al zo goed gaat, heb ik er het volste vertrouwen in dat het dan al helemaal goed komt, en ik weet ook 100% zeker dat ik er geen spijt van zal krijgen.

Verder is Storm niet mijn eerste hond. Mijn vorige hond is helaas maar heel kort bij mij geweest, maar ik ben mijn hele leven opgegroeid met honden en heb mij voor Storm kwam ontzettend veel verdiept in gedrag van honden etc.
Een expert ben ik nog lange niet, maar ik zie mezelf wel als een trede hoger staande dan beginner. Ik help mensen vaker met "problemen" dan ik hulp nodig heb.

Ten tweede is het niet zeker dat er een teefje komt, de kans is zegmaar 80% voor een tweede reutje. Ik heb dit topic begonnen, om alvast na te gaan denken, voor het geval er een teefje komt, hoe ik dat dan ga aanpakken. Ik weet van mezelf dat ik zeker weten geen risico's wil lopen omdat ze neef en nicht zullen zijn.
Dan is het makkelijk zeggen dat er dan maar een reutje moet komen, maar wat als er met een teefje echt een betere klik is? We ons daar echt prettiger bij voelen? Dan gooi ik dat niet weg omdat het lastig is.
Dan kan het nog zijn, zoals choopy zegt, dat er niks aan de hand is en dat een gemengde roedel prima gaat. Daar heb ik geen ervaring in en persoonlijk zie ik dat nogal bar en boos voor me. Maar wie weet?

Dan hoor ik van de meeste dat ze het teefje zouden steriliseren (als ze al zouden steriliseren), maar er komt daar een discussie uit voort, jemig zeg. Sommige van jullie brengen je standpunten wel heel fel. Echt. Ieder heeft z'n eigen mening, als een ander daar niet aan wil laat die dan lekker doen wat die zelf wel wilt. De wereld vergaat echt niet hoor. Sorry, ik kan daar een beetje slecht over. Tuurlijk, een forum is om je meningen te delen maar niet om ronduit ruzie te gaan schoppen (zo fel komt het althans wel over op mij).

Anyway, ik heb nog nooit incontinente teven gekend, of de eigenaren moeten het stilhouden. Verder op in het topic lees ik ook dat dit vooral veel voorkomt bij dalmaten? Of begrijp ik dat verkeerd?
Zoals ik in het start topic al zeg, er zijn voor beide voordelen en nadelen. Ik wil gewoon goed voorbereid zijn, en als zo'n vraag me dan te binnen schiet als ik nadenk over het toekomstige pupje, dan stel ik die gewoon vast. Dan heb ik mijn informatie ruim optijd verzamelt en kan ik tegen die tijd in alle rust en goede overwegingen mijn beslissing maken.
Ja, dat begrijp je verkeerd. Het komt gewoon bij 10% tot 20% van alle gecastreerde teven voor, ongeacht ras, staat gewoon in de link die ik gegeven heb. So, it can happen to you.
#2215048
pearlsofpassion schreef: Is er eigenlijk geweten waarom de gevolgen zo drastisch zijn bij teven die voor de eerste loopsheid geholpen worden?
Gewoon uit interesse hoor.
Bij poezen is het namelijk beter om de eerste krolsheid voor te zijn omdat ze dan geen last hebben van het wegvallen van de hormonen (als die er nog niet zo erg zijn).  En dan wordt het risico op kanker en baarmoederontstekingen ook gewoon nihil (ze laten de baarmoeder zitten bij jonge poezen, halen enkel de eierstokken weg).  Op latere leeftijd castreren geeft veel meer problemen (en halen ze de baarmoeder wel weg), zowel ivm gezondheid als met karakterverandering. 
Nu zit er bij castratie bij katten gewoon niet zo'n nadelen als bij honden. Integendeel, het is belastender voor de gezondheid om ze intact te houden, maar ik vroeg me af hoe dat dan zou komen. Ik vind dat gewoon vreemd. Kan iemand dat verklaren?
Wat er bij honden dan zo anders is dat ze er zoveel last van krijgen, ook op jonge leeftijd. Vooral op jonge leeftijd lijkt het zelfs.

