Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door choopy
#2160487
Hoi hoi allemaal,

kan struviet erfelijk zijn???
Bij een "pup" van mijn vader is een paar weken terug struviet in de urine aangetroffen. Dit na aanleiding van een urine onderzoek. Hieruit kwam ook een beginnende blaasontsteking.
Omdat de hond nog maar 1 1/2 is, vond ik dat nog wel erg jong, maar heb dan zelf ook geen ervaring bij jonge honden en struviet.

Nu is het zo dat Djilly, oma van deze pup, een paar jaar geleden ook struviet heeft gehad en heeft toen ook op Trovet ASD gestaan. Daarna met haar overgestapt op vlees en nooit meer last gehad.

Omdat deze pup op fokkersbasis is uitgezet en het dus in de toekomst eigenlijk de bedoeling is dat ze een nestje krijgt, zouden we dus willen weten of dit erfelijk kan zijn of dat het door het voer komt.
Eerder at ze Cavom en voordat ze blaasontsteking kreeg, kreeg ze Bonzo. Ik weet het troep en vermoed zelf dat dit ook weleens de oorzaak zou kunnen zijn.
Aan de andere kant schijnt struviet niet vaak bij teefjes voor te komen, dus dan misschien wel erfelijk??
Door aalsmeer
#2160536
choopy schreef: Hoi hoi allemaal,

kan struviet erfelijk zijn???
Bij een "pup" van mijn vader is een paar weken terug struviet in de urine aangetroffen. Dit na aanleiding van een urine onderzoek. Hieruit kwam ook een beginnende blaasontsteking.
Omdat de hond nog maar 1 1/2 is, vond ik dat nog wel erg jong, maar heb dan zelf ook geen ervaring bij jonge honden en struviet.

Nu is het zo dat Djilly, oma van deze pup, een paar jaar geleden ook struviet heeft gehad en heeft toen ook op Trovet ASD gestaan. Daarna met haar overgestapt op vlees en nooit meer last gehad.

Omdat deze pup op fokkersbasis is uitgezet en het dus in de toekomst eigenlijk de bedoeling is dat ze een nestje krijgt, zouden we dus willen weten of dit erfelijk kan zijn of dat het door het voer komt.
Eerder at ze Cavom en voordat ze blaasontsteking kreeg, kreeg ze Bonzo. Ik weet het troep en vermoed zelf dat dit ook weleens de oorzaak zou kunnen zijn.
Aan de andere kant schijnt struviet niet vaak bij teefjes voor te komen, dus dan misschien wel erfelijk??
hey hey,

ik heb het zelf met jack gehad idd.
ook struviet.
was 2 en ging heel slecht met hem.
plaste puur bloed en had blaasontstekingen.
moest op hills c/d maar daar werd ie nog gekker van.
kreeg jeuk en werd kaal.
de dierenarts zij me dat het erfelijk was.
maar dat schijnt niet te kunnen(ik weet het verder eigenlijk ook niet of het nu wel of niet erfelijk is)
maar ben overgestapt op vlees.
en totaal geen centje last meer.

wat me wel is verteld is dat het puur door de zouten komt  in brok waardoor de struvieten in de urine plaats vinden.
en idd ik geef het niet meer en me hond knapt op.
maar ja ik kan het je dus niet zeggen of het nou erfelijk kan zijn.
ben eigenlijk ook wel benieuwd.

maar heel veel sterkte met der.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2161179
De meest voorkomende oorzaak is bij de hond een bacterie in de blaas die de urine alkaliseert waardoor struviet kan ontstaan. Maar ik ken zat honden waarbij een bacterie nooit is gevonden en antibiotica er ook niet voor zorgde dat het struviet verdween. Deze honden hadden allemaal een urine pH van rond de 8. Ik denk dat er dan toch iets van aanleg speelt, aanleg tot een hoge urine pH. Ik heb één keer een pup gezien die echt megaveel struviet vormde, daarbij verder geen bloed of eiwit in de urine. Ik heb een aantal dieren gezien die rauw gevoerd werden en waarbij we de pH niet naar beneden kregen appelazijn of cranberry. Dus ja ik denk toch dat er een soort van aanleg is. Een dier die struviet vormt (zonder aanwijsbare oorzaak) op rauwe voeding, daar zou ik niet mee fokken.
Door Ziviaantje
#2161685
Ik heb katten gehad waarbij de moeder en 2 zusjes last hadden van blaasgruis/ struviet. In dat geval lijkt het me wel erfelijk (mijn andere katten hadden het niet en 1 van de zusjes woonde bij mijn broer, is 2 weken geleden overleden op de respectabele leeftijd van 19 jaar  :D ). Overigens kan struviet ook ontstaan door een blaasontsteking (dus niet eerst struviet waardoor er een blaasontsteking ontstaat, maar door de blaasontsteking kan de PH waarde van de urine veranderen en daardoor ontstaat struviet). Dus handig om na de blaasontsteking de urine nog een keer te laten controleren. De kat van mijn broer kreeg de laatste jaren Puur Cranberry Compleet en daar deed ze het heel goed op!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door