En weet er iemand hoe het komt dat intacte teven zoveel kans hebben op baarmoederontstekingen? Sommige wolvinnen in een roedel krijgen toch ook nooit pups? Hoe zit dat dan? Is dat dan omdat ze nooit loops worden?
De meeste krijgen nooit pups. Maar ze worden om te beginnen maar 1 keer per jaar loops, niet 2 keer, zoals bij de huishond. En daarnaast weet ik niet of ook wolvenvrouwtjes niet overlijden aan baarmoederontstekingen hoor. Dat kan natuurlijk best. In principe is het zo "hoe vaker loops, hoe groter de kans op BMO". Dus best mogelijk dat wolventeefjes op hun 8ste dood neervallen aan een BMO, maar ik denk niet dat de natuur daar erg mee zit.

Honden hebben hun hormonen nodig om geestelijk goed volgroeid te raken en te zorgen dat het skelet niet teveel doorgroeit. Daarover staat veel in de Barfplaats bieb. Waarom dat bij katten anders is, weet ik niet, ik heb geen verstand van katten, maar een hond jong castreren geeft bijv. meer kans op botkanker.
#2215455
Lizzy schreef: De meeste krijgen nooit pups. Maar ze worden om te beginnen maar 1 keer per jaar loops, niet 2 keer, zoals bij de huishond. En daarnaast weet ik niet of ook wolvenvrouwtjes niet overlijden aan baarmoederontstekingen hoor. Dat kan natuurlijk best. In principe is het zo "hoe vaker loops, hoe groter de kans op BMO". Dus best mogelijk dat wolventeefjes op hun 8ste dood neervallen aan een BMO, maar ik denk niet dat de natuur daar erg mee zit.

Honden hebben hun hormonen nodig om geestelijk goed volgroeid te raken en te zorgen dat het skelet niet teveel doorgroeit. Daarover staat veel in de Barfplaats bieb. Waarom dat bij katten anders is, weet ik niet, ik heb geen verstand van katten, maar een hond jong castreren geeft bijv. meer kans op botkanker.
Ok, bedankt!
Ik meende dat wolvenvrouwen die geen pups mogen krijgen ook niet loops worden, omdat dat onderdrukt wordt. Maar ik weet dat niet zeker.
Maar goed, botkanker dus bij vroeg casteren. Dat heb je bij katten inderdaad niet.
Bedankt voor het antwoord!
#2215456
Lizzy schreef: De meeste krijgen nooit pups. Maar ze worden om te beginnen maar 1 keer per jaar loops, niet 2 keer, zoals bij de huishond. En daarnaast weet ik niet of ook wolvenvrouwtjes niet overlijden aan baarmoederontstekingen hoor. Dat kan natuurlijk best. In principe is het zo "hoe vaker loops, hoe groter de kans op BMO". Dus best mogelijk dat wolventeefjes op hun 8ste dood neervallen aan een BMO, maar ik denk niet dat de natuur daar erg mee zit.

Honden hebben hun hormonen nodig om geestelijk goed volgroeid te raken en te zorgen dat het skelet niet teveel doorgroeit. Daarover staat veel in de Barfplaats bieb. Waarom dat bij katten anders is, weet ik niet, ik heb geen verstand van katten, maar een hond jong castreren geeft bijv. meer kans op botkanker.
Dat klopt niet helemaal  ;) wolvenroedels bestaan in principe uit ouders en nog niet volwassen kinderen. Als de kinderen volwassen worden, bij wolven pas rond de 3 jaar, trekken ze weg uit de roedel om een partner te zoeken en een eigen roedel te vormen. Dus veruit de meeste wolventeefjes die de volwassenheid halen krijgen ooit wel een keer jongen.
Soms zijn er roedels met meer volwassen teven; kan zijn dat er een kneus van een kind is blijven hangen, of dat een eenzaam teefje zich aansluit. Dat een kind blijft hangen is zeldzaam maar het komt voor en er zijn gevallen bekend dat die dan door de vader gedekt werd. Teefjes van buiten worden zeker wel gedekt en het komt voor dat er meer dan 1 nest geboren wordt in een roedel. Maar dat zijn de uitzonderingen.
#2215480
Cizsel schreef: Dit is een beetje voorbarig, maar ik ben graag goed voorbereid met genoeg tijd om overal over na te denken
Misschien moet je dan ook even heeel goed nadenken of het wel zo slim is om van deze combinatie een pup te willen !!!!
Je weet dat moeders bijna het loodje heeft gelegd bij de vorige bevalling, dat dat een keizersnee werd.... en dat er pups om onverklaarbare redenen zijn overleden.... In mijn ogen zou deze teef geen pupjes meer moeten krijgen !
#2215506
miik schreef: Misschien moet je dan ook even heeel goed nadenken of het wel zo slim is om van deze combinatie een pup te willen !!!!
Je weet dat moeders bijna het loodje heeft gelegd bij de vorige bevalling, dat dat een keizersnee werd.... en dat er pups om onverklaarbare redenen zijn overleden.... In mijn ogen zou deze teef geen pupjes meer moeten krijgen !
Ja dat weet ik maar al te goed, een van die pups was van mij.
En ik ken de risico's en ik weet dat alles weer compleet mis kan gaan. Maar het is net zo goed niet zeker dat het probleem bij de teef lag.
En ja, het is een keizersnede geworden, maar de teef is niet bijna overleden. Sorry, maar ik vind je reactie iets te heftig.
Over de vorige dekreu zijn ook genoeg verhalen geweest, en ik heb vertrouwen in de fokker. Die gaat echt niet haar hondje opofferen als het zeker was dat het bij de teef wegkomt.
En ik denk ook dat je zou moeten weten dat ik er echt wel goed over heb nagedacht, gezien ik direct betrokken was bij alle problemen in het vorige nestje.
#2215542
miik schreef: Misschien moet je dan ook even heeel goed nadenken of het wel zo slim is om van deze combinatie een pup te willen !!!!
Je weet dat moeders bijna het loodje heeft gelegd bij de vorige bevalling, dat dat een keizersnee werd.... en dat er pups om onverklaarbare redenen zijn overleden.... In mijn ogen zou deze teef geen pupjes meer moeten krijgen !
Sorry, maar heel eerlijk was dat een bedenking die ik me ook al gemaakt had...  :-\  :-[
Ik hoop inderdaad dat de fokkers er goed over nagedacht hebben en er een goed zicht op hebben wat er met dat nestje fout gelopen is.  Zodat ze zeker weten dat het niet van de teef komt en het deze keer niet zal voorkomen. Anders zou ik het persoonlijk ook niet doen, wat een prachtige hond ze ook is. 
#2215553
miik schreef: Ja dat weet ik.... daarom juist !  :-\
Ik vind het ook absoluut een fout van de fokker om deze teef nog een keer te willen gebruiken.
pearlsofpassion schreef: Sorry, maar heel eerlijk was dat een bedenking die ik me ook al gemaakt had...  :-\  :-[
Ik hoop inderdaad dat de fokkers er goed over nagedacht hebben en er een goed zicht op hebben wat er met dat nestje fout gelopen is.  Zodat ze zeker weten dat het niet van de teef komt en het deze keer niet zal voorkomen. Anders zou ik het persoonlijk ook niet doen, wat een prachtige hond ze ook is.
Tja, als het wel mis gaat is dat m'n eigen stomme schuld deze keer. Maar ik wil het echt proberen. Ik kan het niet uitleggen. Gaat het mis, helaas. Dat zal pijn doen, weer, maar dat risico wil ik echt nemen. Deze teef is tot nu toe de enige teef waarvan ik echt het 'Ja daar wil ik een pup van' gevoel heb. De enige waar ik écht een klik mee heb.
Tuurlijk, Storm is niet van haar en daar heb ik ook geen seconde spijt van, maar ik heb nog een kans op een pupje van de betreffende teef, en die wil ik echt nemen.
Waarschijnlijk zijn mijn gevoelens daar wat sterker in dan die van anderen, want ik zou het mezelf echt niet vergeven, als het een pracht nest wordt en ik het heb afgewezen vanwege eventuele risico's.
En we hebben er echt goed over nagedacht.
Zijn er weer problemen, jammer, dan komt er een ander pupje.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door